Bokrecension: Dharmadårarna


Dharma bums
Bild från litkicks.com


Den tog Kerouac två veckor att skriva och mig fyra dagar att läsa, Dharmadårarna. Sedan tog det mig ytterligare en vecka att skaka av mig upplevelsen och de kvardröjande vattendropparna efter att ha simmat omkring och slagit kullerbyttor i Kerouacs uppfriskande, glittrande ordflöde.

Bokens handling kretsar kring sökandet efter sanning, mening och frihet. Följer man huvudpersonen Ray Smith (som egentligen är Kerouac själv) och hans väg så finner man allt detta i en skön, lite småsnurrig mix av buddhism, katolicism, fotvandring och då och då en droppe alkohol. Tematiken bakas skickligt in i en redogörelse för Rays/Kerouacs till stora delar kringflackande liv under åren 1955-56.


Kerouac
Mr. Kerouac himself. Bild från Flavorwire


Naturromantik när den är som allra bäst

Jag vet inte hur jag ska recensera den här boken utan att upprepa mig. Precis det som fångade mig i Kerouacs novellsamling Järnvägen Jorden får mig på fall här.

Det flödar. Orden rinner fram, utan några hinder, och det är så genialt att jag ibland måste skratta, eller kanske gråta, eller kanske bara stöna av vällust – något måste jag i alla fall göra för att pysa ut det som växer inom mig när det är som allra bäst. I allmänhet är det som bäst i de naturromantiska utsvävningarna.


Låt mig citera:

”Augusti kom till sist med en augustistormstöt som skakade min stuga i grunden och förebådade lite av augusti månads själva väsen. Jag stod och gjorde rubinröd hallongelé i kvällssolen. Topp tunnor rasande solnedgångar hällde in väldiga sjöskumsmoln mellan bergskammarna omöjliga att ens föreställa sig och med varje antydan till hopp långt långt bakom mig var det just så jag kände mig, både strålande och likblek bortom all beskrivning. Så långt ögat nådde imponerande, skrämmande isvidder och enstaka strån som stack upp ur snödrivorna. Ett grässtrå hade kastat ankare, tagit spjärn mot en klippa och frijazzade för fullt i takt med gränslöshetens allt ryckigare kastvindar.


Tangsjöstugan, Fulufjällen
Tangsjöstugan i Fulufjällen får illustrera.


Borta i öster var det grått och rått, norrut såg det allmänt ruggigt ut och i väst regerade det vilda vansinnet med stenhårda, stenkorkade jädrans järnmän som försökte koppla brottargrepp på varandra i det unkna dunklet. Söderut fanns bara dis – diset efter min döde fader. Jack Mountain med den höga, klippiga knekthatten käckt på svaj blickade ut över hundratals snötäckta fotbollsplaner. Cinnamon Creek var ett örnnäste långt uppe i dimman. Shullberget tinade bort i gyllene köld.

Min fotogenlampa fortsatte brinna. Det skulle den göra i all framtid.”

– Utdrag ur Jack Kerouacs Dharmadårarna, i översättning av Mats Zetterberg –

Efter detta vill jag inte säga något mer. Efter detta är mina ord överflödiga.


Betyg: 4/5 (för full pott hade boken behövet vara något tajtare)

Mer om författaren och boken:
Om Kerouac
Recension av Literature Connoisseur
SvD recenserar boken (men uppehåller sig främst kring översättningen)




Comments
Posted by: Man

Svar: Ja, det tycker att du borde! Det finns så många eminenta bloggar överhuvudtaget, men just bokbloggosfären tycks hamna lite vid sidan av alla andra bloggar.



Kerouac har jag med "nyligen" upptäckt, även om jag ännu inte läst något av honom. Men i gymnasiet väcktes verkligen mitt intresse för klassiker och därför har Kerouac stått på min lista i åtminstone något år. Och Dharmadårarna låter inte helt fel, så jag önskar dig en fantastisk läsning med On the Road!

2012-06-12 @ 12:16:34
URL: http://bokskadad.blogg.se/
Posted by: xenia

En bok för mig att läsa. :)

2012-06-12 @ 16:20:26
URL: http://kultursnack.blogg.se/
Posted by: Queen of Kammebornia

Den har jag i hyllan, nu blev jag sugen på att läsa om den :) Jag skrev om Kerouac för ett tag sen:

http://queenofkammebornia.blogg.se/2012/april/pippi-langstrump-i-sanboronbon.html

Han har följt mig sedan de sena tonåren och alltid fascinerat.

2012-06-12 @ 16:36:21
URL: http://queenofkammebornia.blogg.se/

Comment here

Name:
Remember me

E-mail address:


URL/blog:


Comment:


Trackback