Trädgårdspremiär

Vårträdgård, 18 april
Trädgården den 18 april.

Lökarna som jag satte i höstas har kommit upp sig rejält här i livet. Gillar speciellt växten högst upp till höger i bild, så grov och livskraftig. Känns som att den kommer att stå pall för både regn och blåst. Enligt skylten jag satt bakom ska det bli en allium, en sån där hög variant med en blå boll högst upp. Men jag kan inte riktigt fatta hur den här tjocka saken ska kunna förvandlas till något sådant.

Och så kikar rabarern fram. Goda, syrliga rabarber - mums!

Det var trädgårdspremiär för mig i går. Först åt vi frukost utomhus i solen, och sedan föll det sig naturligt att stanna kvar där ute. Grävde om vår skräphög med både spade och fingrar. Var kolsvart under naglarna, men ett färgglatt lack gjorde susen.

Krattade löv. Fick ihop fyra skottkärror, men än finns det lite kvar att ta.

Och så drog jag upp lite ogräs. Mmmm, har längtat så. Älskar känslan av att greppa växten längst nere vid foten, försiktig med fingrarna om det är en liten en, ordentligt med hela handen om det är en grov maskrosplanta till exempel. Och så dra, försiktigt, försiktig tills man känner att det lossnar någonstans långt där nere i djupet. Triumfen när hela rotsystemet kommer fram i ljuset. 

Ljuvliga, härliga vår! 



Läs vad andra skriver om , , ,  och .



Comments
Posted by: Maria

Visst är det härligt när blommorna börjar växa fram! Jag trodde aldrig att jag skulle kunna uppskatta vårens blommor så mkt som jag gör nu i vårt "nygamla" hus. Här poppar det upp vintergäck, nejlikor, vitsippor, blåsippor, tulpaner och annat fint. Alla bärbuskar knoppas och äppelträdet likaså. Längtar tills allt är så där härligt vårgrönt!

2010-04-21 @ 17:14:29
URL: http://renovationaryroad.bloggplatsen.se

Comment here

Name:
Remember me

E-mail address:


URL/blog:


Comment:


Trackback