Object of Delight #4

 
 
 
If you’re invited over to my place for tea, chances are you might think you’ve been trapped inside a crazy cartoon with a lot of ’smashes’, ’bangs’ and ’pows’ in speech balloons.
 
But you’re not. It’s just the dinnerware I collect.
 
I’m not sure about the rest of the world, but in Sweden it’s quite common that kids or teenagers collect dinnerware, either of their own or of their parents choice, and for each birthday and Christmas you are given a cup, a plate or a bowl.
 
I made my own choice, and it was this; Studio-Linie Flash from Rosenthal, designed by Dorothy Hafner.
 
There have been times when I have wondered how on earth I could choose this one. Then, there have been other times, where I feel kind of proud of myself for making such a bold choice. Nothing like the romantic and cute dinnerware most of my friends had.
 
Today’s quote: It’s better to be wrong in an interesting way, then right in a boring way.
Pontus Schultz
 
 

 
 
 
 
Om du är hembjuden till mig på en kopp te finns risken att du helt plötsligt tror att du gått vilse i en tecknad film med en massa smash, pang och pow i pratbubblor svischandes ovanför huvudet.
 
Men det har du inte. Det är bara porslinet jag samlar på.
 
Som många andra började jag samla på porslin i tonåren. Mitt alldeles egna val föll på Studio-Linie Flash från Rosenthal, designat av Dorothy Hafner.
 
Jag har många gånger undrat hur jag i himmelens namn kunde välja det här porslinet, men lika många gånger (eller kanske till och med fler) har jag känt mig stolt över mig själv och över att jag gjorde ett så vågat val, inte alls likt de romantiska och söta serier som många av mina vänner hade.
 
Dagens citat: Det är bättre att ha fel på ett intressant sätt, än rätt på ett tråkigt.
Pontus Schultz
 



Comments
Posted by: vonskareng

men åh så underbart gulligt porslin ju! vill jag haaaaa :D

2012-09-04 @ 18:24:10
URL: http://www.vonskareng.blogg.se
Posted by: HemkäraHanna

Jätteroligt porslin!
Själv valde jag den mer romantiska stilen, Wild Rose, från Villroy Bosch.
Din är definitivt mer spännande!

Svar: Wild Rose, var tvungen att googla. Gillar det! Romantiskt fast inte på det där puttinuttiga sättet.
Linn

2012-09-04 @ 20:42:26
URL: http://hemkarahanna.blogspot.com
Posted by: Turid

Vilken rolig kanna! Den har jag aldrig sett förr!

Svar: Nä, det är rätt ovanligt det här porslinet, och säljs inte i Sverige längre tyvärr (vad jag har kunnat luska ut). Kannan är ju lite knäpp, lite fulsnygg så där, men jag gillar den!
Linn

2012-09-04 @ 20:54:25
Posted by: Katarina

Jag valde ingen stil alls. Hann inte med innan jag helt plötsligt hade 3 barn ;) Älskar kannan!

2012-09-04 @ 22:05:54
URL: http://brakatarina.se
Posted by: rebecca

kannan är ju underbar!!!

2012-09-07 @ 13:47:31
URL: http://bostromsla.blogspot.com
Posted by: Lisa H

Åh vilken cool tekanna! (jag älskar te!) Aldrig sett någon liknande förut :D

2012-09-16 @ 19:55:21

Comment here

Name:
Remember me

E-mail address:


URL/blog:


Comment:


Trackback