Thoughts on Time and Money

 


You know when they say that time is money? They’re wrong.
 
Time is time and money is money, and no riches in the world can neither buy back the time that has passed, nor stretch the time that you and I have been given*.
 
Spend both of them wisely and remember which one of them you value the most.
 
 
*This is not a comment to any health insurance debate. We’re on a more… philosophical level here, ok?
 
 
 
 
 
 
Du vet de där som säger att tid är pengar? De har fel.
 
Tid är tid och pengar är pengar, och all världens rikedomar kan vare sig köpa tillbaka tid som har passerat, eller tänja ut den tid som du och jag har tilldelats*.
 
Spendera dem klokt, både din tid och dina pengar, och kom ihåg vilken av dem du värderar högst.
 
 
*Det här är inte ett inlägg i någon debatt om sjukvårdsförsäkringar. Vi rör oss på en mer… filosofisk nivå här.
 



Comments
Posted by: Mormorsglamour

Ja det är så galet rätt!!!!!

2012-09-24 @ 07:58:59
URL: http://afnord.blogspot.com
Posted by: Queen of Kammebornia

Du är vis Linn. Tid är pengar, säger folk, men jag tänker tvärtom. Och jag vill inte sälja min tid.
http://queenofkammebornia.se/2012/august/rikedom.html

Lyssna på albumet I saw her from here med Christian Kjellvander. Jag gillar särskilt Ppppies and Peonies, Two Souls och The Road.
Albumet Introducing the past är också underbart. Tycker jag.
Kram!

Svar: Nu undrar jag varför jag inte gett Kjellvander en chans tidigare? Han är bra! Poppies and Peonies är riktigt, riktigt fin. Jag fastnade också för Gardner River från albumet The Rough and Rynge. Tack för tipsen!
Tid. Tid = liv. Att vara anställd är en byteshandel och jag är fast besluten att inte gå förlorande ut ur den striden i fortsättningen. Och inte heller sälja mer av mitt liv än nödvändigt. Pengar är bra att ha förstås, men det är inte så säkert att mer är lika med bättre...
Linn

2012-09-24 @ 08:12:07
URL: http://queenofkammebornia.se
Posted by: Camia

Ja, det gäller att hitta en balansgång där och inte stirra sig blind på varken det ena eller andra.

Svar: Sant. Balans och lagom är ofta kloka ledord.
Linn

2012-09-24 @ 08:15:56
URL: http://www.divyaspa.blogg.se
Posted by: Lotta

Såååå rätt!!

2012-09-24 @ 09:34:39
URL: http://lottaochfamiljen.blogspot.com
Posted by: Sandra

Åh, du har helt rätt. Vill åter igen tacka för utmärkelsen jag fick. Har skrivit om det här:
http://blueberryroad.blogg.se/2012/september/bloggkarlek.html
Ha en fin måndag! Kram S

Svar: Vill också bara säga igen att du är SÅÅÅ värd det med din mysiga blogg. Kram!
Linn

2012-09-24 @ 11:30:33
URL: http://blueberryroad.blogg.se
Posted by: Min plats i solen

Du är klok du vännen. Att ge någon av sin egen tid är dessutom den mest dyrbara gåva man kan ge en annan människa. Kanske något att minnas nu då julen närmar sig.

Kram på dig och tack för lite klokhet så här i början av veckan♥

Svar: Visst är det så. Tid är inte pengar, tid är mer dyrbart än så. Julen, ja... Då vill jag vara med nära och kära och spendera tid tillsammans. Ge och få hemgjorda julklappar - i mån av tid förstås. Vi ska ju inte heller vända ut och in på oss.
Kram
Linn

2012-09-24 @ 11:42:40
URL: http://minplatsisolen.blogspot.com
Posted by: Piccolacasa

Idag har jag lyssnat på din musik. Fast jag fick stänga av efter en stund så jag kunde koncentrera mig på förvaltningslagen. Men jag gillar den! Vilsam.

En del frågar hur jag får tiden att räcka till åt alla projekt. Jag brukar svara att vi alla har fått lika mycket tid. (Iaf fram tills den dagen vi lämnar in). Man får prioritera det som ger en något. Jag försöker titta mindre på tv, nu endast trädgårdsonsdag och långfilmer. Det känns skönt att prioritera att läsa eller lyssna på radio. Försöker göra något meningsfullt även när jag åker tåg, måste inte vara något produktivt men något medvetet. Gillar inte att slösa tid.

Sedan var det ju det där med pengar också. Jag längtar efter egna pengar. Och efter frihet. Men samtidigt känns det som ett jobb kommer att ta för mycket av min fritid, hihi! Jag har drivit eget i typ 10 år, nu pluggat och snart ska jag ha en anställning. Jag bara undrar HUR ska det gå. Kommer jag att få den där friheten? Vi får se. Jag lär få tillfälle att fundera över detta många gånger.

#svammel

kramen!
ps så roligt att du tyckte att presenterna var jag. Det tycker jag med!

Svar: Ja, allt handlar ju egentligen om hur vi prioriterar och vilka val vi gör. Sedan har vi såklart olika förutsättningar, men de flesta kan ändå välja om teven ska få uppta flera timmar varje dag, eller om det kanske finns mer meningsfulla och energigivande saker att ägna sig åt. Jag slängde ut teven för sex år sedan, för jag kände att jag hade så himla lätt att fastna framför en massa skräp som jag inte mådde bra av att titta på (dokusåpor!). Nu är teve-tittande (på webben) en lyx de gånger jag hittar något som verkligen, verkligen fångar mitt intresse (Morden i Midsomer, Downton Abbey...).
Att ha en anställning gör ju onekligen att friheten till viss del försvinner, men när jag kommer igång med jobbet igen kommer jag att vara stenhård med hur mycket av min tid (= mitt liv!) som jag säljer och till vilket pris. Det är ju en byteshandel där jag och företaget ska gå jämnt ut. I vilket fall som helst tänker jag i alla fall inte gå back.

Hej hej arbetsgivaren om du läser det här ;-)

Kram!
Linn

2012-09-24 @ 14:15:52
URL: http://www.piccolacasa.wordpress.com
Posted by: bex

riktigt bra!!! Så sant! Tid är det som är värt mer än något annat för mig. Tid med mina nära och kära.

Svar: Ja, så enkelt och självklart egentligen. Jag har känt att jag har levt och agerat på ett sätt där jag i ord har kunnat uttrycka just detta, men där jag i handling har satt andra värden främst. Men men, ju tidigare man kommer till insikt, desto bättre :-)
Linn

2012-09-24 @ 16:42:35
URL: http://bostromsla.blogspot.com
Posted by: Katarina Ratcliffe

Väldigt sant! Tid betyder allt! Pengar behöver man. Så man klarar sig. Inte mer. Tid är allt. Man inser det då man haft tid att tänka efter lite ;)

sv: Åh tack Linn! Vill så gärna berätta om min dag för dig, men inte officiellt. Kan säga att en börda lyftes av mina axlar och det visade sig bli den bästa dagen på väldigt länge!!! Kram!

Svar: Så skönt att höra att det blev det så bra! Jag ser det som ett bevis för att devisen "det ordnar sig alltid" faktiskt stämmer :-) I filmen The Best Exotic Marigold Hotel så säger de "Everything will be alright in the end. And if it's not alright, it is not yet the end". Tycker det är så underbart, och hoppingivande. Tummen upp!
Kram!
Linn

2012-09-24 @ 23:37:01
URL: http://brakat.blogg.se/
Posted by: Sara

Nice post - very thoughtful!

2012-09-25 @ 07:37:23
URL: http://www.roadtotheheart.com
Posted by: vonskareng

alltså du har SÅ rätt, det är precis så där man ska tänka! jag tycker inte om uttrycket du tar upp i inlägget så värst mycket, "tid är pengar". BAH,fel säger jag!

2012-09-25 @ 11:02:45
URL: http://www.vonskareng.blogg.se
Posted by: ullie

ja men du så e det faktiskt i bland
tex att välja att va ledig en dag från jobbet eller bara några timmar. Då e inte alltid pengar allt då väljer man lite frihet och att gå hem till familjen

Sen kan pengar va det bästa som finns :D ja du ...

Svar: Ja, pengar är ju bra att ha. Men jag börjar tänka att det finns ett lagom även när det gäller det. Eller rättare sagt... Jag har upptäckt att jag klarar mig på mindre än vad jag tidigare trott. Inte bara klarar mig, lever ett alldeles ypperligt liv där jag kan unna mig en middag ute på stan lite då och då till exempel. Självklart skulle jag gärna vara ekonomiskt oberoende, men tänker någonstans att vi vanliga dödliga kan slita som djur för att tjäna mer pengar, men utan att kanske bli lyckligare för det. Snarare bara tröttare... Och ekonomiskt oberoende blir vi inte heller.
Linn

2012-09-25 @ 14:42:28
URL: http://weberskold.blogg.se
Posted by: Katarina Ratcliffe

Åh vad det var bra sagt! Det ska bli mitt mantra! Tack <3

2012-09-29 @ 23:59:56
URL: http://brakat.blogg.se/

Comment here

Name:
Remember me

E-mail address:


URL/blog:


Comment:


Trackback