A photo a day – Guilty pleasure


Beware...
Varning för pasta!


Jag var tvungen att fundera en stund. Googla lite. Guilty pleasure, vad är det egentligen?

Jo, det är något du tycker om, men som du också skäms lite för att du tycker om. Det behöver inte vara mat, det kan lika gärna vara ett teveprogram, en viss sorts musik, ett klädesplagg eller varför inte ett resmål.

Jag försöker att inte skuldbelägga mig själv i onödan, men finns det något som är lite skämsigt så är det möjligen min förkärlek för (trumvirvlar)... vitt mjöl och KOLHYDRATER.

De söta små bakverken vi fnittrande trycker i oss behöver vi inte skämmas för. Nä, det är lätt att ställa sig med tungan mot slickepotten och hävda att man är en sinnligt sensuell Nigella, alternativt förkläda sig till rosenkindad husmorsreplika à la 50-tal. Men pasta... För pastan finns ingen ursäkt.

Det skulle möjligen vara att försöka hävda att man är av bullrig, livsnjutande italienartyp, men då har åhörarna för länge sedan slutat att lyssna. Blotta åsynen av gnocchi och strozza pretti kan få den mest proteinstinna LCHF-pastor med dubbelknut kring blodsockerjojon att tuppa av.

Jag tror inte att jag och Paolo Roberto har särskilt mycket gemensamt, men en klok sak har den mannen sagt: Om man inte får äta pasta, då kan man ju lika gärna lägga sig ner och dö.

Amen.


Tidigare Photo a day-bidrag:
1. You, 2. Breakfast, 3. Something you adore, 4. Letterbox, 5. Something you wore, 6. Makes you smile, 7. Favourite, 8. Your sky, 9. Daily routine, 10. Childhood, 11. Where you sleep, 12. Close-up, 13. In your bag, 14. Something you're reading, 15. Happiness, 16. Morning, 17. Water, 18. Something you bought, 19. Sweet, 20. Someone you love, 21. Reflection, 22. Your shoes, 23. Something old, 24. Guilty pleasure, 25. Something you made, 26. Colour, 27. Lunch, 28. Light, 29. Inside your fridge, 30. Nature, 31. You - Again.

Zandra samlar andra deltagare i Photo a day-utmaningen.




Comments
Posted by: Sofia

Amen till det Paolo! Som jag brukar säga till LCHF-fanatikerna: Pasta byggde denna kropp och jag tycker den fungerar alldeles utmärkt!

2012-06-12 @ 21:50:26
Posted by: Camia

Kunde inte sagt det bättre själv ;) Älskar pasta...kan gå och smygtitta i skåpet och längta tills jag får äta pasta, sambon blir galen på mig!

2012-06-12 @ 22:09:27
URL: http://divyaspa.blogg.se/
Posted by: viktoria

sv; hahha kul attt ni fick er ett gott skratt :D! Roligt att kunna glädja någon :) ja, jag skrattade också riktigt rejält första gången jag såg den videon! Genialiska rörelser !haha :)

2012-06-12 @ 23:49:41
URL: http://www.aglepta.blogspot.com
Posted by: Piccolacasa

Jag hade nog inte heller riktigt vetat vad guilty pleasure betyder, nu vet jag tack!

Pasta ja. Som jag älskade det. I många år. När jag började med GI för 1,5 år sedan gick jag och dagdrömde om stora tallrikar med spagetti. Men när jag väl vant mig av, blivit sockeravgiftad och insett hur det fick min mage att jäsa, knipa och bli trög (och tjock!!) - ja då känns det som ett straff att äta det. Ibland äter vi fullkornspasta men då är det en ynklig hög på min tallrik. Inte alls som förr, en rågad djup tallrik med snabb makaroner, smör och ketchup.



Om det hemliga då. Ett halvt löfte om en fortsättning efter examen. Men det hänger ju väldigt mycket på hur det går nästa vår. Men det var ändå gott att höra. En del sågspån kan det väl tyckas, men mest på grundutbildningen innan man fick välja kurser själv.



Proteinet. Jag vet inte. Jag brukar inte räkna och analysera, bara läsa någon bok och sedan freestyla. Känns det bra så är det oftast bra. Saknade du proteinet eller fattades det på pappret? Är jag fel ute om jag säger bönor, ärter och baljväxter? Ost?



Nä nu är det natten! Sov gott!

2012-06-13 @ 00:02:57
URL: http://www.piccolacasa.wordpress.com
Posted by: Queen of Kammebornia

Amen. Men det ska vara god, vällagad pasta, al dente. Inte sån där sönderkokt, sladdrig, tjock spagetti de serverade i skolmatsalen...

2012-06-13 @ 09:05:10
URL: http://queenofkammebornia.blogg.se/
Posted by: Karolina

Oh, tack! Den är från serien Mon Amie från Rörstrand. Serien har nyproducerats, men jag har gamla exemplar :)

2012-06-13 @ 09:23:11
URL: http://joahi.blogg.se/
Posted by: Karolina

Ja, Yasuragi skänker något slags lugn när man är där! Detta var andra gången jag var där, båda gångerna under sommaren. Jag skulle vilja testa åka på vintern så man kan sitta ute i de varma källorna när det är kallt i luften.



Aha, sött! :)

2012-06-13 @ 09:25:11
URL: http://joahi.blogg.se/
Posted by: CrimsonAnna

Jag håller med Queen of Kammebornia-vällagad pasta är toppen. Tråkig pasta är...inte värt det. För mig ingår pasta som en del i varierad kost:)

2012-06-13 @ 15:20:13
URL: http://metalanna.blogspot.com
Posted by: HaNzA

Vad e Photoday bidrag ?? E det någon tävling eller nåt ? Jättefin Blogg ! :)

Svar: Tack :-)

Nej, det är en utmaning som jag hittade hos http://augustifamiljen.blogg.se/ och valde att haka på. Man lägger upp en bild om dagen enligt ett givet tema.
Linn

2012-06-13 @ 22:10:19
URL: http://hanza.blogg.se/

Comment here

Name:
Remember me

E-mail address:


URL/blog:


Comment:


Trackback