Livsstrategier


Water


I dag har jag varit hos terapeuten* och äntligen har vi gjort det som jag har sett framför mig att man gör med sin terapeut – ritar på whiteboardtavlan och skriver listor.

Med mig hem har jag mina fyra första strategier för att hålla i längden med målsättningar för mat, sömn, gränssättande och balans. Jag ska börja ägna mig åt sådana där saker som att ställa klockor för att komma ihåg att sluta med saker innan jag nöter ut mig själv totalt, oavsett om det är lustfyllda aktiviteter eller tråkiga måsten. En klocka ska ringa när det är dags att börja tillaga kvällsmaten. En annan när det är dags att börja varva ner för att komma till ro innan sängdags.

Och även i fortsättningen gäller pensionärsstilen. "Nä, det är fullt upp. I morgon ska jag gå och posta ett brev, så då hinner jag inte ses."

En, eller max ett par, aktiviteter per dag är fullt tillräckligt nuförtiden, och det får absolut inte vara varje dag. Det känns oerhört främmande att vara en sådan person, men just nu finns inga alternativ. Jag vet hur det blir annars.

Då känner jag mig som en liten bananfluga som trillat ner i ett badkar som någon drar proppen ur så att jag sugs ner i vattenvirveln och ut genom avloppet.

Ja, ungefär så.


* Ett förtydligande till nytillkomna läsare; jag är just nu sjukskriven för utmattningsdepression och försöker hitta (dock inte tillbaka till) något slags sätt att leva ett "normalt" liv på.



Trackback