Добрый вечер!


Armband från H&M
Stort och billigt från H&M: armband 99:-


Första gången det hände mig... Nej, det stämmer inte.

Första gången jag lade märke till och reflekterade över det var 2006, på en semesterresa till Tunisien. Det inträffade i samband med att jag kryssade fram mellan ivriga och påflugna försäljare på souken.

Runtomkring mig blandades all världens språk. Turisternas språk. Tunisiernas egen arabiska och franska. Och så ryska. Ständigt denna ryska. Det visade sig dock att många av de rysktalande inte alls var ryssar, nä, det var de tunisiska försäljarna som babblade på.

Med mig.
Leopardlouboutin
Leopardlouboutin

Jag lovar, 9 av 10 började snacka ryska med mig, och när jag talade om att jag inte var ryss, var polska nästa språk de chansade på.

På vår semesterresa i Egypten för någon månad sedan var det samma sak. Varenda egyptier började snacka ryska med mig, och var helt oförstående inför det faktum att jag inte förstod vad de sa.

Och så i dag. Jag var på Fuji Fotocenter för att ta en bild till mitt visum som jag behöver för Indien-resan. Tjejen som ska ta bilden säger:
- Så vad ska du ha bilden till? Ett visum? Till Ryssland?

What?

Jag har visserligen 50 % estniskt blod i ådrorna (vilket inte alls är samma sak som Ryssland, men i alla fall), men ser jag så rysk ut?

Chanel-armband
Chanel-armaband

Visst, vissa dagar känner jag bara för att overdo it. Då tar jag på mig röda lackskor med guldspänne, leopardmönstrad knytblus, guldglittrig kofta, zebrarandig scarves, stora, billiga smycken och målar naglarna knallröda. Och då känner jag mig faktiskt lite rysk. Men det här händer någon enstaka gång varje år. Eller, inte mer än någon enstaka gång per månad, i alla fall.

Alla dessa andra dagar, när jag går omkring som en vanlig tråksvenne, vad är det då som gör att jag uppenbarligen ser så j***a rysk ut??


(Det här inlägget har visst samband med inlägget och leopardklänningen nedan.)



Comments
Posted by: Anonym

Stackars dig! Du är helt fantastisk och både till utseende och sätt. Rysk - skulle inte tro det!

2010-12-02 @ 19:53:29
Posted by: Primula

Kanske det är något kring ögonen? En gång kom det en främling på bussen (i Sverige) och frågade om jag var polsk. När jag köpte pizza i Florida undrade kassapersonalen om jag var rysk på ryska. En gång i Mexico gissade nån att jag var från Nya Zeeland, jag tror inte han var så bra på det där.. Fast i Turkiet pratade alla försäljare finska med mig så de hade rätt. Juletider är precis rätt tillfälle för bling och glitter, så det är bara och bejaka det!

2010-12-04 @ 13:13:33
Posted by: Linn

Kanske har vi några gemensamma drag, vi som härstammar från länderna en liten bit öster om Sverige (Finland, Ryssland, Baltikum, Polen...)?



Jag försöker trösta mig med att ryska kvinnor förutom sin ibland något excentriska stil anses vackra, och tänka på alla ryska fotomodeller som gjort succé världen över :-)

2010-12-05 @ 22:18:05
URL: http://lyckoland.blogg.se/

Comment here

Name:
Remember me

E-mail address:


URL/blog:


Comment:


Trackback