Jag vill inte bo som en vänsterpartist

Åh, så tjusigt
Åh, så tjusigt! Här skulle jag vilja bo. Höglunda gård i Karlstad kommun.
Fotot är taget av Malin Gezelius och jag har hittat bilden på www.gt.se



"Vi tycker om bostäder", säger Vänsterpartiet i en affischkampanj. "Vi tycker om bostäder. Som alla har råd med."

Själv tycker jag allra bäst om bostäder som jag inte har råd med.

Charmiga skärgårdshemman. Pampiga grosshandlarvillor från förra sekelskiftet. Herrgårdar med karaktär och stora slott.

Jag gillar överdimensionerade och pampiga cityvåningar, med högt i tak och stuckatur. Jag gillar snyggt slitna lyor, de där man ser i Paris eller Köpenhamn.

Jag har absolut inte råd med någon av ovanstående boendeformer, men älskar att det finns något att drömma om. Något att kämpa för.

Bostäder som alla har råd med är inte en realitet. Bostäder som de flesta har råd med verkar tråkigt. Själv skulle jag inte vilja bo i något av miljonprogramsområdena, i en massproducerad tvåa enligt standard 1 A. Blir jag någon gång tvungen kommer jag att hämta drivkraft ur mina drömmar för att skapa mig det liv jag vill leva.

Jag tror att drömmar skapar just drivkraft. Och att det är bra för samhället.



Comments

Comment here

Name:
Remember me

E-mail address:


URL/blog:


Comment:


Trackback