From India with Love

 
Old Delhi
 
 
A man is dying on the sidewalk while a woman passes by with her newborn baby on her arm. The flowing fabric of her sari catches his last breath. It hovers for a moment, lost among the vibrant colors, before vanishing into thin air.
 
A boy is groveling around on his palms. His twisted legs leave geometric patterns in the dust and the dirt. Next to his right little finger, another small boy passes by on a big bike. Hair well-groomed, school bag on his back, eyes firmly fixed on the future.
 
A tv series laughter finds its way through an open window. It reaches for the sky but bursts and fall like shattered glass across the street. From the one who has everything to those who have none.
 
 
Life and death, side by side. Shoulder to shoulder, hand in hand. They zigzag through the chaos of cars, bicycles, rickshaws, street dogs, beggars, burning trash, poverty, cows, chickens, pigs and goats.
 
There is a vibration in the gap, in the narrow space between the two extremes. There is a flame, an energy, a spark. I'm waiting for it to explode.
 
But it doesn’t.
 
Everything is in a strange kind of balance.
 
 
This Monday, I returned home after three weeks in India. I have tons of pictures to go through and edit, but so far I have only spent my days enjoying the frictionless, clean life in Sweden, the country which I have the privilege to call mine.
 
I am still processing all the impressions. Slowly and patiently. I let my brain take one small part at a time, and try to rest in between.
 
 

 
 
 
 
En man dör på trottoaren medan en kvinna passerar med sitt nyfödda barn på armen. Vinddraget från hennes sari sveper med sig hans sista andetag. Det svävar för ett ögonblick i tyget, vilse bland de vibrerande färgerna, för att sedan lösas upp i tomma intet.
 
En pojke hasar sig fram på handflatorna. Hans förvridna ben lämnar geometriska spår i vägdammet. Millimeter från hans högra lillfinger passerar en annan liten pojke på en stor cykel. Hans hår är välkammat, på ryggen sitter skolväskan, blicken är stadigt fäst mot framtiden.
 
Ett tv-serieskratt letar sig ut från ett öppet fönster. Det stiger mot himlen, brister, och faller likt glassplitter över gatan. Från den som har allt till dem som har inget.
 
 
Livet och döden, sida vid sida. Axel mot axel, hand i hand. De kryssar vant genom kaoset av bilar, cyklar, rikshor, gathundar, tiggare, brinnande sopor, fattigdom, kor, höns, grisar och getter.
 
Det vibrerar i mellanrummet, i det trånga utrymmet mellan de två ytterligheterna. Där finns en låga, en energi, en gnista. Jag väntar på att den ska explodera.
 
Det gör den inte.
 
Allt är i en underlig balans.
 
 
I måndags återvände jag hem efter tre veckor i Indien. I datorn väntar mängder av bilder på att gås igenom och redigeras, men hittills har jag bara ägnat dagarna åt att njuta av det friktionsfria, rena livet i Sverige, landet som jag har förmånen att kalla mitt.
 
Jag bearbetar alla intryck. Sakta och tålmodigt. Låter hjärna processa en liten bit i taget och vilar däremellan.
 



Comments
Posted by: Queen of Kammebornia

Vad spännande, gripande, intressant Linn! Och vad fint att höra från dig. Stor kram!

2013-01-26 @ 20:42:44
URL: http://queenofkammebornia.se
Posted by: Sonja {Dagmars Kitchen}

Så vackert och poetiskt skrivet!! Och så härligt för dig att ha fått vara i Indien, även om det ju faktiskt är "bäst" hemma. Och kul att kanske snart få se mer bilder från din resa.

2013-01-27 @ 07:54:12
URL: http://www.dagmarskitchen.se
Posted by: Sonja {Dagmars Kitchen}

Oj, skrev konstigt. Jag menade inte att det ÄR bäst hemma, utan att det oftast känns så när man väl kommer hem. Roligt att du är tillbaka på bloggen igen också!

Svar: Borta bra, men hemma... :-) Man behöver komma iväg ibland för att uppskatta hemmets lugna vrå än mer.
Linn

2013-01-27 @ 07:55:18
URL: http://www.dagmarskitchen.se
Posted by: M

Jag vill verkligen åka till indien, men jag vet inte om jag skulle klara av att se människor lida på de sättet mitt på gatan. Men om man vet om det innan kanske man är mentalt förberedd så att det går ändå..

Svar: Det här var tredje gången jag var i Indien, så jag borde kanske vara van och avtrubbad, men nej... och det är jag i och för sig glad över. Den här gången kändes det som att jag än mer såg det för vad det var - misär. Det gjorde det svårare att njuta av allt det som faktiskt är vackert och underbart. Indien är minst sagt ett fascinerande land.
Linn

2013-01-27 @ 09:35:44
URL: http://amadangel.blogg.se
Posted by: Johanna

Ooo, jag ryser så fantastiskt du skriver!
Välkommen hem-du är efterlängtad!! :-)
Kram!

2013-01-27 @ 10:19:05
URL: http://www.johannasbilder.se/blogg
Posted by: CrimsonAnna-vardagslyckans sköldmö

Jag har läst att Indien är ett land som fullkomligt bombar en med intryck. Jag som också är lite intryckskänslig är lite kluven om jag vågar åka dit. Men samtidigt finns det så mycket skönhet.

2013-01-27 @ 12:31:54
URL: http://metalanna.blogspot.com
Posted by: HemkäraHanna

Välkommen hem!
Jag kan föreställa mig att det varit en omvälvande resa och ser verkligen fram emot att höra mer om den.

2013-01-27 @ 19:27:05
URL: http://hemkarahanna.blogspot.com
Posted by: Nette

Du beskriver Indien som jag minns det trots att det var så länge sedan jag var där. Skulle gärna åka tillbaka. Så det är där du har varit. Jag har saknat dig. Välkommen hem :) . Kram

2013-01-27 @ 21:13:12
URL: http://www.nettestankar.wordpress.com
Posted by: Xenia

Roligt att höra ifrån dig igen. Har varit lite tyst, undra just vart ditt vackra blggande hade tagit vägen. Nu vet jag, en resa till Indien.
Välkommen tillbaka till det vackra Sverige.

2013-01-27 @ 23:26:49
Posted by: Katarina

Jag ryser också och OJ vad jag har saknat dina inlägg! Välkommen hem :)

2013-01-28 @ 14:31:08
URL: http://brakat.blogg.se/
Posted by: syster Elin

Ja, vilken resa! Kan tänka mig att det blir en hel del intryck och tankar att bearbeta. Jag hoppas vi får höra mer av resan här!

2013-01-28 @ 15:50:18
URL: http://systerelindesign.blogspot.se
Posted by: Piccolacasa

Wow du fick mig verkligen i din beskrivning, skrattbubblorna som kattungen orsakat fastande i halsen. Inget lagom i Indien låter det som... Ska bli intressant att läsa mer om vad du varit med om, har saknat och tänkt på dig ofta!
kram!

Svar: Nä, det är verkligen ytterligheternas land. Det är inte allt jag älskar, men det mesta fascinerar.
Nu hoppas jag att skrattbubblorna är tillbaka, de är du väl värd!

Kramar
Linn

2013-01-28 @ 20:24:07
URL: http://www.piccolacasa.wordpress.com
Posted by: creando

Du skriver så fint. Du skriver så att du får mig att känna. Du är så äkta i dina ord. ...Och bilden är också fin...

Kramar

Svar: Tack, det värmer. Jag har famlat (famlar fortfarande) efter orden som ska beskriva hur jag upplever Indien. Det är så mäktigt och omtumlande att jag först blir mållös...
Kram
Linn

2013-01-29 @ 03:30:07
URL: http://creando-kicki.blogspot.com
Posted by: Sandra

Välkommen hem, kära du! Ser fram emot fler berättelser och bilder från Indien. Kram S

Svar: Tack fina du! Känner underbart att vara tillbaka hemma igen. Kram
Linn

2013-01-29 @ 08:13:43
URL: http://blueberryroad.blogg.se
Posted by: rebecca

Du beskriver det så bra. Jag förstår hur svårt det måste vara att uttrycka sig i ord efter en sån här resa.
Välkommen hem! Efter vår resa och efter vårt jobb med hemlösa & missbrukare så var det en chock att komma hem. Man vill inte glömma för det gör en så otroligt tacksam för det man har.
Jag hoppas att man aldrig glömmer och att man alltid kommer ihåg att leva med tacksamhet.

Svar: Att leva med tacksamhet. Det både låter vackert och är vackert. Så vill jag leva, med tacksamhet och ödmjukhet inför livet och alla de gåvor jag får.
Linn

2013-01-31 @ 10:48:15
URL: http://bostromsla.blogspot.com
Posted by: Camia

Kul att du é tillbaka! Du beskriver livet precis som det är, alla händelser sida vid sida. Såhär är det ju i Sverige också, men på något sätt känns det så långt härifrån.

2013-02-01 @ 11:25:36
URL: http://www.divyaspa.blogg.se
Posted by: Turid

Vd roligt att du är tillbaka och vilken spännande resa du har gjort med många intryck förstår jag! Påminner mig om när jag studerade u-landskunskap med inriktning Indien för många år sen och gjorde en studieresa på tre veckor dit.

Svar: Tack! Och vad spännande det låter, både kursen och studieresan. Som turist kan det vara svårt att komma riktigt nära, men jag kan tänka mig att en sådan resa som du gjorde verkligen gav tillfälle till det.
Indien sätter spår, precis som många andra länder där fattigdomen är så påtaglig. Det snurrar mycket i huvudet efteråt och jag bara önskar att jag kunde lösa alla problem....
Linn

2013-02-03 @ 11:28:07
URL: http://www.travelandfashion.blogg.se
Posted by: Rinki

Sv: Ja, bilderna kommer, dock blev hyllorna inte uppsatta denna helg, så blir nog nästa helg. Då ska jag verkligen försöka lägga upp bilder när vi är klara. Tror nog att det kommer att bli super när allting är klart och uppe på väggarna.

Ja, mattan är så himla härlig tycker jag, dock hade jag nog önskat att den varit lite bredare, men fin är den.

Tack, hoppas att din helg varit jättefin också! Har du gjort något speciellt?

Kram

Svar: Efter en lugn fredag fortsatte lördagen med besök av föräldrarna och födelsedagsfirande och därefter nattsudd med vänner. I dag har varit en sån där underbar, solig söndag... Vill bara ha mer! :-)
kram
Linn

2013-02-03 @ 13:53:01
URL: http://rhulth.wordpress.com

Comment here

Name:
Remember me

E-mail address:


URL/blog:


Comment:


Trackback