Stockholmstipset: Söta Sigtuna

Besökte Sigtuna för första gången i dag. Med sina kullerstensbelagda gränder, charmiga gamla trähus och närhet till vatten är det en stad väl värd ett besök om man befinner sig i närheten. Jag och Kärleken var lite sena i starten i dag och anlände inte förrän alla affärer stängt, men vi lyckades prova två av Sigtunas fik i alla fall.

Vi startade med Ombonats trädgårdscafé som, precis som namnet antyder, erbjuder fika i trädgårdsmiljö. Fiket hör ihop med en inredningsbutik som tyvärr hade hunnit stänga. Fiket var lugnt och trevligt, ett fåtal matigare rätter på menyn men det brukar enligt min mening tyda på att de få saker som går att beställa istället håller lite högre kvalitet. Jag åt en toast med fårost, honung och timjan. Lite halvtrist bröd, men jättegott pålägg. Kärleken tog scones, som var mumsigt grova och rejäla. Minus för te på påse. Kan tänka mig ett återbesök.

Därefter gick vi vidare till Tant Bruns kaffestuga. Goda, hembakade bullar men inte alls så mysigt som jag förväntat mig. Ocharmigt och alldeles för varmt inomhus, lite halvtrist på uteserveringen. Personalen går klädda i oformliga, gammaldags förkläden men det känns bara oäkta och krockar med reklamradions sommarhits som strömmar ut från köket. Vill man sitta länge kan man beställa in en kopp te - man får en rejäl kanna. Kommer nog inte tillbaka hit.

Gick förbi några butiker som såg intressanta ut, så jag åker gärna tillbaka till Sigtuna för en shoppingrunda.



Comments

Comment here

Name:
Remember me

E-mail address:


URL/blog:


Comment:


Trackback