À Bicyclette!

 
1. From Me To You 2. Niznoz's photostream on Flickr 3. J. Crew Cycle Chic, found on State College Cycle Chic
 
 
Jag var en sådan som hade kunnat arbeta gratis för Motormännens Riksförbund. "Bilist, javisst!" var mitt motto. Cykeln samlade damm ute i förrådet. Jag avskydde att bli svettig, att få håret tillrufsat av fartvinden och att försöka frakta alla tusen väskor, påsar och pryttlar i cykelkorg, på pakethållare och handtag. Och sambon – sann cyklist i själ och hjärta – sörjde.
 
Men, sedan ett par månader tillbaka har jag börjat se tjusningen med att ta mig fram på två hjul istället för fyra. Jag cyklar numera självmant, utan att behöva bli tjatad på. Föredrar faktiskt cykeln, även de dagar då regnmolnen lurar vid horisonten. Jag har blivit en cyklist.
 
De dagar det känns motigt nynnar jag på Montands 'À bicyclette' och ser framför mig hur jag, iklädd en blommig 50-talsklänning, susar fram på en gammal damcykel med ett stort leende på läpparna.
 
Är du cyklist?
 
 
 Photo: Let's Go Ride a Bike
 
 
 
 
I loved my car. In my opinion, it was almost a human right to have one. The sound of the accelerating engine was the sound of freedom.
 
My bike was nothing but a dust collector. I hated it. I hated getting all sweaty, having my hair ruined by the wind and trying to carry all my stuff on the bike. And Boyfriend, being a true cyclist, was probably losing faith in me.
 
Then, something happened. Since a couple of months back I can see the charm of riding on two wheels instead of four. I cycle unbesought. I actually prefer the bike, even on days when rain clouds are piling up. I've become a cyclist. 
 
On days when I'm in doubt, I hear Montand's 'À bicyclette' in my head, and visualize how I, dressed in a flowery 50's dress, am swooshing past everyone on an old lady's bicycle with a huge smile on my face.
 
Are you a cyclist?
 
 
 
 
 
 
  • The bicycle, the bicycle surely, should always be the vehicle of novelists and poets.
    ~ Christopher Morley, American author and editor

  • Melancholy is incompatible with bicycling.
    ~ James E. Starrs

  • Think of bicycles as rideable art that can just about save the world.
    ~ Grant Petersen

  • If I can bicycle, I bicycle.
    ~ David Attenborough, British broadcaster and naturalist
 



Comments
Posted by: Anonym

Oh I LOVE Yves Montand. First heard him on the Rushmore soundtrack and I was hooked! What a cute blogpost. :)
Trish

www.jellybonesblog.blogspot.com

2012-08-20 @ 19:47:26
Posted by: minagladadagar

Ja jag är cyklist och har alltid varit. Jag har inte körkort ens. Jag fullkomligt älskar att cykla. Jag får abstinens de dagar jag inte tar en cykeltur.
<3

2012-08-20 @ 20:08:58
URL: http://minagladadagar.wordpress.com
Posted by: Dagliga ljusglimtar

Jag har varit cyklist, men nu blir det mest med barnen på gatan. Jag saknar det:) Kanske skulle börja cykla mer nu och köra mindre bil;)

2012-08-20 @ 22:03:26
URL: http://dagligaljusglimtar.blogspot.se/
Posted by: åsa

Tyvärr INTE, har en make som är en riktig CYKELentusiast men tyvärr
har han inte fått med mig...än...:)

2012-08-20 @ 23:03:05
URL: http://atmycasa.blogspot.se
Posted by: Camia

Nä, jag önskar att jag vore. Hade jag haft en sådan fin turkos cykel då hade jag absolut blivit det!! Jag lovar!

2012-08-21 @ 08:49:19
URL: http://www.divyaspa.blogg.se
Posted by: Sandra

JAVISST är jag en cyklist! Tyvärr blev min stulen i början på året och än så länge har plånboken inte velat köpa en ny till mig. Vi får väl se hur det blir när jag fyller år... Kram S

2012-08-21 @ 10:34:12
URL: http://blueberryroad.blogg.se
Posted by: Piccolacasa

"Lyckoland, så vackert, tänker hon och suckar lätt medan bloggen laddas. Sedan försvinner hon in i de vackra inläggen."
:)
Verkligen tragiskt med plommonen. Jag känner med dig!
Och cyklist, ja. Fast inte så långa sträckor. Har 3 min till tåget. Och en hel del tåg och buss blir det. Bil bara till affären och träningen, det blir för omständigt att åka kommunalt dit. kramen

Svar: Åh, så fint skrivet. Så känns det att kika in hos dig också :-)
Linn

2012-08-21 @ 23:57:14
URL: http://www.piccolacasa.wordpress.com
Posted by: Xenia

Ja, jag är cyklist. Älskar och har alltid älskat att cykla. Främst i naturen, inte så mycket i stan. Dock har min cykel fått stå stilla mycket länge nu, för att en punktering skall lagas.

2012-08-22 @ 09:27:46
URL: http://kultursnack.blogg.se

Comment here

Name:
Remember me

E-mail address:


URL/blog:


Comment:


Trackback