Lyckoland’s Downton Abbey Menu (Afternoon Tea)

 
 
 
Yesterday evening, Swedish television aired the first episode, third season, of Downton Abbey. A reason to celebrate, don’t you think?
 
To mark this very special occasion, I put together and enjoyed some Afternoon Tea.
 
 
Savories:
  • Left over pizza slices (not very British, but hey… I don’t have Mrs. Patmore in the kitchen to help me)
  • Pickled cornichons
 
Bread:
  • Homemade scones with walnuts (use a simple recipe, just add walnuts)
  • Crostini
  • Thin Crisps, original
 
Spread:
  • Butter
  • Cheese
  • Feta spread (feta cheese mixed with plain yoghurt)
  • Orange marmalade
 
Sweets:
  • Dried, organic apricots
  • Walnuts
  • Homemade cocoa toffees (will share this super simple recipe next week)
 
To drink:
 
A day later, and I’m still not hungry. Except for another episode of Downton Abbey, of course.
 
 
Ps: If you're in Stockholm, make sure to visit the Hallwyl Museum and their exhibition 'Costumes from Downton' - I know I will. The exhibition runs to January 6, 2013.
 
 
 
 
 
 
I går var det säsongspremiär av Downton Abbey. Som jag har längtat! Jag bestämde mig för att det var en anledning så god som någon att fira, med inget mindre än Afternoon tea på hemmaplan.
 
 
Aptitretare:
  • Bitar av överbliven pizza (Inte så brittiskt, men jag har å andra sidan inte Mrs. Patmore till hjälp i köket)
  • Picklade smågurkor
 
Bröd:
  • Hembakta scones med valnötter (använd enklast möjliga sconesrecept, tillsätt valnötter)
  • Crostini
  • Finn Crisp
 
Pålägg:
  • Smör
  • Ost
  • Fetaostkräm (fetaost utrörd med lite naturell yoghurt)
  • Apelsinmarmelad
 
Sötsaker:
  • Torkade, ekologiska aprikoser
  • Valnötter
  • Hemgjord chokladkola (lägger ut recept under nästa vecka)
 
Att dricka:
 
En dag senare, och jag är fortfarande inte hungrig. Annat än på nästa avsnitt av Downton Abbey, förstås. 
 
Såg du gårdagens avsnitt? Vad tyckte du?
 
 
Ps: Hallwylska museet i Stockholm ställer ut dräkter från teveserien. Jag kommer definitivt att åka dit! Utställningen pågår till 6 januari 2013.
 

 
 



Comments
Posted by: Queen of Kammebornia

Så underbart! Jag hade tänkt mig något liknande igår men hann inte... kanske nästa lördag :) Kram!

2012-11-04 @ 16:53:14
URL: http://queenofkammebornia.se
Posted by: HemkäraHanna

Vad mysigt det låter. Lika mysigt som serien!

2012-11-04 @ 17:11:18
URL: http://hemkarahanna.blogspot.com
Posted by: M

Det ser helt fantastiskt ut. Kände rent spontant att jag kanske borde ta en weekend till London snart. Har aldrig varit där på riktigt, för en tolv timmars mellanlandning på väg hem från USA efter att ha varit uppe i 24 timmar känner jag inte räknas helt.. =]

Svar: Är också supersugen på en tripp till England. Skulle gärna ta en tur på engelska landsbygden. Gjorde en sådan resa för kanske 7-8 år sedan, och det var verkligen supermysigt. Man kan tydligen besöka Downton Abbey, så jag är väldigt sugen på att åka just dit :-)
Linn

2012-11-04 @ 17:56:36
URL: http://amadangel.blogg.se
Posted by: Nina

Älslar det. Älskar även Afternoon Tea. För tankarna till förran liv. Underbart.

Svar: Spännande. Undrar vart du befann dig i ditt förra liv. Och när.
Linn

2012-11-04 @ 18:29:51
URL: http://www.sallysdaughters.com
Posted by: Nette

Vilket ambitiöst tv-fika. Är grymt imponerad och ser fram emot chokladreceptet. Såg inte avsnittet med hinner nog uppdatera mig via Play. Kram.

Svar: Svt Play är ju fantastiskt. Jag har ingen teve, så jag förlitar mig helt och fullt på den tjänsten. Avsnittet ligger kvar i sju dagar.
Ska erkänna att vårt tv-fika inte alltid ser ut så här... :-)

Kram
Linn

2012-11-04 @ 19:43:00
URL: http://www.nettestankar.wordpress.com
Posted by: emelie

vilken oerhört otroligt jättefin header du har!!

Svar: Åh, tack! Så glad jag blir :-)
Linn

2012-11-04 @ 20:02:44
URL: http://emelierut.blogg.se
Posted by: Sandra

Som även jag har längtat! Tyvärr råkade jag läsa en artikel om säsongen som spoilade ganska mycket så jag vet på ett ungefär vad som kommer hända men det är ändå SÅ bra! Älskar deras kläder och hur de uppför sig och agerar, haha. Och vilket fiffigt sätt att fira in säsongsstarten på, det kanske man ska köra på nästa vecka. Kram S

Svar: Jag är livrädd för att läsa om serien nu, just på grund av spoilers. Men som du säger, vissa serier och filmer håller ändå. Downton Abbey kommer jag att se om. Morden i Midsomer ser jag om och om igen. Och filmer... Mina favoritfilmer kan jag se minst en gång om året, och det spelar ingen som helst roll att jag vet vad som ska hända. Jag tycker om dem för stämningen som de skapar.
Kram
Linn

2012-11-05 @ 19:41:15
URL: http://blueberryroad.blogg.se
Posted by: rebecca

nej men missade jag det. Jag som älskar Downton Abbey

Svar: Finns på SVT Play tack och lov, i sju dagar efter visat avsnitt :-)
Linn

2012-11-05 @ 22:57:34
URL: http://bostromsla.blogspot.com
Posted by: Ashley

You're too cool!!! I've got to catch up on DA ASAP!!

Svar: You must! I love everything about it, it's one of the highlights of my week :-)
Linn

2012-11-05 @ 23:48:48
URL: http://heyitsashley.com

Comment here

Name:
Remember me

E-mail address:


URL/blog:


Comment:


Trackback