Bokrecension: Big Sur





Jag märker att jag har svårt att läsa Kerouacs Big Sur som en bok. Svårt att bedöma den som en bok. För om det nu är som det sägs, att Big Sur är självbiografisk, så vore det som att recensera någons tankar.

Genom Big Sur kommer jag ännu närmare Kerouac och hans inre liv. Äsch, vilken underdrift förresten. Jag kastas ned i den sjudande helveteskittel som är hans hjärna, och det bubblar och bränner och jag sitter i min soffa och trampar vatten för att inte drunkna.



Det som påstås vara Kerouacs stuga i Big Sur.
Bilden lånad från 4488: A Ridge Blog



Efter framgångarna med romanen On the road flyr Kerouac offentligheten och alkoholismen och beger sig till en liten stuga i Big Sur, söder om San Fransisco. Syftet är att bli fri från den smygande paranoian och spritbegäret, men istället dras han bara än djupare ned i ångesten. Galenskapen formligen sipprar ut från boksidorna, klibbar fast mot fingertopparna. Det känns som att befinna sig en virvlande tromb, obehagligt och kittlande på en och samma gång.

Precis som i fallet med Dharmadårarna känner jag stundtals att transportsträckan är väl lång, detaljerna och omständigheterna ibland fler än vad som egentligen krävs, men jag läser Big Sur med stor behållning.



Jack Kerouac – inte alltid så munter.
Bilden lånad från bloggen You Fight Like Anne Rice!


Det är också den här boken som får mig att inse vad det är jag tycker om med Kerouacs böcker. Det är knappast handlingen, det är orden och det flödande språket. Punkt. Det får mig också att inse att nästa Kerouac jag läser måste vara på originalspråk. Som det är nu älskar jag ju egentligen bara tolkningar av Kerouac.


Betyg: 4/5

Mer om författaren och boken:
Om Jack Kerouac på Wikipedia
Kulturdelen recenserar Big Sur
Empty Mirror Books recenserar Big Sur




Comments
Posted by: Sofia

Svar: Jag tänker nog göra ett nytt försök någon gång i framtiden, men just nu håller jag på och skriver på annat så det får bli senare :)

2012-06-18 @ 15:21:59
URL: http://sofiaroben.blogg.se

Comment here

Name:
Remember me

E-mail address:


URL/blog:


Comment:


Trackback