Asiatisk afton





Vi åt en asiatisk-inspirerad sallad med en himmelsk dressing, drack japanskt matcha-te och hittade en platta på Spotify med japansk meditationsmusik. Så förvandlades en svensk sommarkväll för någon timme till en asiatisk afton.


Asiatisk sallad

4 personer

1 dl vildris (Obs! Kräver tre dagars förberedelse)
1 huvud kurssallad/krispsallad
1 grönt äpple
5 cm purjolök
Ca 100 gram vitkål
2 selleristjälkar
1 avokado
1 granatäpple

Cashewcurrydressing
1 dl cashewnötter
1 dl vatten
1/4 gul paprika
2 cm purjolök
Curry, gurkmeja, tamari (eller vanlig soja) och citronjuice





Börja med att blötlägga vildriset i tre dygn. Det ska sköljas morgon och kväll och vattnet ska bytas ut. Räds icke den råa doften och det bistra utseendet – det blir jättegott och riktigt al dente!

Riv krussalladen i mindre bitar. Skär äpplet i tärningar och purjon i fina ringar. Finstrimla vitkålen och skär selleristjälkarna i tunna bitar. Blanda samman dessa ingredienser med vildriset.

Skiva avokadon och garnera med denna på toppen av salladen, tillsammans med granatäpplekärnorna. Enklast, tycker jag, är att dela granatäpplet på mitten och sedan helt enkelt krama ur kärnorna över en bunke.


Nu är det dags för dressingen!

Mixa cashewnötterna till mjölig konsistens. Blanda i vatten, paprika och purjo och mixa igen tills allting har blandat sig. Tillsätt mer vatten om du vill ha en annan konsistens, jag tycker att dressingen gärna får vara lite tjockare och grynig.

Smaka av med kryddorna, tamarin (eller sojan) och citron.

Dinner is served!

Även detta recept har hämtat inspiration från Erica Palmcrantz och Irmela Liljas utomordentliga kokbok 'Raw food på svenska'.




Comments
Posted by: Eva

Tack för att du tittade in hos mig! Din blogg har underbara bilder, fina recept och trevliga funderingar, jag återkommer.
Kram Eva

2012-06-14 @ 10:31:07
URL: http://vardagochfint.blogspot.com
Posted by: HaNzA

SV: Åh vad roligt att det var just dina Favvoblommor! ;D

2012-06-14 @ 11:09:35
URL: http://hanza.blogg.se
Posted by: Art By Tina - Konst & Fashion

Vilken härlig idé. Den måste jag nog sno. Innan jag åkte och backpackade i centralamerika bjöd jag in vänerna på mexikanskt party med burritos & tequila.

2012-06-14 @ 11:44:43
URL: http://trueborn.blogg.se
Posted by: ADARAS.se - VINN ZIPERALL!

åh vad gott :D

2012-06-14 @ 15:39:51
URL: http://adaras.se
Posted by: Sabine-Välbefinnaren

Den dressingen låter super god. Jag tycker det är svårt med dressing till sallader. För mig blir det bara det vanliga med olja, citron och kryddor i olika varianter. Tack för tipset. Kram kram på dig.

2012-06-14 @ 21:20:25
URL: http://www.valbefinnaren.blogg.se
Posted by: Tess

Det ser helt fantastiskt gott ut! :) Kram

2012-06-15 @ 08:47:15
URL: http://tesswaltenburg.blogg.se
Posted by: Jenny Olofsson

Åh jag älskar Asien, försöker hitta mat därifrån som passar mig och det här låter så underbart gott. Måste prövas! ^ ^ Kan du inte länka till den där japanska meditations spellistan? vore underbart att få lyssna till den!


Comment here

Name:
Remember me

E-mail address:


URL/blog:


Comment:


Trackback