To Shop or Not to Shop

 
First Christmas gift for this year wrapped. Gift tags made of modeling clay and lace fabric.
 
 
Well, that is the big question right now.
 
I love Christmas. To me, it’s a time for sharing, caring and giving, and spending time with my loved ones. However, I couldn’t really imagine a Christmas without giving and receiving thoughtful gifts, beautifully wrapped. It’s part of a holiday and a tradition that is very, very dear to me.
 
At the same time, this consumer society makes me so sad. It makes me sad when I think about the effects on the environment and it makes me sad when I think about how insecurity and unhappiness often is an underlying reason for shopping.
 
This sadness was enough for me to take the decision earlier this year to stop shop, for a period of time at least, anything that wasn’t handmade, vintage/second hand or needed for a DIY project.
 
I still live by these rules 90 percent of the time, but what makes me dither and doubt from time to time is that trade creates jobs and welfare.
 
How can people earn money if there isn’t trade? How can we (can we, do we want to?) create a society where money isn’t needed?
 
My only conclusion is that we as consumers must realize and use the power we have. Buy from responsible companies that care about the earth – the only one we have – and every creature that walks upon it.
 
I believe we can make a change. We must make a change.
 
 

 
 
 
 
Att shoppa eller inte shoppa. Det är den stora frågan.
 
Jag älskar jul. För mig är det en tid på året då kärlek, medkänsla och glädje verkligen står i fokus. Det är en tid på året att spendera med nära och kära. Med det sagt, jag har svårt att tänka mig en jul utan att ge och få vackert inslagna klappar. Det är en del av en högtid och en tradition som är mig väldigt kär.
 
På samma gång gör hela det här konsumtionssamhället mig så innerligt ledsen. Det gör mig ledsen när jag tänker på hur miljön påverkas, och det gör mig ledsen när jag tänker på hur osäkerhet och allmänt missnöje med livet ofta är bakomliggande orsaker till vårt stora shoppingbegär.
 
Det var en av många anledningar för mig att tidigare i år bestämma mig för att, åtminstone för en period, sluta shoppa allt sådant som inte var handgjort, begagnat eller ämnat för något av mina gör det själv-projekt.
 
Jag lever fortfarande efter samma regel 90 procent av tiden, men jag tvekar ibland. Handel ger ju både jobb och välfärd.
 
Hur kan vi tjäna pengar om det inte finns handel? Hur kan vi (kan vi, vill vi?) skapa ett samhälle där pengar inte behövs?
 
Min enda slutsats är att vi som konsumenter måste inse vilken makt vi har – och använda oss av den. Handla från ansvarsfulla företag som bryr sig om jorden – den enda vi har – och allt liv som finns på den.
 
Jag tror att vi kan göra skillnad. Vi måste göra skillnad.
 



Comments
Posted by: M

Du har så rätt. Förra året kom jag med förslaget att vi inte ska köpa några julklappar till varandra i min familj. Svaret från mamma blev: Vad menar du? Inga julklappar? Sedan såg hon så chockerad ut att jag nästan trodde att hon skulle svimma..

2012-12-17 @ 16:02:08
URL: http://amadangel.blogg.se
Posted by: Karolina

Jag tänker mest ge bort saker jag gjort själv i julklapp, som exempelvis tvål. Men jag har ju förvisso varit tvungen att köpa tvålmassa. Dock tänker jag att det blir ju mer än en tvål, och alltså på så vis flera presenter :) Men det är svårare med andra saker. Jag gillar secondhand och återvinning, men ibland är det svårt.

Svar: Jo, och man kan väl inte heller låta bli att shoppa helt. Jag har ju gjort undantag för just pysselmaterial, för det tror jag är bra för kreativiteten. Man kan ju välja vad man shoppar, och köpa sådant man verkligen vill ha. Tvålar var en superbra idé som julklapp! Kan tänka mig att ha som gå bort-present också.
Linn

2012-12-17 @ 17:07:04
Posted by: Queen of Kammebornia

Ja, vi kan! Och du är ett föredöme! Jag har länkat till dig idag :) Kram!

2012-12-17 @ 18:17:20
URL: http://queenofkammebornia.se
Posted by: mittilivetochjag

Jag känner precis som du gör. Vi handlar då inte mycket till jul. Vi köper sådant barnen verkligen behöver och använder gamla julpynt, ljusstakar och har en plastgran.
<3

2012-12-17 @ 21:03:41
URL: http://mittilivetochjag.wordpress.com
Posted by: Emma

Bra idé. Gör faktiskt lite så också.. Återanvändning är bra :)

2012-12-18 @ 05:52:02
URL: http://www.tantemmasbravader.wordpress.com
Posted by: sara

Jag både ger och får helst upplevelser i julklapp. Något att göra ihop. När jag tänker efter är jag inte säker på att det är bättre för miljön dock... Det innebär ju ofta en fika, transport av ngt slag. Inte lätt!

2012-12-18 @ 13:25:29
URL: http://lifeinshanghai.se
Posted by: Johanna

Jag kan bara hålla med i allt du skriver. Blir så trött på all denna konsumtion som tar över mer och mer. Känns som om många sliter under veckan med att pussla mellan jobb jobb jobb och barn och hem. Och när helgen kommer åker man hela familjen till nåt köpcenter och shoppar. För att på måndagen börja om karusellen igen. Väcker så mycket tankar som du skriver... Kram!

Svar: Det är verkligen beklämmande och jag undrar hur vi (det vill säga människan i största allmänhet) har satt oss den här situationen. Jag känner och känner till alldeles för många familjer vars primära umgängesform är shopping.
Positiv blir jag ändå när jag läser kommentarerna här och när jag besöker många av mina favoritbloggar. Där ser man ändå att det finns andra värderingar. Ger hopp om framtiden och livet :-)

Kram!
Linn

2012-12-18 @ 16:45:30
URL: http://www.johannasbilder.se/blogg
Posted by: HemkäraHanna

För knappt hundra år sedan producerades inte saker förrän de efterfrågades. Det känns på något vis sundare, att efterfrågan skapar utbudet och inte utbudet en efterfrågan.
Jag har länkat till dig idag.

Svar: Jag önskar också att efterfrågan i högre utsträckning baserades på verkliga behov och inte bottnade i en önskan att konkurrera med andra om att vara vackrast, ha vackrast hem, störst bil osv.
Tack för länkningen, den ska jag ta mig an :-)
Linn

2012-12-18 @ 20:11:16
URL: http://hemkarahanna.blogspot.com
Posted by: sara

Jag uppskattar att både ge och få upplevelser. Det är ju ett sätt att unvika alla saker men ändå främja handel för ofta innebär ju det en fika/middag eller ngt annat som man betalar för.

Svar: Det är smart tycker jag, för det innebär ju dessutom att man får umgås med någon man tycker om. Det blir dubbelbra :-)
Linn

2012-12-19 @ 04:59:08
URL: http://lifeinshanghai.se
Posted by: rebecca

Det är ett dilemma. Precis som du säger. Slutar vi handla så kommer situationen i Sverige bli sämre. Högre arbetslöshet. Men jag vill inte att mitt barn ska växa upp i ett samhälle där man tror sig kunna köpa lycka. Konsumera mer och må bättre attityden.
Därför tycker jag det är bra, precis som du säger att tänka över vilka företag man handlar av. Fairtrade och miljövänliga val!

Svar: Ja, konsumtion går nog inte att undvika. Jag tänker också på köp av tjänster som belastar miljön i mindre utsträckning (som exempelvis ett gympapass) är smart, liksom fairtrade-fika som ger cafépersonalen jobb.
Inte kan vi shoppa hämningslöst bara för att hålla samhällshjulet snurrande. Det blir vår egen undergång till slut...
Linn

2012-12-19 @ 10:36:49
URL: http://bostromsla.blogspot.com
Posted by: Karolina

Älskar förresten dina hemgjorda tags. De är fantastiska! :)

2012-12-19 @ 21:11:45
URL: http://joahi.blogg.se
Posted by: Matilda

Ett otroligt klokt och tankvärt inlägg! Och jag håller fullt ut med om att vi måste tänka efter mer. Tyvärr är jag både dålig och lat på den fronten. Men något som jag är bra på är att inte kasta saker utan att istället försöka göra om och återanvända. Och av ditt fantastiska inlägg blir man ju rå taggad på att skärpa sig! :p
Ha en fortsatt fantastisk torsdagskväll! :)
Stor kram

2012-12-20 @ 21:35:47
URL: http://tillevill.wordpress.com
Posted by: piccolacasa

Well fummelfinger - thats me!

Jag håller med dig!! Köper väldigt få julklappar. Två mindre till Mattias, en till mig (!), en till svärmor, en till svärfar och en till mattias 3 syskonbarn. Ska jag säga vad? Åh jag blir sugen på att säga vad! De läser väl inte här? Mattias ska få ett eldstål - åh han kommer älska det, och en form för att göra omelett i micron. Svärmor får en kokbok som jag tror att hon behöver, hon lyssnar på så många olika kosttips och skulle behöva lite styrning! Svärfar ska få en modell, sån man bygger ihop, av en traktor (grålle - han har haft en sån). Mattias har köpt den från England. Syskonbarnen får tillsammans en glasmaskin! Fast vi har uteslutet ett av syskonbarnen. Dels ska vi inte träffa den familjen på julafton, dels är hon 14 nu och vi ska ju bara köpa till barnen. Tycker att den gränsen går någonstans där. Har fått argumentera lite för det, M vill gärna köpa. Jag tycker att det är onödigt, de är/blir bortskämda och uppskattar det inte alltid. Tråkigt. Just det, jag själv ska få den där plåtmuggen jag bloggade om! Sen beställde jag även trädgårdsböcker idag. Det var big time rea så jag köpte för 400kr och de var nog värda 1000kr. Det är lite av min filosofi, köp när man vill ha och när man behöver istället för just till jul! Sedan försöker jag begränsa det jag vill ha och ekonomin begränsar det jag behöver :) Hmm, nu snackar jag massa. Vi hörs snart! kram! ps, igen, väldigt fint och klokt inlägg. Ps, väldigt vacker bild när du kandiderar!!!

2012-12-20 @ 22:59:05
URL: http://www.piccolacasa.wordpress.com
Posted by: Sriwanna Salomonsson

Jag tycker det shoppas alldeles för mycket :/ känns som om det bara ibland handlar om hur dyra presenterna är.

Btw, vacker bild på dig!

2012-12-21 @ 10:38:20
URL: http://sriwanna.blogg.se/
Posted by: Carina

Kloka ord, tror att du har helt rätt! Ingen kan göra allt, men alla kan vi göra något Fina foton i din blogg!

2013-02-02 @ 00:11:21
URL: http://viltovackert.blogg.se

Comment here

Name:
Remember me

E-mail address:


URL/blog:


Comment:


Trackback