Augustiträdgård

Bilder på trädgården har ju blivit ett återkommande inslag här på bloggen. Får mig att tänka på min moster som när hon gick bort lämnade efter sig högvis med färgfotografier på kruk- och trädgårdsväxter. Det känns nästan hårt att skriva det, men för den oinvigde ganska ointressanta bilder. Jag har ibland funderat över vad som drev henne att ta bild efter bild på sina blommor (detta var dessutom innan digitalkamerans inträde), och kanske börjar jag förstå henne nu - eller åtminstone få en någorlunda hållbar teori.

Anledningen till att jag själv tar alla dessa bilder av min trädgård är för att försöka fånga den fascination jag känner över att jag har något i min ägo som växer och gror. Fascinationen över att få följa årstidernas växlingar, fascinationen över att naturen faktiskt fungerar precis så som det är tänkt.

För mig är det en fantastisk känsla att få titta tillbaka på vårbilderna då allt var skirt, skört och försiktigt vårgrönt, och jämföra det med den mörkgröna, kraftiga växtlighet som omger mig nu. Snart övergår den i gulorange och sprakande rött. Brunt och torrt. Vitt.

Och nästa år börjar allt om på nytt igen, det är jag övertygad om.
Augusti i trädgården

Jag har kommit fram till att jag gillar den här tiden på trädgårdsåret. Det finns en uppsjö av bär att njuta av, samtidigt som trädgården ger ett löfte om mer. Äpple, päron, plommon, nypon...



Comments
Posted by: Maria

Så många fina bilder! Jag håller med om att den här delen av året är toppen när det gäller trädgården. Fortfarande massor med blommor, smultronplantor som fortfarande "ger avkastning" och vi har ett gigantiskt äppelträd dignande av frukt. För oss är det så spännande med att se vad som kommer upp överallt.

2009-08-06 @ 20:29:38
URL: http://galtoroad.bloggagratis.se
Posted by: Catrin

härliga bilder!

2009-08-08 @ 20:23:36
URL: http://cocobycatrin.blogg.se/

Comment here

Name:
Remember me

E-mail address:


URL/blog:


Comment:


Trackback