Tomato Soup with Lime and Celery

 
 
 
I met Hanna and Hanna at college. We spent three years together, struggling and laughing through lectures and group projects. It was one of the Hannas that gave me this recipe for a simple tomato soup with lime and celery.
 
Soup is really a cost effective meal, so I made it several times during my years as a student. Then I sort of forgot about it, until the other day, when my taste buds suddenly reminded me…
 
Here’s how to!
 
 
Tomato soup with lime and celery
Enough for a light lunch for two
 
Tomato puree (I used a can of 390 grams/around 14 oz)
1.3 cups of water
2 celery stalks, sliced
1 lime, peel and juice
1 vegetable stock cube
A pinch of salt, a pinch of sugar and some freshly ground pepper
 
Add all the ingredients to a pot. Boil for around 5 minutes. You’re done!
 
Garnish with celery leaves, add some mozzarella and serve with bread.
 
 
 
 
 
 
 
Jag träffade Hanna och Hanna på universitetet. Vi tillbringade tre år tillsammans och tragglade och skrattade oss igenom föreläsningar och grupparbeten. Det var en av Hannorna som gav mig det här receptet på en enkel tomatsoppa med lime och selleri.
 
Soppa är verkligen kostnadseffektiv mat, så den här gjorde jag många gånger under studietiden. Sen glömde jag bort den, ända tills häromdagen då mina smaklökar påminde mig igen…
 
 
Tomatsoppa med lime och selleri
Räcker till en lättlunch för två
 
Passerade tomater (jag använde en förpackning på 390 gram)
3 dl vatten
2 selleristjälkar, skivade
1 lime, skalet (rivet) och juicen
1 vegetarisk buljongtärning
En nypa salt, en nypa socker och lite färskmalen peppar
 
Lägg alla ingredienserna i en kastrull. Koka i ungefär 5 minuter. Klart!
 
Garnera med selleriblad, lägg i några mozzarella-bollar och servera med bröd.
 
 
 



Comments
Posted by: minagladadagar

Låter mumma! Jag älskar tomatsoppa. Alla vegetariska soppor är goda nu på vinterhalvåret tycker jag.
Kram!

2012-10-18 @ 18:19:41
URL: http://minagladadagar.wordpress.com
Posted by: Sabine-Välbefinnaren

Tomatsoppa är inte en favorit, men med selleri låter det riktigt gott. Det får jag prova snart.... kanske till och med med min vegetariska kompis som jag ska besöka i helgen i Brighton. Kram

Svar: En helg i Brighton! Låter inte fel :-) Tomatsoppa kan vara svårt ibland... det är nåt med konsistensen. Men den här gillar jag. Piccolacasa-Christin tipsade om en tomatsoppa hon ätit med ingefära och lök... Jag är ju som du vet svag för ingefära, så den blev jag sugen på att prova. Hoppas du har en jättefin helg, kram!
Linn

2012-10-18 @ 18:23:14
URL: http://www.valbefinnaren.blogg.se
Posted by: Queen of Kammebornia

Det låter alldeles underbart gott!

2012-10-18 @ 23:07:28
URL: http://queenofkammebornia.se
Posted by: Linnea

det där ser så, så så gott ut, jeez!

2012-10-19 @ 00:53:30
URL: http://thelinneajson.blogg.se/
Posted by: Ann-Christin Lundström

Vackra, vackra bilder!

Det här får nog bli vår meat-free-monday middag! Och så skönt med någon mer som har socker i tomatbaserad mat. Jag blir mobbad inom släkten för mina sockernypor...

Svar: Socker är ju ett måste. Det kan väl inte finnas en riktigt kock värd namnet som inte har socker i tomat-mat? Ibland kör jag med balsamvinäger, kan också funka tycker jag.
Linn

2012-10-19 @ 14:02:32
URL: http://smallfinethings.blogg.se/
Posted by: Piccolacasa

Vi åt också tomatsoppa igår! Fast med ingefära och lök. Som tillbehör finhackad purjo och squash. Det var gott men ganska starkt!

Svar: Oj, vad spännande! Jag är ju helt galen i ingefära (faktum är att snålvattnet börjar rinna bara jag skriver detta), så det låter hur gott som helst. Ska prova någon gång.
Linn

2012-10-19 @ 18:30:53
URL: http://www.piccolacasa.wordpress.com
Posted by: Melissa

Yum! I would love some tomato soup right now.

<3 Melissa
wildflwrchild.blogspot.com

2012-10-20 @ 22:30:33
URL: http://wildflwrchild.blogspot.com

Comment here

Name:
Remember me

E-mail address:


URL/blog:


Comment:


Trackback