Stockholmstipset: Jazz i gemytlig miljö

Under påskhelgen besökte jag och Kärleken Glenn Miller Café på Brunnsgatan. Att sitta där gjorde mig en gång för alla helt övertygad om att det var ett smart drag att flytta till Stockholm. Det här är en riktig pärla, en sån där som man vill berätta om för hela världen, på samma gång som man inte vill att någon annan än man själv och ett fåtal utvalda ska känna till den...

På Glenn Miller Café bjuds det på livemusik i en avslappnad, internationell, vänlig och välkomnande atmosfär.  Lokalen är stor (liten) som ett vardagsrum, i en lite ruffig, gammaldags stil. Väggarna är tapetserade med svartvita (rätt klyshicga, men ändock...) foton på jazzmusiker och i fönstret hänger instrument. Det känns på samma gång som att flyttas tillbaka 60 år i tiden och att befinna sig någonstans i någon mellaneuropeisk stad, Berlin, Paris...

Det går att både äta och dricka till en human penning. Vi åt bland annat tomatsoppan som var fyllig och god. Bandet som spelar betalas genom att värdinnan går runt med en bricka, där alla i publiken lägger 30:- var per set.

Glenn Miller har livemusik de flesta kvällar, men kolla för säkerhets skull in programmet på hemsidan innan du går dit. Ta med öronproppar.

Glenn Miller Café
När jag och Kärleken var där fick vi äran att lyssna på Karl-Martin Almqvist på sax, Filip Auguston på bas och Petur "Island" Östlund på trummor.



Comments
Posted by: wera

ser mysigt ut, dit ska jag ta mig en tur. stockholms stora fördel är utbudet, men i övrigt skulle jag inte vilja bo där. men schysst att åka in då och då och ta russina ur kakan ;-)

2008-03-27 @ 21:42:46

Comment here

Name:
Remember me

E-mail address:


URL/blog:


Comment:


Trackback