Thoughts on a Good Start

 
 
 
How did you start your day today?
 
An angry alarm clock is what pulls most of us from night rest to wakefulness. Options might be few, but after that we have all power in the world to shape our first waking breaths in the morning and lay a good foundation for the rest of the day.
 
Those of you who have followed this blog for some time know that I had huge problems with my mornings before I smashed into the wall and was diagnosed with fatigue depression. I constantly overslept, stressed and skipped breakfast.
 
Most days, I started my mornings, still in bed, with reading emails, checking the news, reading some more emails, checking my calendar, reading more news... Seconds after awakening my brain went into overdrive and my poor heart clattered frightened in my chest. I had a shock start - every day.
 
 
Now, during my sick leave, email, news and calendars have low priority, yet I have discovered that my brain still starts to spin right away with thoughts on the day, the blog, bills that have to be paid, errands I have to run... And my heart pounds just as hard as during the craziest job periods.
 
Therefore, I have since a couple of weeks back put a lot of focus on starting my day in a calm and harmonic way. I take a few deep breaths after I've just woken up. Drink a glass of water. Make a body scan. And then I set my mental agenda for the day.
 
I tell myself that I am a person who takes responsibility for her health, and I tell myself how I'm going to prove it during this particular day. Most of the time, it’s about eating when I'm hungry, going for a walk, being present in the here and now... Two or three guidelines for the day. Then I get up and eat breakfast in peace and quiet, and all computer devices are banned before breakfast is over.
 
This has done wonders for me in the last few weeks. Anytime during the day that my energy level runs low, I can recollect the morning calm and get some strength back.
 
Allow yourself a good morning.
 
 
What is a good start to you?
 
 

 
 
 
 
Hur startade du din dag i dag?
 
För de allra flesta av oss är väckarklockans ilskna ringande det som rycker oss från nattvila till vakenhet. Om du liksom jag gillar att ligga och snusa på morgonkvisten finns få alternativ, men därefter har vi all makt i världen att forma våra första vakna andetag, de som lägger grunden för resten av dagen.
 
Ni som har följt mig och den här bloggen en längre tid vet att jag hade enorma problem med mina morgnar innan jag dundrade in i väggen (om du är nyfiken kan du läsa några exempel här, här, här eller här). Jag försov mig ständigt, stressade och hoppade över frukosten.
 
Inte sällan började jag mina morgnar med att, fortfarande liggandes i sängen, läsa mail, kolla nyheterna, läsa lite mer mail, kolla kalendern, läsa fler nyheter… Sekunden efter att jag kommit till medvetande gick hjärnan på högvarv och hjärtat klapprade förskrämt i bröstkorgen. Det var chockstart – varje dag.
 
 
Nu, under min sjukskrivning, är e-post, nyheter och kalendrar lågprioriterat, men likväl har jag upptäckt att hjärnan snurrar igång direkt – det är tankar om dagens innehåll, om bloggen, om räkningar som ska betalas, om ärenden som borde göras. Och hjärtat bankar lika hårt som under de galnaste jobbperioderna.
 
Därför har jag sedan ett par veckor tillbaka lagt fokus på att börja mina dagar på ett lugnt och harmoniskt sätt. Jag ligger kvar i sängen och drar några djupa andetag när jag precis har vaknat. Dricker ett glas vatten. Gör en kroppsskanning. Och sedan fyller jag mig själv med positiva ord som jag önskar ska forma min dag.
 
Jag säger till mig själv att jag är en person som tar ansvar för min hälsa, och så talar jag om för mig själv hur jag kommer att bevisa det just den här dagen. Det kan vara genom att äta när jag är hungrig, att gå en promenad, att vara här och nu… Ett par, tre riktlinjer för dagen. Därefter går jag upp och äter en frukost i lugn och ro, och allt vad datorer heter är bannlysta innan frukosten är avslutad.
 
Det här har gjort underverk för mig de senaste veckorna. Närhelst under dagen som energinivån dippar kan jag hämta kraft ur morgonens lugn.
 
Unna dig själv en god morgon.
 
 
Hur ser en bra morgon ut för dig?
 
 
Lästips: Möt hösten med sköna morgonvanor
 



Comments
Posted by: Art By Tina - Konst & Fashion

Tack! Utställningen besöktes av 350 personer och jag sålde fem tavlor - så det kan man verkligen kalla lyckat=)

2012-09-17 @ 08:13:02
URL: http://trueborn.blogg.se
Posted by: Camia

Morgonen är verkligen något jag försöker starta långsamt. Jag går och väcker mina älsklingar en och en. Kryper ner hos dem, kliar dem lite på ryggen, känner på deras små fötter,(som i och för sig inte är så små längre, faktiskt större än mina egna)väcker dem långsamt. Sedan är kaoset igång, gympakläder, var är busskortet, skynda skynda! :)

Svar: Vad mysigt det låter. Och kanske kan man kaosa gemensamt och med kärlek? Då blir kaoset kanske till och med trevligt :-)
Linn

2012-09-17 @ 08:51:28
URL: http://www.divyaspa.blogg.se
Posted by: Katarina

Åh, jag känner med dig!
Mina mornar HAR sett ut liknande - stress, hjärtklappning, lämna gråtande barn på förskolan, ont i magen för att jag inte fick pussa längre, stress och svett till buss, frukost springandes, kolla mail på vägen till jobbet.. ja, du förstår.

Nu, nä! Aldrig mer!

Kaffe i lugn och ro. Gärna med musik och levande ljus. Hellre sen än stressad (fast jag är fortfarande sjukskriven och kämpar mig tillbaka, ja så mycket jag får kämpa alltså)

Kram till dig!

Svar: Du också? Jag tycker om när du skriver att du kämpar - så mycket som du får kämpa. Så känner jag ofta. Jo, jag ska kämpa mig tillbaka, fast halva vitsen är ju att inte kämpa hela tiden. Att lära sig att ta det lugnt. En slags kamp det också.
Skönt att du också är av med mardrömsmorgnarna.

Kramar!
Linn

2012-09-17 @ 12:40:06
URL: http://brakatarina.se
Posted by: HemkäraHanna

Så klokt du tänker!
Här försöker jag få till harmoniska frukostar med gemenskap och levande ljus. Det går oftast bra men ibland är det någon som bara inte orkar ur sängen och då kan det bli lite snärjigt med tiden.
Men en harmonisk morgon leder som oftast till en bättre dag.

Svar: Levande ljus gör så mycket för stämningen, ett bra sätt att skapa lugn tycker jag. Snart är det ju också så pass mörkt om morgnarna att det bara blir ännu mysigare.
Linn

2012-09-17 @ 14:45:13
URL: http://hemkarahanna.blogspot.com
Posted by: CrimsonAnna

En riktigt bra morgon är en ledig dag när jag inte har någonting inbokat. Då gör jag en smoothie, steker ett ekologiskt ägg till min macka, brygger en kanna te och kryper upp i soffan.

Svar: Tänk om man kunde få ha det så för jämnan? Tid att njuta....
Linn

2012-09-18 @ 09:22:45
URL: http://metalanna.blogspot.com
Posted by: Johanna

Jag blir så glad varje gång du kommer med sådana här hälsotips, och att du ändrar många situationer där du tidigare mått dåligt. Får mej också att fundera över min egen situation. På vardagar har jag turen att slippa vakna till en väckarklocka, utan väcks av mannen som förberett kaffe och så startar vi dagen så tillsammans innan han går till jobbet. Fin mjukstart och jag tror jag för över lite av det lugnet till barnen som sedan har GOD tid på sej att sitta länge vid frukosten. Stress på morgonen gör mej gråtfärdig så det gör jag allt för att undvika!
Kram till dej!

Svar: Tack! Har själv ett stort behov av att sammanfatta mina tankar och få ner dem på pränt, på så sätt blir det tydligt för mig vilka förändringar jag faktiskt gjort. Och kan någon dra nytta av mina erfarenheter/misstag så är det en fantastisk bonus.
Låter som att dina morgnar är harmoniska och lugna. Det är verkligen guld värt att få en stund tillsammans på morgonen i lugn och ro.

Kram!
Linn

2012-09-18 @ 17:17:12
URL: http://www.johannasbilder.se/blogg
Posted by: Piccolacasa

Lända till eftertanke fick just en innebörd...

Den kurs jag läser nu (ja ordinarie då alltså) är seminariebaserad och vi är bara i Lund var 10:e dag. Då kan jag vakna 08,30 och ligga till ca 9. Äta frukost och läsa tidningen för att börja plugga kl 10. Sedan är jag uppe till ca 00,30. Så ja, nu är det snart dags. Ibland känner jag mig lite onyttig som inte går upp tidigare, men jag är ingen morgonmänniska. Detta är tider jag mår som bäst av. Annat blir det andra halvan av terminen, då är det praktik (och panik) och pendling med 8h arbete på annan ort. Men det ska väl gå. Bara jag får min frukost :)
kram snäckan

Svar: När man får styra hela sin dag, inte bara morgonen, då mår man som allra, allra bäst tror jag. Och när vi inte har den möjligheten är det nog frukosten som är nyckeln till framgång :-)
Kram Linn Pinn Bananeskinn (som var mit eget smeknamn på mig själv som barn.... Fråga inte :-) Nyfiken på varför du kallas Snäckan, om det finns någon särskild anledning)
Linn

2012-09-21 @ 00:22:52
URL: http://www.piccolacasa.wordpress.com
Posted by: Piccolacasa

Åh vad jag fnissade när jag läste! Det är DU som kallas snäckan! Det är jag som kallar dig det! Fast jag kanske är lite otydlig, jag menar "kram till dig snäckan" :D Fast jag kallas ofta snäckan också, det är vanligt här i Skåne. C

Svar: Jamen, jaha! Det har inte jag fattat! Jag tänkte att du kallade dig själv Snäckan :-) Men det är väldigt fint tycker jag, ska be Peter att kalla mig det i fortsättningen. /Linski Barinski (ytterligare ett av mina namn, jämte Lim Klisterman och ett par till....)
Linn

2012-09-23 @ 19:35:07
URL: http://www.piccolacasa.wordpress.com
Posted by: Piccolacasa

Linski Barinski passar bra till din ryska fetischim. *Trots konsultation av SAOL vet jag inte hur jag ska böja det. Svårt.*

2012-09-23 @ 19:43:10
URL: http://www.piccolacasa.wordpress.com

Comment here

Name:
Remember me

E-mail address:


URL/blog:


Comment:


Trackback