Ny favoritbutik: Capasca

I går efter jobbet hamnade jag på Vasagatan och sprang på en helt ny bekantskap; butiken Capasca. Jag har säkert gått förbi där förr, men tänkt att det var en tantbutik. Så fel jag hade. Det räckte att jag kom in genom dörren så blev jag kär.

Jag förälskade mig i en grönrutig kavaj med diskret glittertråd, A-linjeformad men ändå tajt och med korta ärmar. Fodret var härligt småblommigt och syntes uppe i kragen om man inte knäppte kavajen helt. Knäppningen satt på liksom på sidan. Den var i alla fall hur snygg som helst! Till den hörde en tulpan-kjol och ett par kostymbyxor, men dessa såg helt katastrofala ut på mig. Så nu är jag i valet och kvalet om jag ska köpa bara kavajen.

Är ju expert på att köpa udda över- och underdelar, när det egentligen är hela set jag vill ha.

I princip varenda plagg i hela butiken hade någon rolig detalj. En liten rosett, en knapp på ett oväntat ställe, en udda skärning eller ett avvikande foder. Priserna ligger förstås över H&M-klassen, men kändes löjligt låga med tanke på klädernas utseende. Kavajen gick loss på en tusenlapp, kjolen kostade 399:- och byxorna runt 700:-.

På nedervåningen fanns även ett litet utbud av heminredningsprylar samt bookcrossing-böcker som man får ta helt gratis. När man har läst boken kan man gå in på bookcrossings hemsida, leta rätt på bokens ID-nummer och registrera att man läst den och skriva vad man tyckte. Sen lämnar man ifrån sig boken på allmän plats, hoppas på att någon annan läser och registrerar på hemsidan, och sedan kan man följa boken på dess resa över världen. Kul grej! Jag plockade med mig Louise Boije af Gennäs Rent hus.

I samma lokal ligger även Espresso House. Att blanda caféer och butiker är inget nytt, men väldigt trevligt!



Comments

Comment here

Name:
Remember me

E-mail address:


URL/blog:


Comment:


Trackback