Bolly-tips


Min bollywoodlärarinna Maria
Min bollywoodlärarinna Maria. Bilden lånad från www.bollywooddans.se

Fick en kommentar på ett av alla mina inlägg om Bollywood. Kul att någon mer än jag uppskattar det!

"O, det måste vara ett tecken för mig att börja med det också då det stod i tidningen om Bollywooddans och så har du också skrivit om det. Har funderat på det i åratal men inte kommit till skott. Jag har älskat Bollywoodfilmer sen tonåren, men har tyvärr inte någon taktkänsla alls så man kan bara hoppas att man kunde lära sig de avancerade rörelserna. Var ligger din dansstudio, om man får fråga?"

Jag uppmuntrar alla som har det minsta intresse av dans och indiska filmer att börja dansa Bollywooddans. Jag tror inte att jag behöver skriva en gång till hur kul jag tycker att det är.

Innan jag började med detta i höstas surfade jag runt för att hitta en lärare som jag trodde skulle passa mig, och mitt val föll på Maria Brevitz Bhardwaj, som har kurser på Dance Connection på Sveavägen i Stockholm.

Min uppfattning är att denna dansform mycket väl kan vara sensuell, men att vissa lägger väl mycket fokus på det utmanande i dansen, vilket inte riktigt passar mig. Maria undervisar inte heller i någon slags MTV-version av Bollywooddans, utan har mycket influenser från klassisk indisk dans. Under kursens gång har jag också upptäckt att hon är en god pedagog.

Jag har ibland svårt att hänga med i danspass på gymmet, och även om också detta är en utmaning, så fastnar ändå koreografin. Efter en termin är jag förstås långtifrån någon Bollywoodstjärna, men det kan man ju knappast heller förvänta sig.

Fem veckor kvar till vårterminen!



Comments
Posted by: Primula

Hej igen, anmälde mig till kursen, hoppas jag kommer med!

2010-02-07 @ 21:36:08

Comment here

Name:
Remember me

E-mail address:


URL/blog:


Comment:


Trackback