Gotlandsfavoriter

Strykjärnet, crêperie och logi. Visby, Gotland.
Strykjärnet crêperie och logi i Visby är en pärla

Under min vecka i Visby lyckades jag hitta en del favoriter.

Crêperiet som omnämns i inlägget under är förstås en favorit. Förstås, för en frankofil som mig. Bara det att få möjligheten att dricka så många olika sorter franska cider...

Café Krönet låg precis runt hörnet från där vi bodde. Där blev vi stammisar under veckan. Fantastisk utsikt, trevlig personal, opretentiöst. Och faktiskt riktigt god mat.

För att komma till Café Gula Huset går du in i en grönskande, lummig trädgård. Där välkomnas du av personalen med mjöliga händer och stora leenden. På en skänk inne i det lilla huset (som skulle kunna vara någons vardagsrum) står diverse tårtor, pajer och bakverk uppradade. Hemtrevligt, personligt och fantastiskt gott!

Restaurang Rosengården ser kanske inte mycket ut för världen, men oj vilken god mat! Där åt jag trerättersen med två olika viner och en kopp te efter maten för en femhundring. Förrätten, en västerbottencheesecake, gjorde mig lycklig - crème brûléen euforisk.

Visby är fantastiskt vackert, men säkert som allra, allra trevligast när stan inte invaderas av oss utbölingar under Almedalsveckan, Stockholmsveckan, Medeltidsveckan...


Läs vad andra skriver om , , ,  och .



Comments

Comment here

Name:
Remember me

E-mail address:


URL/blog:


Comment:


Trackback