Istället för kaos - rutiner

Måndag morgon. Ny vecka. Känner mig nöjd med att redan sitta på pendeln på väg till jobbet, för en gång skull kommer jag att vara på kontoret inna klockan åtta. Har till och med hunnit äta frukost. Sen vet vi ju hur det brukar gå. Jag börjar veckan på topp, och sedan går det bara utför.

Men det här gången kanske det blir annorlunda. Den här veckan är det rutinerna som har prio. Rutiner kan tyckas tråkigt, men det är nog precis vad jag behöver i mitt liv. Åtminstone på vardagarna. Rutiner som jag då och då kan bryta mot, med en känsla av frihet i belöning. Kaos är nämligen inte frihet, kaos är bara kaos.

För att lyckas måste jag gå och lägga mig i tid på kvällarna. Jag tror nämligen att det är där allting börjar för mig. Jag går och lägger mig på tok för sent, vaknar för sent, trött och sliten. Stressar, hinner inte äta någon frukost, kommer sent till jobbet och hinner inte få någon överblick.

Nu är det läggdags senast 22.30. Uppstigning 06.15. Ska sitta på cykeln 07.15 för att hinna med pendeln 07.32.

Klarar jag det hela veckan ska jag belöna mig med något fint/gott/kul på fredag.



Comments
Posted by: Ella

Har också skytt rutiner hela mitt liv...Men kommir på att de är just rutinerna osm gör att jag kan göra allt det där andar som jag verkligen vill göra. Låt allt tråkigt gå på rutin så skapar det plats för allt det roliga i livet. Dessutom så har jag märkt att det finns en hel dels motstånd i alla de där sakerna som man inte inte får till, ex lägga sig försent, träna, städa, planera maten mm. Men går de på rutin så går de bara av farten tillslut.

2009-07-13 @ 09:14:08

Comment here

Name:
Remember me

E-mail address:


URL/blog:


Comment:


Trackback