Senaste nytt

Så, vad har då hänt sedan sist?

Över midsommar var jag och Kärleken i Norge. Flög från Arlanda till Bergen och åkte sedan buss till Stryn - det är en av de vackraste bussresor jag någonsin gjort. Jag var beredd att ge upp allt och bli norrman på stört. Ville ställa mig upp i bussen och fråga alla norrmän om de insåg vilket fantastiskt land de bor i. Men jag njöt i tysthet.

I Norge bodde vi på pittoreska och romantiska Hjelle hotell - rekommenderas varmt. 

Hjelle hotell i Norge

Vi gjorde ett försök att bestiga Skåla, 1848 m över havet. Vi gick bet på grund av dålig utrustning (läs shorts och gympaskor), men tog oss ändå en bra bit in över snötäcket. Vi gick fyra timmar rätt upp, och två timmar ner - skapligt ont i knäna efter den strapatsen! Gör gärna ett nytt försök en annan gång, verkar fint på toppen. I tornet på bilden kan man övernatta.

Skåla

Efter midsommar återstod en del jobb för min del innan jag tog semester i slutet av juli. Efter några dagar hemma bar det av till Frankrike och två dagar i Paris, sju i Hossegor och två i Bordeaux. Och så några dagar i minibuss däremellan. Paris var härligt som alltid, Hossegor lämpar sig bäst för surfare. Bordeaux överraskade. En rundtur på vingårdar rekommenderas, men missa inte den gamla delen av staden som är hur mysig som helst. Trånga gränder och gamla, sotsvarta, skitiga fasader. Ramlade på en underbar loppmarknad som inte bestod av illaluktande leksaker från åttiotalet, utan knarrande gamla järnsängar, snirkliga, guldinramade speglar, gamla radioapparater och allmänt järnskrot av typen lås, nycklar, hästskor och annat. Jag köpte ett välbevarat nummer av franska Elle med vintermodet 1950/51. Jag och Kärleken hittade nästan de efterlängtade knopparna vi behöver till garderobsdörrarna i matrummet, men de passade inte riktigt. Jakten fortsätter!



Det blev även kortare utflykter till Bilbao och Biarritz. Biarritz ser jag gärna mer av!

Vi kom hem i tisdags och nu återstår lite drygt en semestervecka, som jag hoppas fylla med träning, hemmafix och pyssel. Och så lite plugg, ska nämliga läsa en kurs i statsvetenskap på halvfart och försöker läsa en del av kurslitteraturen redan nu.



Comments

Comment here

Name:
Remember me

E-mail address:


URL/blog:


Comment:


Trackback