Resan till Estland

I mitten av 40-talet lämnade släkten på min mammas sida sitt hem vid Finska viken. En dramatisk färd tog dem från Estland, vidare till Finland och sedan till slutdestinationen Sverige. Mycket finns att säga om historien, konkreta händelser och hur de präglat många, många människor, direkt och indirekt. Det är dock en berättelse som kräver sitt eget utrymme och sitt eget forum. Här och nu konstaterar jag bara att det är tack vare allt detta som familjen i dag har ett fantastiskt litet sommarhus på andra sidan Östersjön.

Där har vi nyligen tillbringat fem sköna dagar. 

Hus i Tallinn
Två av de såkallade Tre systrarna (tre medeltidshus) på Pikk 71 i Tallinn. I Tallinn
rekommenderas ett besök i gamla stans (Vana Tallinn) vindlande gränder.


Antikaffär i Tallinn
Kul att botanisera i antikaffärer i Tallinn

Antikaffär i Tallinn
Det är det fler som tycker...

Fasad Tallinn
Den som gillar slitna gamla fasader kan verkligen få sitt lystmäte mättat
i Estland. Här en charmig träkåk i Tallinn.


Fasad i Tallinn
Slitet trä, flagnad färg... Mmmm.

Kyrkdörr
Kyrkdörr

Många köper bärnsten och stickade vantar och sjalar i Estland. Jag skulle även rekommendera keramik. Det finns hur mycket som helst i Tallinn. Jag fastnade för Piret Kändler.

I Estland finns många gamla herrgårdar, eller mõis som det heter på estniska. Vi besökte Sagadi mõis, en rosa gräddbakelse inte långt från Rakvere.

Sagadi herrgård
Sagadi herrgård. Bilden har jag lånat här.

Det är helt klart värt de 2,5 € det kostar att gå in på herrgården (då ingår också inträde till skogsmuseet). Herrgården är fantastiskt vacker och du får ostört gå runt och njuta av interiören. En och annan stol har försetts med rep över armstöden för att förhindra besökare från att sätta sig, annars är det befriande fritt från förbud. Det går att klämma och känna på möbelstoppningar och gardiner bäst man vill. Det gillar jag!

Fantastisk dusch på Sagadi herrgård
Det gamla badrummet med ack så snygg men kanske mindre praktisk
dusch


Veranda, Sagadi herrgård
En fantastisk veranda med utsikt över den lilla dammen på baksidan

Detalj från Sagadi herrgård
Det finns många helt otroliga gardinuppsättningar på herrgården


Huset som nu finns i familjens ägo beboddes tidigare av min morfars föräldrar. Det ligger i en liten by cirka en och en halv timmes bilfärd från Tallinn, precis vid havet.

Havet, stranden
Vy över havet

Havet, stranden
Vy över havet. Här fanns ett vakttorn där ryssarna kontrollerade att ingen försökte lämna
landet.


Huset
Huset är svårt att fånga på bild, men det är en gammal träkåk i bättre
begagnat skick...

Glasverandan
Det finns en fantastisk glasveranda där jag skulle kunna tillbringa resten
av mitt liv (om det inte blev så jäkla varmt på dagarna när solen ligger på)


Älskade glasverandan
Glasverandan igen. Här är mysigt att sitta på eftermiddagen med en bok och en kopp te
eller kanske ett litet glas likör.

Grinden
Grinden på vägen ut mot havet. På andra sidan ängen ligger huset där min
mormor och morfar bodde. Det ägs i dag av någon annan, men de har
rustat det jättefint. Så, ok då...


Båt
Båten som sågades mitt itu för att inte ryssarna skulle ta den. Några
båtar fick man inte ha, det kunde ju hända att man använde den till att
fly landet, gud förbjude.


Borstnejlika
En vacker borstnejlika.

Dörrhandtag
Snygg dörr

Slitna gamla hus finns det gott om. Här är vi hos skomakaren i Rakvere.
Vi besökte Rakvere, och där hittade jag den här förfallna men ack så vackra fasaden till en
skomakare


Rakvere fästning
I Rakvere finns en gammal medeltidsfästning som man kan besöka. En tur i tortyrkammaren
rekommenderas. Kära nån vad glad jag är att jag inte levde på medeltiden.

Sommarstugeliv varvades med utflykter och bad. Hit vill jag återkomma, många gånger till.

Ett och annat ord på estniska snappade jag upp, även om jag inte kommit lika långt som lillebror som är ett levande lexikon.

Mõis - herrgård
Vana - gammal
Toonekurg - stork
Piim - mjölk
Kirik - kyrka
Kabel - kapell
Mets - skog
Vesi - vatten
Kobras - bäver
Tere tulemast - välkomna
Must - svart
Aitäh - tack
Pikk - lång




Comments
Posted by: Katarina

Vilka fina bilder!

Bilden på kyrkdörren skulle jag vilja "låna". Har försökt få kontakt med dig via Twitter. Hoppas jag lyckas bättre här!



Mvh/Katarina Sandström Blyme

informatör Åkerbo församling (mellan Linköping och Norrköping)

2011-10-09 @ 16:16:13
Posted by: Katarina

Glömde, min adress:



[email protected]

070-237 04 66

2011-10-09 @ 16:17:18

Comment here

Name:
Remember me

E-mail address:


URL/blog:


Comment:


Trackback