Just Read: On the Road

 
 
 
Författare: Jack Kerouac (1922-1969)
Boktitel: On the Road (svensk titel: På väg)
Utgivningsår: 1957
Översättning: Läst på orignialspråk
Mitt betyg: 3/5
 
 
Jag håller det kort den här gången, jag har ju redan skrivit så mycket om Kerouac och hans magiska ordbehandling (här, här och här). I On the Road, även aktuell på bio, skildrar han sin och vännernas resa genom det stora landet USA.
 
Det finns partier även i denna Kerouac-roman som är så galet välskrivna att jag finner mig själv sittandes med ett fånigt leende på läpparna. Berättarlusten, tempot och ivern får min puls att öka flera gånger om, men där slutar också mina positiva omdömen.
 
För även om man skulle lyckas (jag lyckas inte) bortse från allt mansgriseri och sexualiserande av femtonåriga flickor så blir den här romanen så fruktansvärt tradig. De far och fram och tillbaka från öst till väst, från norr till söder och tillbaka igen, så många gånger att jag till slut tappar räkningen och det faktiskt blir ganska tjatigt.
 
Jag har skrivit tidigare att jag läser Kerouac för det vackra språket, inte för handlingen, men det finns gränser till och med för vad jag tål. Läs inte den här. Läs Big Sur och Dharmadårarna istället, de är mycket, mycket bättre.
 
 
 
 
 
Author: Jack Kerouac (1922-1969)
Title: On the Road
Year of publication: 1957
Translation: Read in original language
My rating: 3/5
 
 
I’ll keep it short this time, I've already written so much (only in Swedish though) about Kerouac and the magic he creates. On the Road tells the story about him and his friends, and their journey across the US.
 
There are parts also in this Kerouac novel that are so amazingly well written that I find myself sitting with a silly smile on my face. His burning desire to tell this story, the beat and the frenzy makes my heart pound faster. But that’s about it.
 
Even if one could (but I can’t) ignore the macho attitude and the way they sexualize fiteen year old girls, this novel is so terribly long-winded. They travel back and forth across the country, so many times that I eventually loose track and it becomes quite tedious.
 
I’ve said before that I primarily read Kerouac for his beautiful language, not because of the plot, but there are limits even to what I can bear… Don’t read this. Read Big Sur and The Dharma Bums instead, they're so much better.
 
 
 



Comments
Posted by: sandra - mamma till niklas & nora

Det här var en ny författare för mig. Har inte läst något utav honom. Låter intressant. Finns de här böckerna översatt till Sv? Har lite svårt för ren engelska. Den har blivit rätt brokig sen skoltiden :/

ha en kanon dag!!!!

Svar: Ja, de finns översatta och gör sig minst lika bra på svenska. Det finns en novellsamling som heter Järnvägen Jorden, den kan vara en bra introduktion till Kerouac. Har skrivit om den på bloggen, älskade vissa av novellerna - avskydde andra... :-)
Linn

2012-08-12 @ 17:46:23
URL: http://www.mammansandra.blogg.se
Posted by: Queen of Kammebornia

Åh, vad jag tycker om att titta in hos dig! Och vad jag tycker katten ser rolig ut när han nyser och vad sugen jag blir på att åka till Linköping bara för att dricka kaffe och vad jag blir berörd av Kerouac, som du vet :) och vad vi ofta tänker lika. Stor kram till dig!

Svar: Åh, men tack snälla! Och det är ju samma här, jag blir glad, berörd, eftertänksam och inspirerad av att kika in hos dig. Det är inte alltid jag kommenterar, men jag går där och smygläser :-) Massa kramar!
Linn

2012-08-12 @ 23:02:07
URL: http://queenofkammebornia.blogg.se
Posted by: Trish

Hi Linn,
I've always wanted to read this book. No good eh? I read The Dharma Bums and LOVED it! It may just be one of those books you've gotta read just so you can mark if off the list. So disappointing that you didn't like it!
Trish

www.jellybonesblog.blogspot.com

Svar: No good :-/ And I'm so disappointed. I just assumed that Kerouacs most famous novel also would be the best, but it's definitely not. Of course, there are parts of the book that are fabulous (the way he describes their jazz nights for example), but as a whole... no. I love Dharma Bums too. And Big Sur, although it's a little depressing.
Linn

2012-08-13 @ 17:00:13
URL: http://www.jellybonesblog.blogspot.com
Posted by: sandra - mamma till niklas & nora

Ok va bra. Då kanske den är en bra start för att lära känna honom som förfatare. En bra bok ger många känslor även om de är bra och dåliga. Så den låter spännande och den ska jag allt ta och tjicka efter på biblan.

Tack änu en gång för tipsen!!!!

2012-08-14 @ 11:53:45
URL: http://www.mammansandra.blogg.se

Comment here

Name:
Remember me

E-mail address:


URL/blog:


Comment:


Trackback