Kläder och kommunikation

För några år sedan hade jag en teori som jag nu återigen funderat över och faktiskt reviderat. Det handlar om kläder och kommunikation.

Teorin gick ut på att eftersom skor och jackor var dyrare än exempelvis tröjor, så valde människor i allmänhet skor och jackor med större omsorg - man hade kanske bara ett eller två par att alternera mellan. Det skulle i sin tur göra att om man ville förstå vad en person verkligen ville komunicera och stå för - med sin stil - så var det just skor och jacka man skulle kika på.

Den teorin är långtifrån relevant i dag. Själv har jag gått från att ha ett par gympaskor, ett par vinterskor och ett par sandaler till att ha ett femtiotal fräcka skodon att välja mellan. Vinterkappa och vårjacka finns nu i plural i min walk in closet. Svart, brun, grön, blå, grå, mönstrad, enfärgad, med eller utan pälskrage, lång eller kort - valen är oändliga.

Jag tror inte att det bara är jag som har förändrats. Jag tror att det är våra (den svenska medel-klassens) shoppingmönster som ändrats radikalt. Dels kan man hitta hippa kläder och skor för en spottstyver i dag, dels har Sex and the city-fieringen gjort framförallt skofixeringen till något lite trendigt. Det känns som om vi smakar på en lyxig, förbjuden frukt när vi frossar i höga klackar, även om kvaliteten inte alltid är den bästa. Så inte heller vår förmåga att bära dem.

Den ymniga shoppingen gör det möjligt för oss att byta stil lite när vi känner för det. Vi kommunicerar vem vi är eller önskar vara för dagen, mer beständigt än så behöver det inte vara.

Själv ska jag försöka vara lite business chic i morgon, självklart med mina nya svarta högklackade skoletter i mockaimitation på fötterna.

shoeaholic
Bild från This is glamorous



Comments

Comment here

Name:
Remember me

E-mail address:


URL/blog:


Comment:


Trackback