Bokrecension: Flickan från ovan

Alice Sebold. Namnet har stått i anteckningarna i min mobiltelefon länge. Så länge att jag glömt vem det var och varför jag skrivit upp det.

Så var jag på Myrorna häromveckan och botaniserade bland hyllmeter av pocketböcker, och där var det - namnet, Alice Sebold. Hennes Flickan från ovan från 2002 fick givetvis följa med hem.

Det är ganska lätt att jämföra den här boken med den jag läste precis innan, Färden genom mangroven av Maryse Condé. Båda handlar nämligen i någon form om döden - huvudpersonerna i de båda böckerna är ju döda. Men när Condé låter de efterlevande berätta om den dödes liv innan det abrupt tog slut, låter Sebold den döda berätta om de efterlevandes liv efter dödsbeskedet.

I Flickan från ovan blir en fjortonårig flicka, Susie, våldtagen och mördad. Redan på första sidan får vi veta vem gärningsmannen är, och även om det dröjer längre tid än så för de andra karaktärerna i boken att komma underfund med det, är det inte primärt jakten på mördaren den här boken handlar om. Den handlar snarare om hur familjen och den nära omgivningen kämpar för att fortsätta leva. Hur olika personer påverkas av döden,  och hur var och en av dem påverkas av de övrigas sorg.
Flickan från ovan
Allting som sker betraktas av Susie från hennes plats i himlen. Även om man som jag är av den mer jordnära sorten är det lätt att acceptera upplägget. Bara vid några enstaka passager i boken när handlingen blir alltför övernaturliga känner jag mig skeptisk.

Det är intressant att följa Susies utveckling från hennes berättarposition. Även om hon är förevigt 14 i sin himmel, mognar hon under den tid som boken utspelar sig. Det märks på språket, drömmarna och tankarna.

Jag uppskattar Sebolds förmåga att distanserat men ändå vibrerande närgånget skildra känslorna som Susies familj går igenom och hur de försöker tackla det faktum att deras dotter/syster inte längre finns bland dem.

Det här är den typen av bok som troligtvis aldrig kommer att beskrivas som stor litteratur, men det finns ett bra driv i storyn som gör att man oundvikligen vill läsa vidare. Boken har också blivit mycket populär, och teorierna om varför har avlöst varandra. Boken är bra, det är säkert en av anledningarna, men den har också en förmåga att inge hopp och tröst mitt i allt det fruktansvärda som skett.

Att den rekommenderades i tv-programmet Today har givetvis också bidragit...

Betyg: 4/5

Mer om författaren och boken:
Intervju med Sebold i SvD
Intervju med Sebold i DN
Wikipedia om Alice Sebold
Recensioner på Bokus.com



Comments
Posted by: Maria

Den boken är så bra. Jag gillade det annorlunda berättarperspektivet, med den döda flickan.

2009-08-06 @ 21:40:49
URL: http://galtoroad.bloggagratis.se

Comment here

Name:
Remember me

E-mail address:


URL/blog:


Comment:


Trackback