And then it was August

 
A picture from last August. I'm sitting at a local cafe, planning for the fall. The procedure looks pretty much the same this year, but my hair is a bit shorter and the lists have a different content.
 
 
 
It's August but summer still, yet August alwas makes me think of fall and fall ignites that spark to change and rearrange. I want to make lists, organize, buy notebooks and calendars and I want to start afresh. I want life itself to be just as crisp and clear as the high autumn air.
 
Chances are I will succeed this year.
 
I end my vacation on Sunday and go back to work on Monday. During this fall it will be time for me to step up to 75 percent and also slowly start to prepare myself for the role I’m supposed to take on when I’m fully fit again.
 
On Thursday (in just a week - eek...!), I’m moving all my belongings including the cat to my new apaprtment. At this new location, with the new conditions, life will inevitably change. I plan to be the one leading this change, assuming that it’s possible and desriable to be in that kind of control... I believe that part of life’s charm is uncertainty, coincidences and chance.
 
Autumn will also bring new social contexts, challenges and, hopefully, skills. I hope to get involved in the condominium association, a book club is being formed - something I dreamed of doing for many, many years - and I’m thinking about signing up for a study group or evening course. Maybe finally master the basics of French, take a croquis or pottery class?
 
From where I’m standing the coming autumn looks bright, I even long a little. But first – let’s enjoy the last of summer.
 
 
 
 
 
Det är augusti och fortfarande sommar, men augusti får mig alltid att tänka höst och hösten ger mig nystartslustar. Jag vill skriva listor, organisera, köpa anteckningsböcker och kalendrar och jag vill börja om på nytt. Jag vill att livet självt ska te sig lika friskt och spritsigt som den höga, klara höstluften.
 
Det finns goda chanser i år.
 
På måndag är semestern över och jag börjar jobba igen. Någon gång under hösten är det dags för mig att gå upp på 75 procent och jag ska så sakteliga börja förbereda mig för tjänsten som det är tänkt att jag ska ha när jag är fullt frisk igen.
 
På torsdag (om bara en vecka – hjälp...!) går flyttlasset. På den nya platsen, med de nya förutsättningarna, kommer livet obönhörligen att förändras. Jag tänker mig att jag ska vara den som håller i tyglarna och styr förändringen, så långt det nu är möjligt. En del av charmen med livet är ju ovissheten, tillfälligheterna och slumpen.
 
Hösten kommer också att innebära nya sociala sammanhang, utmaningar och kunskaper. Jag hoppas få engagera mig i bostadsrättsföreningen, det håller på att bildas en bokcirkel – något som jag drömt om att göra i många, många år – och jag går och klurar på om jag ska anmäla mig till någon studiecirkel eller kvällskurs. Kanske ta tag i franskan, teckna kroki eller dreja?
 
Från där jag befinner mig så ser den kommande hösten ljus ut, jag längtar till och med, men första ska jag virvla runt i de sista ljumma sommarvindarna.
 



Comments
Posted by: CrimsonAnna

Jag är helt med i tankarna. För mig, som går på sen semestwr fr.o.m måndag, så vädrar jag nystart. I mitt fall är det mer att ett tråkigt kapitel i mitt liv börjar att läggas till ro, och jag börja leva för min egen skull:-)

Svar: Sannerligen en nystart! Önskar dig all lycka i nya livet :-)
Linn

2013-08-02 @ 13:57:30
URL: http://metalanna.blogspot.com
Posted by: Liv

Vad spännande med nystarter.. jag tycker det som den rastlösa person jag är. Jag tänker se till att få mitt hem i den form jag vill och ta hjälp av de jag behöver så det blir min nystart.. och sen kanske lära mig nån ny dans då.. bara för att det är kul.
Kramar

2013-08-02 @ 19:49:18
URL: http://adventure-life-vida.blogspot.com/
Posted by: Lotta

Jag tycker också det startar på nytt när vardagen kommer i gång igen och barnen börjar skolan. Jag älskar hösten frisk luft och alla fina färger, nystart, landar lite mer i mig själv efter sommaren som är underbar men oftast lite mer intensiv och social. Det blir mer tid att boa in sig och jag är också väldigt förtjust i kalendrar även om jag oftast använder min telefon.

Kram Lotta

Svar: Jag kan också uppleva sommaren som... lite krävande. Jag älskar värmen och hur naturen exploderar i grönska, men när hösten väl kommer känns det ofta som en befrielse. Det blir ett lugnare tempo.
Linn

2013-08-02 @ 23:12:38
URL: http://www.envackervardag-lotta.blogspot.se
Posted by: Jenny Olofsson

Åh jag önskar att jag kunde känna så. Jag blir ofta uppjagad och det skrämmer mig allt som tar fart till höst. Men det är också med spänning och främmande längtande blick som jag blickar framåt. Det kanske skrämmer mig lite med förändringar, men jag älskar samtidigt att våga och kasta mig ut. Det lär man sig så mycket ifrån.

Svar: Jo, kanske är det med skräckblandad förtjusning vi kastar oss ut... Att våga språnget tror jag oftast betalar sig. Hoppas att din höst blir sprakande och färgglad!
Linn

Posted by: Xenia

Så fin och kreativ bild :)
Jag känner igen mig i så mycket du skriver om. Vill samtala vidare med dig via brev så jag går med önskan att få din nya adress.
Xenia

Svar: Den ska du absolut få! Tänkte skicka med den i mitt nästa brev, som kommer under nästa vecka. Ser också fram emot att fortsätta brevväxlandet med dig.
Linn

2013-08-05 @ 17:27:41
URL: http://kultursnack.blogg.se
Posted by: Frökenfilantrop II Your cup of tea

Jag är likadan! har alltid älskat höst, just på grund av känslan av nystart den för med sig. I år börjar jag plugga, det är stor och till nästa höst ser något ännu större ut att hända, men vi får se. Jag kan i alla fall konstatera att det är på hösten det händer! Önskar dig allt allt gott och lycka till med flytten och nya utmaningar på jobbet, det blir säkert toppen!

Svar: Vad mycket spännande du har framför dig, både i närtid och kanske även därefter... Ser fram emot att följa allt på bloggen :-)
Kramar!
Linn

2013-08-06 @ 10:53:21
URL: http://frokenfilantrop.blogg.se
Posted by: Helena

Skönt att du känner dig så hoppfull inför hösten! Lycka till med flytt och allt annat som ligger framför:) Kram

Svar: Tack snälla! Nu har jag sovit två nätter i nya lägenheten och allt känns toppen :-)
Kramar
Linn

2013-08-06 @ 23:04:10
URL: http://helenassota.se
Posted by: Maria

Låter spännande. Gott att ha saker se fram emot och önskar dig verkligen en riktigt fin höst. Sköt om dig och Lycka till med allt, stort som smått. TAck för allt fint du skriver. Kram!

Svar: Tack själv, och tack detsamma! Hoppas att hösten blir fin för oss båda.
Kramar!
Linn

2013-08-07 @ 22:26:17
URL: http://dammsamlare.blogg.se
Posted by: Johanna

Jag tror på det, att lixom ta tag i hösten som du gör. Planera, drömma och göra något bra av den. Och sedan i oktober påminna sej om att detta var något man såg fram emot då när man fortfarande virvlade runt i sommarvindarna :-)
Varm kram!

2013-08-08 @ 10:56:09
URL: http://www.johannasbilder.se/blogg
Posted by: LissenTo

Det ovissa är ju en del av tjusningen med livet, att man sedan har planer är en annan sak, spännande att se vad det blir av dom. Och man kan ju hjälpa dom på traven :-)
Se där en gammal dröm som, bokcirkel och kanske en kurs. Härligt Linn

Kram Lissen

Vad söt du är på bilden, ser jag några fräknar också :-)

Svar: Jajamen, fräknar har jag :-) De var fler i barndomen och då led jag ibland av dem. Nu skulle jag vilja ha hela ansiktet fullpepprat med fräknar, men de flesta har bleknat. På armarna och axlarna har jag dock miljoners miljarder små prickar. Jag gillar dem :-)
Linn

2013-08-12 @ 21:39:26
URL: http://lissento.blogg.se
Posted by: frk. Frida Fortissima

Den där viljan, känslan av nystart, den kommer också till mig när jag vädrar höst. Jag vill också skriva listor och planera i kalendrar. Det är ett sätt att mäkta med mörkret som nalkas, att behålla lusten och kraften som våren och sommaren väcker i mig.

En bokcirkel, så underbart! Jag skulle så gärna vilja vara med i en. Dags att ta tag i det, känner jag =)

Varma kramar

2013-08-19 @ 17:19:57
URL: http://www.frkfridafortissima.blogspot.com

Comment here

Name:
Remember me

E-mail address:


URL/blog:


Comment:


Trackback