Priset på vatten i Finistère

Bodil Malmsten - Priset på vatten i Finistère

Så tillåt mig då att offentligt basunera ut min egen okunnighet och brist på bildning. Jag vet ju såklart att Bodil Malmsten är författare, men hade du för ett par veckor sedan bett mig att nämna en bok hon skrivit, då hade jag nog sagt Händelser vid vatten och avfärdat den som en bok som kanske min farmor (men inte jag) skulle uppskatta.

Nu är det inte Bodil Malmsten som skrivit ovan nämnda bok. Det är Kerstin Ekman. Och om det är en författare för mig, min farmor eller oss båda låter jag vara osagt. Bodil Malmsten har däremot skrivt Priset på vatten i Finistère, som jag för några minuter sedan precis läste klart.

Kerstin Ekman
Bodil Malmsten och Kerstin Ekman - inte särskilt lika

Under en veckas tid har jag följt Bodil Malmsten på hennes poetiska resa genom tiden, det fysiska rummet och tankarnas och känslornas labyrintlika vinklar och vrår. I början gjorde jag det motvilligt. Läste sida upp och sida ner, och kunde inte riktigt förstå varför någon skrivit en bok om... sin trädgård. För det är, bland annat, vad Priset på vatten i Finistére handlar om. Hur författaren själv, för så tolkar man det - självbiografiskt - tar bilen till en liten by vid franska kusten, köper ett hus och anlägger en trädgård. Sen händer så mycket mer. Visserligen lågmält, men det finns där. I takt med att rosor, tulpaner och penséer växer, växer också boken.

Språket är gudomligt. Har stannat vid vissa sidor länge, länge. Läst, läst om, och läst igen. Gjort skarpa hundöron vid de bästa passagerna.

Det finns så mycket jag skulle vilja säga om den här boken. Men jag vill inte förta spänningen för den som ännu inte läst den.

Jag tipsar istället om favoritkapitlet, Syndafloden - le déluge, och citerar ett stycke som jag tycker är talande för boken:

Man behöver inte ens dö för att ta död på sin värld, det räcker med att försöka skriva ner den. Jag vill inte skriva en bok om omöjligheten med att skriva en bok om Finistère, lika lite som jag vill skriva en bok om Finistère. Varken om, för, till, inte från. Själva Finistère vill jag skriva och det går inte utan att tillintetgöra det.
"Ecrire c'est finir, madame C. Att skriva är att avliva."

Bodil Malmstens blogg



Comments

Comment here

Name:
Remember me

E-mail address:


URL/blog:


Comment:


Trackback