Makin' Whoopie Pies





Nämen vet ni vad? När whoopisarna hade fått ligga till sig i kylskåpet något dygn så blev de rätt så smaskiga. Lite småsega sådär. Så jag tänkte att jag skulle dela med mig av receptet, inte minst med tanke på att jag gjort mig besväret att översätta receptet från amerikanska, med alla deras cups och ounces, till svenska.

Själva "bröden" blev jättebra, men jag behöver hitta ett alternativ till fyllningen/frostingen som trots allt blev lite för söt för min smak.





Raspberry Lime Whoopie Pie
Cirka 10 stycken

TIll bröden:
75 gram smör
2 dl brunt farinsocker
1 ägg
3/4 dl gräddfil
Skalet av två lime
1/2 tsk vaniljsocker
4 dl mjöl
1,5 tsk bakpulver
1/2 tsk salt

Till fyllningen:
Ca 75 g hallon (det är ungefär 20 st)
2 msk smält smör
200 g cream cheese
3 dl florsocker
Saften av en halv lime
En doft av salt



Smeten utklickad på plåt. Håll lite avstånd mellan kluttarna, för de flyter ut rätt rejält.


Rör samman rumsvarmt smör och farinsocker med elvisp (använd degkrokarna). Riv skalet av två lime fint och tillsätt till smeten tillsammans med ägget och gräddfilen. Rör samman tills det nästan är klumpfritt.

Blanda samman de torra ingredienserna i en separat bunke och tillsätt sedan till smeten och rör ihop. Konsistensen är kladdigare än en deg men tjockare än exempelvis sockerkakssmet.

Jag klickade ut ungefär en matsked smet per kaka på en plåt med bakplåtspapper, men skulle jag göra om det skulle jag göra dem betydligt mindre. Det här är ett bakverk som, enligt mig, passar som en liten munsbit.



Kakorna efter gräddning.


Grädda kakorna – utan fyllningen – mitt i ugnen på 175 grader i 8-10 minuter.

Blanda samman ingredienserna till fyllningen med elvisp. I min smet mosade jag hallonen helt och hållet. Låt eventuellt smeten stå ett tag i kylskåpet för att tjockna. Klicka ut så mycket fyllning som du tycker är lagom på en kaka och lägg en kaka på toppen.

Smaken är förstås som baken, men jag tyckte som sagt att whoopisarna vann på att få ligga till sig i kylskåpet och – faktiskt – ätas kylskåpskalla(!).





Det här receptet kan varieras i all oändlighet med olika smaksättningar av smeten och olika varianter av fyllning.

Jag har utgått från ett recept på finfina beroendeframkallande bloggen A Beautiful Mess.






Under tiden man bakar kan man roa sig med att lyssna på den här:


(Även om stavningen är annorlunda och betydelsen en annan, så låter det ju ungefär likadant)


Jag kommer också att tänka på den här:


En wookie!




Comments
Posted by: a cup of emilias

Åhh så gott det ser ut! Nu blev jag jättesugen på att baka :) Kramar Emilia

2012-06-17 @ 14:19:40
URL: http://acupofemilias.blogg.se/

Comment here

Name:
Remember me

E-mail address:


URL/blog:


Comment:


Trackback