Gör det själv: 10 fina påskkort för under 300 kronor

Jag får fortfarande julkort och grattishälsningar på posten, och det är uppskattat. Trots detta är jag själv dålig på att skicka kort, och det gör att brevskörden sinat de senaste åren.

I år har jag bestämt mig för att skicka påskkort till familj och vänner. Jag har gjort dem själv, tio kort , inklusive kuvert, för under 300 kronor.

Det här behöver du
Det här behöver du
Två stycken 5-pack kort med kuvert, 42:-/st, Panduro
Två påsar pärlhönsfjädrar, 21:-/st, Panduro
Tuschpennor, 59:-, Panduro
Sammetsband, 26:- för 3 m, Panduro
Självhäftande spetsband, 29,50:- för 2 m, Panduro
Lim, 49:-, Panduro

Hjälpreda
Hjälpreda är frivilligt...

Påskkort 1
Påskkort 1
1) Skriv din påskhälsning på ena sidan
2) Täck den andra sidan med lim
3) Fyll den limtäckta sidan med fjädrar
4) Klistra fast en fjäder på vänstra sidan av kuvertet

Påskkort 2
Påskkort 2
1) Klistra fast en fjäder i övre vänstra hörnet på kortet
2) Klipp sammetsbandet i önskad längd och klistra över kortet
3) Skriv din påskhälsning
4) Klistra fast ett sammetsband på motsvarande sätt på kuvertet

Påskkort 3
Påskkort 3
1) Klistra fast  två fjädrar i nedre högra hörnet av kortet
2) Klistra ett sammetsband horisontalt över kortet
3) Skriv din påskhälsning
4) Klistra fast ett sammetsband på kuvertets lock


Påskkort 4
Påskkort 4
1) Klistra fast två fjädrar i nedre vänstra hörnet av kortet
2) Klipp ett sammetsband som är något längre än kortet och klistra fast det vertikalt över kortet
3) Skriv din påskhälsning
4) Klistra fast ett sammetsband på motsvarande sätt på kuvertet


Påskkort 5
Påskkort 5
1) Klistra fast två fjädrar i nedre högra hörnet av kortet
2) Klipp ett sammetsband i önskad längd och gör en ögla som klistras fast i kortets övre högra hörn
3) Skriv din påskhälsning
4) Låt torka

Påskkort 5_b
5) Stoppa ner kortet i kuvertet och försegla det
6) Klipp ett sammetsband i önskad längd och klistra fast det i form av en ögla över locket

Påskkort 6
Påskkort 6
1) Klistra fast två fjädrar på snedden i kortets övre vänstra hörn
2) Fäst den självhäftande spetsen diagonalt över kortet, låt en bit hänga utanför
3) Skriv din påskhälning
4) Fäst fjädrar och spets på motsvarande sätt på kuvertet

Påskkort 7
Påskkort 7
1) Klipp ut sex lika långa remsor av den självhäftande spetsen
2) Fäst runt kortets sidor och längsmed kuvertets nedre och vänstra sida
3) Klistra fast en fjäder i kortets nedre högra hörn
4) Skriv din påskhälsning
5) Klistra fast en fjäder i kuvertets nedre vänstra hörn

Påskkort 8
Påskkort 8
1) Vik kortet på diagonalen
2) Skriv din påskhälsning på insidan
3) Fäst den självhäftande spetsen över kortet, låt en del hänga utanför
4) Klistra fast två fjädrar på insidan av kortet som får sticka ut en bit när kortet är stängt
5) Fäst spetsen diagonalt från övre vänstra hörnet till nedre högra hörnet av kuvertet
6) Skriv adressen ovanpå spetsen

Påskkort 9
Påskkort 9

1) Stryk ut lim i en oval på kortet

2) Fäst fjädrar i limmet

3) Skriv din påskhälsning

4) Stryk lim på kuvertets fyra hörn

5) Fäst fjädrar i hörnen

Påskkort 10
Påskkort 10
1) Vik två av kortets hörn in mot mitten
2) Vänd på kortet och vik de två andra hörnen mot kortets mitt på motsatt sida
3) Stryk lim på ena sidan av kortet, innanför den nedvikta hörnen
4) Fäst fjädrar i limmet
5) Stryk lim på de två hörnen och fäst dem över fjädrarna
6) Fäst en bit självhäftande spets över kortet
7) Skriv din påskhälsning
8) Använd de andra två hörnen för att ställa upp kortet
9) Stryk lim på kuvertets lock
10) Fäst stora fjädrar över locket

Mina favoriter blev nummer 1, 7, 9 och 10.

Nu ska jag bara se till att komma iväg och köpa frimärken och sedan posta korten också. Hur många gånger har man inte köpt och skrivit kort, bara för att sedan se dem liggandes i en byrålåda 3-4 månader senare - utan porto och utan att ha blivit skickade.




Comments
Posted by: Cecilia

Fiina påsk kort du har pysslat i hop:)
Eliias är jätte mjuk & go,ligger med i soffan om man tittar på tv.:)
Ha en bra dag!

2008-03-18 @ 06:08:38
URL: http://ceeelia.blogg.se
Posted by: Emma

Vad duktig du är! Min favorit är nr 7. Idag har jag lagt mina "påskägg" från Posten fyllda med godis på lådan. Återstår att se om det är uppskattat! /Emma

2008-03-18 @ 15:43:06
URL: http://systrarofsweden.blogg.se
Posted by: Wera

Hej! Vilken skön inspiration jag fick. Jag ska också skynda att göra påskkort och skicka ut! Hittade din gamla blogg för ett tag sedan av en ren slump. Har precis flyttat till Linköping ochtänkte att jag nog kanske kunde få lite bra tips från din blogg om stan. Men nu förstår jag det som att du flyttat från stan? ;(
Men du kanske ändå kunde tänka dig att göra "bokslut" över Linköping, dela med dig av lite favoriter? Kanske favoritshopping/affär, café, bra resturang.
Tja, lite guldklimpar helt enkelt. Skulle uppskattas :-)

2008-03-18 @ 17:28:58

Comment here

Name:
Remember me

E-mail address:


URL/blog:


Comment:


Trackback