Vinsmakning med Rooswein

 
Only in Swedish this time
 
 
 
 
En vän skrev på Facebook att hela maj är lite som en enda lång fest. Så känns det verkligen. Det är bröllop, middagar och after work om vartannat och som om det inte vore nog trillade jag in på en vinsmakning tidigare i veckan.
 
Två bekanta som bedriver distansförsäljning (vilket naturligtvis är helt lagligt, om nu någon skulle få för sig att undra) i Sverige av viner från tyska Weingut Roos hade bjudit in till provsmakning av de senaste flaskorna. Som det smakade! Dessutom var det lärorikt och jag provade inte mer vin än att jag nu så här några dagar efteråt också kommer ihåg vad jag fick lära mig…
 
 
Vinerna kan beställas från Rooswein.com. Jag tycker att det känns lite roligt att kunna smaka, dricka och bjuda på vin som inte finns på vårt vanliga Systembolag här hemma.
 
 
Bland alla olika sorter som de säljer hittade jag två riktiga favoriter, en bubblande vit Pinot Noir med lyxigt handplockade och utvalda blå druvor med vitt kött som i detta fall skalats för att inte ge någon färg till vinet. Det här är en lätt, pigg och spritsig historia, perfekt att sippa på under sommarfesten. Bubbel kan liksom aldrig gå fel, tycker jag.
 
Den andra favoriten var deras Grauburgunder, vilket är detsamma som en Pinot Gris. Tänk om vinvärlden kunde enas om ett enda, gemensamt språk? Förslagsvis franska, säger jag som är frankofil. Det här är ett milt och lättdrucket vin, utan att för den skull vara tråkigt eller mesigt. Jag uppskattar det balanserade och väl avvägda.
 
 
Minst lika spännande – om inte mer – var det att smaka de viner som inte riktigt föll mig på läppen, och börja förstå hur just mina smaklökar fungerar. Föga förvånande kunde vi konstatera att de är känsliga.
 
Vin är en helt egen stor, liten värld som jag försiktigt utforskar, bit för bit. Jag är långtifrån någon vinkännare och vet i stort sett ingenting om de olika druvorna och distrikten, men inte desto mindre intressant är det att prova sig fram och botanisera bland alla smaksensationer.
 
Dricker du vin? Har du någon favorit att tipsa om? Eller avstår du helt från alkohol?
 



Comments
Posted by: HemkäraHanna

Ja, visst är det som en enda härlig fest. Bara naturen i sig skapar feststämning.
Jag kan tänka mig att det är roligt att lära sig mer om det man får i sig, samt hitta något bra, lite annorlunda.
Som svar på din sista fråga så avstår jag helt ifrån alkohol och har alltid gjort. Så denna värld har jag ingen som helst kunskap om. Förutom den jag lärt via Quizkampen. :)

Svar: Även om jag tycker om att dricka vin kan jag inte egentligen påstå att du går miste om något. Det finns så mycket gott att stoppa i munnen ändå, och så mycket fint att uppleva utan alkohol.
Jag avstår alkohol i perioder (och dricker måttligt däremellan), mest för att jag tycker att det är skönt att bevisa för mig själv och andra att det går alldeles utmärkt att låta bli. I grunden tycker jag att livet ska upplevas ogrumlat :-)
Linn

2013-05-11 @ 18:13:58
URL: http://hemkarahanna.blogspot.com
Posted by: M

Vin är ju jättespännande. Jag skulle gärna vilja gå på en vinprovning någon gång för att lära mig mer.. Men numera dricker jag i alla fall både rött och vitt vin. Innan jag träffade M var rött inte att tänka på, men han lärde mig vad det är jag ska smaka och hur jag ska dricka det. Men vad som helst går verkligen inte.. =]

Svar: Rött tog längre tid för mig också, men nu föredrar jag oftast det. På sommaren blir det mer vitt, känns lätt och fräscht och... ja, somrigt helt enkelt :-) Och rosé. Gärna ett glas rosé en ljummen sommarkväll.
Linn

2013-05-11 @ 18:46:14
URL: http://amadangel.blogg.se
Posted by: Sabine-Välbefinnaren

Super kul med vinprovning. Intressant när man sitter där och testar och inser dom minstaste =) smakerna och hur dom kan avvika så pass mycket. Jag ska eventuellt gå på provning på torsdag men får se. Min karl ska börja sälja vinner, precis som dina vänner, så vi får se om jag får plats. jag har liksom inte första tjing på platser! =) Min favorit har alltid varit röda viner, men nu börjar jag sakta dricka vit. Det passar ju liksom bättre till sommaren. Gillar franska och italienska viner bäst, vad det gäller röda viner i alla fall. Kram kram

Svar: Kul! Är det någon särskild tillverkare, region eller land han ska sälja från? Ni kan ju ha en privat vinprovning hemmavid :-)
Jag som är förtjust i Frankrike köper oftast av principskäl bara franska viner, men det händer att jag gör undantag. Finns många bra italienska, och så är jag riktigt, riktigt svag för portvin. Söta dessertviner överlag gillar jag skarpt. Först då är en middag komplett.
Linn

2013-05-11 @ 19:56:07
URL: http://www.valbefinnaren.blogg.se
Posted by: Hanna Karlsson

Jag dricker inte vin, tycker inte att det är gott.

Svar: Vitt vin gillade jag från första försöket, men rött har tagit mer tid. Egentligen har jag aldrig förstått varför man ska "lära" sig att äta eller dricka något som man inte tycker om, men rödvinet... det liksom bara hände, och helt plötsligt gillade jag det.
Linn

2013-05-11 @ 22:30:19
URL: http://hannafialotta.blogg.se/
Posted by: Bara anna

Jag dricker inte vin, nä ingen alkohol överhuvudtaget. Tycker helt enkelt inte det är gott. Men vad jag har fått "försvara" mig genom åren. Värst var det ju i tonåren...

Ha en bra dag!
//bara Anna
Annacecar.blogspot.com

Svar: Då är det lika bra att låta bli! Jag har i flera och längre perioder av mitt liv avstått helt från alkohol, och jag håller med... vilket stohej det kan bli omkring det. Jag tycker dock att det nästan är ännu värre nu, i den här åldern, för då tror omvärlden automatiskt att jag är gravid.
Linn

2013-05-12 @ 08:46:05
URL: http://annacecar.blogspot.com
Posted by: Tant Emma

Har aldrig varit på vinprovning...däremot en rom och cholkadprovning vilket både var gott och lärorikt :)

Svar: Rom och choklad - ja tack! :-)
Linn

2013-05-12 @ 12:28:37
URL: http://www.tantemmasbravader.wordpress.com
Posted by: Lissen

Så intressant och lite spännande att lära sig lite mer om vin. Det finns ju sååååååååå många sorter.

Roligt att det är två bekanta, som visar och berättar.

Kram Lissen

2013-05-12 @ 19:28:40
URL: http://lissento.blogg.se
Posted by: Ann-Christin Lundström

Det enda diplom jag lyckats förära mig (för pokaler räknas inte va ;-) ) är ett sommelierdiplom. Dryckerna är en fantastik värld och jag kan sitta och sniffa på ett dryckesglas i timmar. Ett av de ämnen där ju mer du lär dig desto mindre känner du att du vet. Kul att du uppskattade vinprovningen! Jag önskar att jag var duktigare på att sätta mig ner att njuta men om jag för tillfället bara tänker på ett glas vin somnar jag. Förmodligen helt i linje som det ska vara som småbarnsförälder.

Svar: Imponerande! Nu vet jag vem jag ska fråga om råd.
Vi vanliga dödliga - eller åtminstone jag - får lätt lite mindervärdskomplex jämte såna som dig. Som när man går på restaurang och får frågan "vilken druvsort tycker du om?". "Eeehhh, du menar, röda eller vita... eller, vad har de för färg?". Eller när man ska smaka om vinet är bra och stoppar ner näsan i glaset, vispar runt och smakar och försöker ge sken av att man vet precis vad man pysslar med.

Men jag har släppt prestigen nu. Lär mig gladeligen av de som vet mer. Och dricker gladeligen av det som är gott :-)
Linn

2013-05-12 @ 22:35:18
URL: http://smallfinethings.blogg.se/
Posted by: Sabine-Välbefinnaren

Vinerna är från Österike och sydafrika, och jag vet tyvärr inte vad tillverkaren heter.

Vad är principskäl till att du bara/oftast bara dricker franska viner? jag är ingen portvin/dessertvin tjej, tycker att dom jag druckit varit för söta. Men det finns säkert godare.... eller.... en gång för 10 år sen (!) drack jag ett supergott dessertvin, men det minns jag så klart inte vad det hette. De var på den tiden jag jobbade på lyxhotell och vi fick en prova-på upplevelse på hotellet (restaurang och övernattning), så det var säker super dyrt. =) Baileys är det jag kräver för att min middag ska bli komplett. =)Kramis

2013-05-13 @ 18:55:56
URL: http://www.valbefinnaren.blogg.se
Posted by: Katarina

Åh vad spännande!
Nog dricker vi vin allt, men faktiskt väldigt sällan! Jag orkar inte hänga på systemet och köa och kommer alltid på en söndagkväll att det skulle vara gott med vin till maten. Så det blir inte ens alkohol en gång i månaden här normalt.
Just nu har vi faktiskt lyxat till det med en flaska rött som väntar på något gott ;)

2013-05-13 @ 21:44:29
URL: http://brakat.blogg.se/
Posted by: Frökenfilantrop II Your cup of tea

Dricker inte alkohol alls. ( kanske smakar någon klunk några gånger per år, men det är bara för att jag har svårt att säga nej i vissa situationer) Jag gillar egentligen vin( smak mm) men jag väljer att avstå ändå. Av respekt/kärlek mot min omvärld. inte för att inte JAG klarar av det utan för att de fins dem som INTE gör det. De människorna har( av olika anledningar) en särskilt plats i mitt hjärta.

2013-05-13 @ 22:37:27
URL: http://frokenfilantrop.blogg.se

Comment here

Name:
Remember me

E-mail address:


URL/blog:


Comment:


Trackback