Coconut Oil Smoothie

 
 
 
I’ve been eating coconut oil lately in an attempt to quench my constant hunger (thanks Kajsa for the inspiration!).
 
I’m adding a spoonful to my breakfast yoghurt, and I’ve also started using it in my favorite smoothie. It’s sweet and has a sunny, tropical taste.
 
Coconut oil contains saturated fat, but it’s said to be a healthy one, thanks to the type of saturated fat. Be sure to buy unprocessed, cold pressed oil though.
 
 
My favorite, almost-every-day smoothie now contains the following:
1 banana
1 tbsp coconut oil
1 raw organic egg
0.8 cup plain yoghurt
A handful frozen berries of your choice
Some water
 
Mix, drink, enjoy and pretend you’re on a tropical island. Ay caramba!
 
 
 

 
 
 
 
Jag har ätit kokosolja den senaste tiden i ett försök att stilla min ständigt närvarande hunger (tack Kajsa för inspirationen!).
 
Jag blandar i en matsked i min frukostyoghurt och har också börjat använda den i min favoritsmoothie. Oljan är söt och har en solig, tropisk smak.
 
Kokosolja innehåller mättat fett, men sägs vara hälsosam ändå tack vare typen av mättat fett. Se till bara att köpa den kallpressade, oprocessade varianten om du börjar äta kokosolja av hälsoskäl. Jag köpte Kung Markattas som jag hittade bland oljorna på Ica Maxi. 
 
 
Min favoritsmoothie som jag dricker nästan varje dag innehåller numera:
1 banan
1 matsked kokosolja
1 rått ekologiskt ägg
2 dl naturell yoghurt
En handfull frysta bär, de du tycker bäst om eller råkar ha hemma
Lite vatten
 
Mixa ihop, drick, njut och låtsas att du befinner dig någonstans i Söderhavet. Ay caramba!
 



Comments
Posted by: Queen of Kammebornia

Caramba! Smoothie är ljuvligt gott! Jag vill helst ha blåbärssmoothie varje dag :) Kram!

Svar: Det är ju sååå gott! Blåbär är min favorit också, men ibland varierar jag mig med hallon eller jordgubbar. Blåbär ger dock den festligaste färgen tycker jag :-) Kram
Linn

2012-10-11 @ 16:41:17
URL: http://queenofkammebornia.se
Posted by: Piccolacasa

Mmmm yammie! Måste köpa kokosolja.
När jag gör smoothie så tar jag först en näve nötter och mixar sönder, sedan frusna hallon, en banan och naturell yoghurt. kram!

Svar: Nötter är bra. Det kör jag ibland, men nu var det längesedan. Ska nog börja igen, det är ju ytterligare ett sätt att förlänga mättnadskänslan.
Linn

Posted by: minagladadagar

Vi köper också Kung Markattas cocosolja. Den är jättegod och nyttig. :-)
Kram!

2012-10-11 @ 19:19:40
URL: http://minagladadagar.wordpress.com
Posted by: Jasmine

Det lät smarrigt! Jag går också runt med ständig hunger så det där lät liiite nyttigare än all chocklad jag trycker i mig hela tiden;-)

Svar: Mmm, men vänta nu. Säger de inte att choklad är nyttigt? :-)
Linn

2012-10-11 @ 20:58:47
URL: http://baciatutti.blogspot.it/
Posted by: CrimsonAnna

Svartvinbär vore nog gott i också-smakar cocosoljan cocos?

Svar: Ja, det gör den, och den smakar gott. Den går att äta som det är, om man står ut med den flottiga känslan i munnen, vill säga. Svartvinbär har jag aldrig testat i smoothie. Det var längesedan jag åt vinbär överhuvudtaget, men goda är de. Kanske ananas? Ananas och kokos är ju en populär kombo :-)
Linn

2012-10-11 @ 22:43:12
URL: http://metalanna.blogspot.com
Posted by: CrimsonAnna

Enda nackdelen med ananas är att an måste dricka direkt-annars kan mjölkprodukter bli lite sura.

Svar: Aha, det hade jag ingen aning om faktiskt. Bra tips!
Linn

2012-10-11 @ 22:52:32
URL: http://metalanna.blogspot.com
Posted by: Jane

Vilket sött glas:)

Jag skulle också vilja vara så snäll mot min kropp och få in mig sådana nyttiga smoothies... Men jag håller det bara några dagar sen tycker jag att det är tråkigt... Jag måste TUGGA på något:)

Svar: Ibland försöker jag skära ner på kolhydrater, men jag känner ofta att jag behöver DEG i magen för att känna mig mätt. Bröd. Pasta. Lite som ditt behov av att tugga tror jag.
Linn

2012-10-12 @ 10:57:56
URL: http://www.nycklarilivet.blogg.se
Posted by: vonskareng

åh du lägger upp så många vackra, lugnande bilder <3 kokosolja är BRA att ha tkr jag, går att använda till mycket! men hmm mättat fett, finns det olika typer av det alltså? jag har bara hört dåligt om sånt fett (särskilt efter att ha läst alla kemikurser i gymnasiet haha)

Svar: Ja, det handlar tydligen om hur fettsyran är uppbygd och således hur den kan tas upp i cellmembranen... Typ. Vet inte riktigt vad jag pratar om här :-) Kokosoljans mättade fett innehåller tydligen medellånga fettsyror som enligt källor jag sett ändå ska vara ok. Ibland vet man ju inte vad man ska tro om allt, det finns så många olika teorier :-)
Linn

2012-10-12 @ 11:14:27
URL: http://www.vonskareng.blogg.se
Posted by: Sonja {Dagmars Kitchen}

Åh, vad gott och fint!! Jag har också börjat äta kokosolja i lite allt möjligt, men inte provat i smoothie ännu. Tack för inspirationen!

2012-10-12 @ 12:24:37
URL: http://www.dagmarskitchen.se
Posted by: Anicet


Yammmyyyy!! I sure will try it! a spoonful of whey protein will make it into a meal...thanks little sister!




Svar: Whey protein... Yes, that's a good idea!
Linn

2012-10-12 @ 17:31:53

Comment here

Name:
Remember me

E-mail address:


URL/blog:


Comment:


Trackback