Le Fabuleux Destin de Moi - Week 14

 
Tuesday was sunny. I took a day off from work and spent it with Boyfriend at an open-air-café in town, reading, drinking tea and actually sweating - it does get warm in the sun!
 
 
Finished reading a novel and a collection of short stories by Karin Tidbeck. That woman has imagination...
Think Alice in Wonderland meets Edgar Allan Poe in your worst nightmare ever. But she's good, sooo good.
 
 
Finally got around cleaning and changing the ink ribbon in the typewriter I bought ages ago.
She's a real beauty. I'll share some pictures during the week so you can see for yourself.
 
 
Received letters from penpals. Always a pleasure.
 
 
Made a super delicious gratin of white radish (that's rättika in Swedish). Recipe here (in Swedish).
 
 
You are welcome.
 
 
Cat turned 10 years (can't believe it) and got a little toy mouse filled with catnip. "Hmm... wonder if I can eat this?"
 
 
"Oh, yes I can!"
 
 
Basil plant progress.
 
 
April 1 went by, without me fooling anyone.

 
It’s been a week of getting things done. Washing the car. Organizing and purging the closet, leaving a lot for charity and a little less for the recycling center. Cleaning the typewriter and changing the color band. Paying bills. Finishing a project at work.
 
It’s been a week of relaxing and enjoying. Took two days off from work. Spent some time reading. Cooking a lot of delicious and healthy food. Getting some writing done. Celebrating Cat’s tenth birthday. Making plans with Boyfriend. Seeing signs of spring popping out from the ground. Hearing the geese coming back from their vacation in the south.
 
It’s funny. I decided not to complain one single time about the weather this winter. I didn’t, and it worked. I’ve actually enjoyed the snow and the cold. I haven’t spent much time at all longing for spring, but now that it’s here, I’m happy from the inside out. Accepting the winter hasn’t made me appreciate spring less.
 
 
 
 
 
Det har varit en produktiv vecka. Har tvättat bilen. Rensat och organiserat i garderoben, lämnat mycket till välgörenhet och mindre till sopmonstret. Rengjort och bytt färgband på min gamla skrivmaskin. Betalat räkningar. Slutfört ett projekt på jobbet.
 
Det har varit en lugn och njutbar vecka. Ledig från jobbet i två dagar. Har läst. Lagat en massa god och hälsosam mat. Skrivit lite. Firat kattens tionde födelsedag. Gjort upp planer med pojkvännen. Sett vårtecken kika fram. Hört gässen återvända från sin semester.
 
Det är underligt. Jag bestämde mig för att inte klaga över vädret en endaste gång den här vintern. Det gjorde jag inte heller, och det fungerade. Jag har till och med njutit av snön och kylan. Jag har inte lagt mycket tid alls på att längta efter våren, men nu när den är här känner jag mig rusig av lycka, inifrån och ut. Att acceptera vintern har inte gjort att jag uppskattar våren mindre.
 



Comments
Posted by: Frökenfilantrop || Your cup of tea

Linn! Jag älskar dina "summering av veckan-inlägg" Blir alltid glad av dem. Idag blev jag särskilt inspirerad av översta bilden(ta ledigt från jobbet och NJUTA av livet känns så härligt) och av bilden på dina basilikaplantor(nu längtar jag själv efter att få gräva i jord och plantera basilika, timjan och mynta här hemma i mitt kök) Tack för inspirationen!

Svar: Hihi, vad glad jag blir! Att ta en dag så där spontant kändes nästan lite busigt och extra skönt på något sätt, bara för att den var oplanerad.
Linn

2013-04-08 @ 08:35:36
URL: http://www.frokenfilantrop.se
Posted by: frk pyssel

Vilken härlig inställning ang. vädret. Jag har inte heller klagat sååå mkt, men det beror nog på att vi hängde i solen över jul.

Svar: Och det gjorde även jag... Inte över jul, men tre veckor efter nyår. Ska inte sticka under stol med att det är välbehövligt. Eller i alla fall riktigt skönt :-)
Linn

2013-04-08 @ 12:27:20
URL: http://pastill.nu
Posted by: Jenny Olofsson

Åh fina foton som alltid ^^ Älskar ditt bloggande!

Posted by: Sofia

Våren är lite för långsam i år! Jag vill ju vara ute och fixa nu! :) Men några tulpaner har jag sett är på väg upp! Alltid något.

Ha en fin kväll!

2013-04-08 @ 18:39:16
URL: http://landinskan.blogg.se
Posted by: HemkäraHanna

Så härliga bilder!
Jag längtar efter blåsippor. Tänk så söta de är.
Grattis till kissen!

Svar: Och nu har du precis fått en blåsippa av mig!
Linn

2013-04-08 @ 19:11:39
URL: http://Hemkarahanna.blogspot.com
Posted by: Karin O

Vilket bra mål att inte klaga på vädret:) Fina glimtar som vanligt!

2013-04-08 @ 19:12:01
URL: http://kakansemlanoliven.se/
Posted by: Lotta

Det är intressant detta med väder, har alltid varit fascinerad över att vi i detta land pratar och gnäller så mycket om vädret. Träffar en del ute på min hundpromenad. Jag brukar inte heller klaga på vädret, förstår inte meningen det är som det är.Och jag gillar alla årstider. Vill inte var utan någon Men det har varit otroligt lååång vinter i år så jag längtar efter våren.

Kram Lotta

Svar: Fascinerande, helt klart. Men så onödigt, liksom. Vädret är som vädret är.
Vintern har kanske varit lång, men jag har inte riktigt upplevt det så. Jag jämför nog fortfarande med vintrarna 2009/2010 och 2010/2011 (har jag för mig att det var) som var riktigt hiskeliga. Då bodde jag i Stockholmstrakten och var beroende av pendeltåg och bussar som ständigt svek. Det slutade med att jag åkte till kontoret iklädd mina vandringskängor från Lundhags, underställ, dunjacka, vindbyxor, största mössan och tumvantar (mycket olikt mig på den tiden) eftersom jag visste att jag med största sannolikhet skulle behöva gå den sista halvtimmen hem. I jämförelse med de vintrarna tycker jag nu att allt är en barnlek :-)

Kram
Linn

Posted by: Ingela

Hej Linn,

hittade tillbaka till din blogg för ett tag sen efter ett långt uppehåll då jag själv slutat blogga och varit inne på samma linje som du med att dra ner på uppkopplad tid rejält. Mycket att läsa i kapp, förstår att du har en tuff tid bakom dig men du verkar ju helt klart vara på god väg framåt nu. Har med stort intresse tagit del av dina inlägg med kloka tankar och funderingar, känner att mina egna gått och går i väldigt mycket samma spår utan att något så drastiskt inträffat för mig som för dig.

Och precis som du så bestämde jag mig i år för att inte klaga på vintern alls, brukar vara en plåga annars och jag har nästan blivit deppig för varje nytt snöfall. Men i år har jag älskat och uppskattat varje dag! Till och med nu accepterar jag snön och minusgraderna och njuter istället av att det är soligt varje dag och att i alla fall gångvägarna nu är snöfria. Våren kommer i år också.

Lycka till på din väg vidare nu, jag kommer säkert att titta in här då och då i framtiden också om än inte så ofta som förr kanske. Men jag har fått mycket inspiration av mina senaste besök! :)

kram

Svar: Vad roligt att höra av dig! Det värmer verkligen att du kikar in här och lämnar en hälsning.
Jag har ofta saknat din blogg, men förstår ditt beslut. Bloggandet slukar lätt mycket tid och uppmärksamhet. Jag har inbland funderat över hur det skulle vara om jag hade barn. Jag vet att jag aldrig någonsin vare sig skulle kunna eller vilja lägga så mycket kraft på bloggandet som jag gör nu. Fast även utan barn finns det ju så mycket annat, viktigare i livet.

Skönt att höra att det finns fler som valt acceptansen som väg framåt. Livet blir betydlig enklare utan den ständiga kampen och förhandlandet med vädergudarna. De vinner ändå alltid och gör som de själva vill :-) Nu njuter jag av värmen och blommorna som kikar upp, men hyser inget agg mot vintern. Den var fin, precis så som den var!

Tack för din fina hälsning och omtanke. Önskar även dig fortsatt lycka, och så hoppas jag att du får en riktigt härlig vår och sommar tillsammans med de dina - oavsett väder :-)

Kramar!
Linn

2013-04-10 @ 11:42:39
Posted by: Camia

Älskar kattbilderna, blir helt lycklig.

Svar: Jag med! :-) Han gör mig lycklig precis varenda dag.
Linn

2013-04-12 @ 09:13:01
URL: http://www.divyaspa.blogg.se
Posted by: anna

vilken härlig summering av veckan! :)

2013-04-14 @ 10:51:20
URL: http://aannnnaaaa.blogg.se

Comment here

Name:
Remember me

E-mail address:


URL/blog:


Comment:


Trackback