Thoughts on Doing Change

 
 
 
I claimed in my post yesterday that I have changed.
 
I really believe I have.
 
My thoughts on what’s important in life have changed, as have my thoughts on balance, on time and money, on the value of doing nothing, on goals, on limits, and on happiness. I can honestly say that my values have changed, or rather, that I have returned to the ones I used to have, before all this.
 
I view things differently and I interpret them differently. Changes have to start somewhere, and it’s usually in the mind, but for change to really happen, you have to do things differently. You have to act intentionally towards the change you want to see.
 
Making change is about going to bed before 11 PM, about eating breakfast, about taking the time to cuddle with the cat in the morning, about taking the bike instead of the car to the office (even if it’s freezing outside), and about going home when your work day is done (even if you haven’t completed all your tasks). At least, that’s what my changes are all about right now.
 
And I’m glad to say that today, I succeeded.
 
Change. It’s not just something you think or talk about. It’s something you do.
 
 
I want to thank you for all your sweet, kind, supportive and cheerful comments to the post where I told you that it was time for me to get back to work again. I've read them all and they mean so much to me!
 
 

 
 
 
 
Jag hävdade i gårdagens blogginlägg att jag har förändrats.
 
Jag tror verkligen att jag har det.
 
Mina tankar om vad som är viktigt i livet har förändrats, liksom mina tankar om balans, om tid och pengar, om värdet av att göra ingenting, om mål, om gränser och om lycka. Jag kan helt ärligt säga att mina värderingar har förändrats, eller kanske snarare, att jag har återvänt till de värderingar jag hade innan allt det här hände.
 
Jag ser saker på ett annorlunda sätt, och jag tolkar dem annorlunda. Förändringar måste börja någonstans, och det är i oftast i tankarna, men för att förändringar verkligen ska ske så måste vi göra annorlunda. Vi måste agera medvetet i riktning mot den förändring vi vill åstadkomma.
 
Förändring handlar om att gå och lägga sig före klockan elva, om att äta frukost, om att gosa med katten en stund på morgonen, om att cykla till jobbet istället för att ta bilen (även om det är iskallt ute) och om att lämna kontoret när arbetsdagen är slut (oavsett om att göra-listan är avbockad eller inte). Det är åtminstone vad mina förändringar handlar om just nu.
 
Och jag kan konstatera att i dag, i dag lyckades jag!
 
Förändring. Det är inte något vi bara tänker eller pratar oss till. Det är något vi gör.
 
 
Jag vill tacka för alla varma, vänliga, stöttande och peppande kommentarer till inlägget där jag berättade att det var dags för mig att börja jobba igen. Jag har läst dem alla och de betyder så mycket för mig!
 



Comments
Posted by: Jos

härlig bild!

2012-10-29 @ 18:04:30
URL: http://josefindysenius.spotlife.se
Posted by: Queen of Kammebornia

Vad fint att första dagen gick bra! Varm kram till dig Linn! Jag postade ett brev till dig idag :)

Svar: Åh, vad spännande! Nu har jag verkligen något att se fram emot den här veckan :-) Kram
Linn

2012-10-29 @ 19:55:57
URL: http://queenofkammebornia.se
Posted by: Anonym

Fantastiskt bra!
Jag satte också upp som mål att alltid äta frukost hemma. Aldrig springandes till jobbet. Bland annat.
Sa också att den dagen jag slutar sjunga eller hoppar över exempelvis frukosten måste jag dra i handbromsen igen.
Hoppas det fortsätter så här fint och var bara lyhörd så fixar du detta!
Kram

Svar: Lyhördheten är ett nyckelord. Jag känner redan att jag hör kroppens signaler på ett helt annat sätt och också lyssnar till dem, agerar efter dem.
Jag har bett min sambo att varje dag förhöra sig om min frukost. Åt jag? Vad åt jag? Satt jag stilla i lugn och ro vid köksbordet? För jag vet också att den dagen jag börjar slarva med frukosten igen, då kan det gå fort utför....
Linn

2012-10-29 @ 22:31:34
Posted by: Johanna

Heja dej idag! Kram!

Svar: Tack för pepp och hejerop! Nu kör vi :-)Kram
Linn

2012-10-29 @ 23:01:10
URL: http://www.johannasbilder.se/blogg
Posted by: Camia

Vad härligt, jag är övertygad om att det kommer bli bra och du är så härligt insiktsfull!

Svar: Tack! Nu är det dags att sätta insikterna på prov och bara hoppas att de nya vingar som växt ut också håller. Självklart ska det gå! :-)
Linn

2012-10-30 @ 09:37:14
URL: http://divyaspa.blogg.se/
Posted by: Nina i Vinglagården

Ååå så jag blev glag när jag läste din text - kunde vara mina tankar också, men du skriver så fint! Jag har redan en länk om dig under "inspirerande kvinnor som bloggar" - men måste nog länka till denna inlägg ikväll!!!!

Tusen tack!

Svar: Oj vad jag blir glad och överraskad och rörd och... återigen förundras jag över den här bloggvärlden som knyter samman likasinnande och som visar så mycket vänlighet. Bloggvärld och bloggvärld, förresten... Den består ju av en massa fina och fantastiska människor, det är det som gör den fantastisk - och du är en av dem.
Linn

2012-10-30 @ 09:53:30
URL: http://www.sallysdaughters.com
Posted by: creando

Underbara ord. Jag tror på förändring som fullt möjligt. Men jag tror det tar tid och att det börjar med tanken, precis som du skriver. Du har lyckats och det är härligt :) Heja dig! Du inspirerar!

Kramar

Svar: Tack fina du! Jo, jag är på väg i alla fall, och nu har jag kommit så här långt. Det är gott. Jag suger i mig hejaropen från dig och känner vind i seglen :-)
Kram
Linn

2012-10-30 @ 11:00:59
URL: http://creando-kicki.blogspot.com
Posted by: syster Elin

Vad härligt att höra! Lycka till med allt nu, både jobb och vardagsliv! Du verkar väldigt insiktsfull som det kommer nog gå alldeles strålande!! :)

Svar: Tack! Jag hoppas att de nya insikterna (och inte att förglömma: envisheten) ska ta mig tillbaka nu.
Linn

2012-10-30 @ 11:01:10
URL: http://systerelindesign.blogspot.se
Posted by: Piccolacasa

Du är stark och klok. Jag har aldrig tvekat på om du skulle kunna ta dig tillbaka. Eller, inte tillbaka, vidare på ny väg. Tack för att du delar med dig, det hjälper andra att reflektera över sitt liv. Kan konstatera att jag lekte med Essie i morse och det är jag glad över!

Svar: Tack! Nä, jag är en envis jäkel ;-) Jag ska inte tillbaka, men jag ska nånstans, till nåt ännu bättre. Kram
Linn

2012-11-01 @ 12:14:54
URL: http://www.piccolacasa.wordpress.com
Posted by: sara

ett sådant inspirerande inlägg! För det är inte lätt, att förändras. Även om det "bara" handlar om att cykla till jobbet. För det är inte så bara.

Själv har jag bestämt mig för att ta till vara på mina mornar. De som jag vanligtvis snoozar bort, jag kan lätt snooza i en timme, utan att överdriva. Och sedan blir morgonen en panikmorgon och jag gör ingenting av det jag lovat mig sk´jälv att göra. Som att lägga mer än 2 minuter på min frisyr.

Så nu går jag upp klockan 7 varje morgon. Och har tid på mig att vakna innan jag måste gå till jobbet. En lite förändring, en stor skillnad för livet!

Svar: Åh, jag vet. Jag är också en sån där snoozare egentligen. Så dumt, för även om det är skönt att somna om, så är det ju bättre att faktiskt sova ordentligt så länge man kan. Och sedan bara gå upp, helt enkelt.
Det är sådana relativt enkla förändringar som på sikt förändrar livet. Istället för att stressa varje morgon, går det ju faktiskt att ha en lugn och harmonisk start på dagen.
Linn

2012-11-02 @ 14:24:28
URL: http://lifeinshanghai.se

Comment here

Name:
Remember me

E-mail address:


URL/blog:


Comment:


Trackback