Nuläget

Sitter i ett nystädat vardagsrum och myser i skenet från fem stearinljus. Framför mig har jag en halv cantaloupemelon (favoriten) som väntar på att ätas upp. På golvet ligger katten och självspinner av all den positiva energin i rummet. Vet att jag borde sova, men väntar på att tvättmaskinen centrifugerat klart.

Försöker känna efter hur jag mår - just nu bra - och hur det egentligen går med mina (outtalade?) mål.

Har jobbat två veckor efter semestern nu och har hittills bara hoppat över frukosten en enda morgon, då jag var tvungen att vara på plats extra tidigt. Förvisso ingen ursäkt, men någon form av förklaring... Jag var bra nära ytterligare en morgon. Hade en deadline att hålla och kände inte att jag hade full kontroll över det jag skulle leverera. Hade som mål att komma tidigt till jobbet, men morgonrutinerna tog lite längre tid än planerat. Var så nära att rusa ut genom dörren på fastande mage för att hinna med första bästa pendeltåg.

Det krävdes mycket viljestryka att vända om i hallen och öppna kylskåpsdörren istället för ytterdörren, och därmed vara tvungen att ta nästa tåg, 20 minuter senare. Men jag gjorde det. Sa till mig själv att det minsann inte spelar någon roll om det jag ska leverera blir 20 minuter sämre, och vips så insåg jag att ingenting blir 20 minuter sämre av att jag tar ett senare tåg. Med frukost i magen blir allt jag gör 20 minuter bättre - minst.

Det har bilvit några sena kvällar på jobbet, men knappast som förr, och knappast på samma sätt. När klockan blir fem vill jag gå hem. Tidigare har jag ibland känt det som att det är då arbetsdagen verkligen börjar. Kroppen har inte varit det minsta inställd på att varva ner och gå hem.

Försöker fylla kvällar och helger med sådant som känns meningsfullt. Som förra helgen, då jag och Anna var på spa och gick ut och käkade gott på kvällen. Som den här helgen, som jag tillbringat i lugn och ro hos mamma och pappa. Får vardagkvällarna att kännas längre genom att göra långsamma saker som jag tror att jag egentligen inte hinner med - som att promenera, laga mat, baka bullar och vila middag. Fast inte nödvändigtvis allt under samma kväll. Måttlighet är en dygd, nu mer än någonsin.

Vet att jag har ett par hektiska veckor framför mig, men andetagen når fortfarande tillräckligt djupt.


Tvättmaskinen är klar. Sängen väntar. I morgon bitti rullar Kärleken in på centralen med nattåget från Åre, och vi ska ses och äta hotellfrulle ihop. Perfekt start på veckan!


Läs vad andra skriver om , ,  och



Comments
Posted by: Anna

Bra tjejen, fint inlägg! Kom ihåg att det är du som lägger ribban...

Låt andetagen vara lugna och djupa även framöver!

När jag dyker så andas jag både dubbelt så långsamt och dubbelt så djupt som annars och det är där och då under ytan som jag är som allra mest avslappnad. Och när jag bakar bullar! :) Kram på dig!

2010-09-06 @ 18:02:41
Posted by: Kajsa

Superbra gjort! Det kan vara svårt att lägga om sitt tankesätt och sätt att leva, men det går verkligen och för varje gång man tar sig den där extra tiden för frukost etc så blir det ju allt lättare. Ska vi ta en fika eller aw snart?



Kram Kajsa

2010-09-15 @ 19:47:12

Comment here

Name:
Remember me

E-mail address:


URL/blog:


Comment:


Trackback