Rådjurssäkert?

Om några dagar vet jag säkert!

Förra helgen gick i trädgårdens tecken. Sådde gräs och planterade penséer för glatta livet. Just penséer ska ju vara så tåliga, de kan glömmas bort i flera dagar, stå törstiga i solen, för att sedan repa sig när de föräras några droppar vatten.

Det jag inte räknade med var rådjuren. Knappt hade jag grävt ner penséerna i jorden, innan Någon varit där och bökat/käkat upp dem. Suck. Djurvän som jag är har jag inga planer på att meja ner mina fina trädgårdsbambis, men jag skulle kunna tänka mig att plantera något som kanske inte står överst på önskelistan för ett rådjur.

Efter någon timmes surfande har jag lyckats hitta tre växter jag är sugen på att pröva. Dessa ska tydligen inte vara några rådjursfavoriter, och dessutom ska de tåla att stå torrt och soligt:
- Akleja
- Blå bolltistel
- Törel (helst vill jag ha en såkallad Diamond Frost)

Till min stora glädje verkar det dessutom som om rådjur inte är så förtjusta i kryddväxter. Det innebär att jag kan förverkliga min dröm om en örtagård i mini-mini-format.

I morgon bär det av till diverse trädgårdshandlare, hoppas jag hittar det jag söker!

Diamond Frost
Diamond Frost - den lättskötta växten som verkar vara varje odlares dröm...
Bild från Colourwise



Comments

Comment here

Name:
Remember me

E-mail address:


URL/blog:


Comment:


Trackback