Tea Talk

 
 
 
My love for tea is just as much about the taste, as all the sweet moments and feelings that I associate it with.
 
Having tea is a daily ritual that takes place at least three times between sunrise and sunset, and I look forward to it with anticipation every time. It’s something about the smell, about the heat from the cup warming my hands and the steam being diffused in the air.
 
Tea is relaxation, afterthought and premeditation, it’s reading and talking, listening and sharing.
 
Here are five of my favorites.
 
 
 
 
 
För mig handlar te lika mycket om smaken som om alla de vackra stunder och sköna känslor som jag förknippar med te.
 
Att dricka te är för mig en daglig ritual som sker minst tre gånger mellan solens uppgång och nedgång, och jag ser med förväntan fram emot de stunderna, dag efter dag. Det är något med doften, något med värmen från koppen mot mina handflator och ångan som stiger mot taket och försvinner.
 
Te är vila, eftertanke och reflektion. Te är att samtala; prata, lyssna, dela med sig och dela bördor. Te är att krypa upp i soffan med en bok och försvinna en stund.
 
Här är fem av mina favoriter, på begäran av Johanna.
 
 
 
 
 
Earl Grey
It’s actually not difficult at all for me to choose my favorite. It’s Earl Grey. It sounds a bit boring, I know, but it’s the truth. I have never ever tasted a tea as good as Earl Grey.
 
Bergamot is the secret here, and with that as a base there are many alternatives to try if you ever feel the need to do so; Earl Grey Deluxe (extra amounts of bergamot), Earl Grey Majestic (extra exclusive tea) and Kusmi’s Anastasia (with lemon and orange blossom), to mention a few.
 
I drink it as it is, without milk, sugar or honey, but sometimes add a little (or a lot) of fresh ginger.
 
 
Det är faktiskt inte alls svårt för mig att välja mitt favoritte. Det är Earl Grey. Jag vet, det låter tråkigt, men det är sanningen. Jag har hittills aldrig smakat ett te som är så gott som Earl Grey, och det är bergamott som är hemligheten.
 
Med bergamott som bas finns det många alternativ att testa när lusten faller på, såsom Earl Grey Deluxe (extra mycket bergamott), Earl Grey Majestic (extra fint och exklusivt te) och Kusmis Anastasia (med citron och apelsin), för att bara nämna några.
 
Jag dricker det som det är, utan mjölk, socker eller honung, men ibland låter jag det dra med lite (eller snarare mycket) färsk ingefära.
 
 
 
 
 
Rose Petal Tea
A black tea with rose petals. It’s soft, flowery and romantic. Just imagine yourself at a teahouse in a small British village, enjoying your cup while reading Agatha Christie.
 
 
Ett svart te med rosblad. Det är milt, blommigt och romantiskt. Föreställ dig sittandes på en tesalong i en liten by ute på den engelska landsbygden, drickandes ditt te med en bok av Agatha Christie i handen.
 
 
 
 
 
Jogmaya Wolf
A white tea from Darjeeling in India, flavored with mango, maracuja, and strawberry and decorated with goji berries, sunflower, and corn flower. Like drinking candy.
 
 
Ett vitt te från Darjeeling i Indien, smaksatt med mango, maracuja och jordgubb och dekorerat med gojibär, solrosblomma och blåklint. Det är lite som att dricka godis.
 
 
 
 
 
Chamomile
I just love the softness, the mildness and the beauty of this herb. Perfect before going to bed.
 
 
Ett örtte som är mjukt, milt och, inte att förglömma, mycket vackert. Perfekt att dricka innan läggdags.
 
 
 
 
 
Chaga tea
A new acquaintance, and an interesting one. It’s made from the chaga mushroom, which is ridiculously expensive but can be found for free in a forest near you if you live in the right place and know where to look. It’s said to have extraordinary health benefits, and that’s why I bought it in the first place. When brewed, it looks like coffee, doesn’t taste much, but it’s fun to try!
 
Do you have a favorite?
 
 
En ny bekantskap, och en intressant sådan. Teet är gjort av sprängticka, som är en löjligt dyr svamp men som du naturligtvis kan hitta alldeles gratis i en skog nära dig om du bor på rätt ställe och vet var du ska leta. Svampen sägs ha stora hälsofördelar, vilket är orsaken till att jag köpte det här teet. Det ser ut som kaffe, smakar inte särskilt mycket, men det är roligt att testa!
 
Har du en favorit?
 



Comments
Posted by: Nisse

Jag kan varmt rekommendera Brunkullans svarta te, vet inte var det går att köpa i Linköping (inte på Kahls i Tornby iallafall).
Helt klart min favorit.

Sedan är ju Lapsang ett klockrent te, luktar väldigt rökigt. En favorit :D

Svar: Åh, Lapsang är en gammal favorit, men det var längesedan nu... Ett te med karaktär!
Brunkullans... Tror inte jag druckit någon av deras teer. Kul att de har många ekologiska, såg också att de har ett rooibos med honeybush. Ett sådant har jag druckit, det är supergott. Det tycker till och med katten :-)
Linn

2013-03-13 @ 17:14:20
URL: http://www.ludd.ltu.se/%7Ewizzo/wordpress/
Posted by: Nisse

http://www.brunkullan.com/se/

2013-03-13 @ 17:15:08
URL: http://www.ludd.ltu.se/%7Ewizzo/wordpress/
Posted by: Queen of Kammebornia

Så fint du skriver om te! Jag tycker också att te och kaffestunderna är smått heliga, fantastiska moments. Inget slentriandrickande för mig. Jag hade en vän för längesen som när han fick frågan om han vill ha socker eller mjölk i teet alltid sa, nej tack, te är. Det tycker jag var fint, fast i mitt Kusmi Anastasia eller Twinings Earl Grey som jag dricker varje dag, vill jag ha lite mjölk iaf. Stor kram!

Svar: Te är. Det är vackert. Ger lugn i magen på något sätt. Det finns en tröst i att saker är som saker är och att de får vara det. Och te ÄR verkligen. Te är tillräckligt.
Kul att du också dricker Anastasia, och för mig är det också Twinings som gäller. En gång prövade jag någon budgetvariant som jag hittade på Willys, men det funkade inte alls. Klar skillnad i smak.

Kram!
Linn

2013-03-13 @ 18:45:23
URL: http://queenofkammebornia.se
Posted by: Ann-Christin

Jogmaya Wolf, där blev jag nyfiken! Det ska jag inhandla snarast.

Jag är också en stor tedrickare och precis som du skriver, det är någonting mer än bara något varrmt (och gott) att dricka. Det är en ritual, en meditation.

Jag är relativt ombytlig i vad jag dricker men just nu är jag upp över örnen förälskad i pukka´s refresh. Pepparmint, fänkål och rosor. Ljuvligt!!

Svar: Oh, det låter som en spännande kombo. Pepparmint har jag ibland lite svårt för (påminner för mycket om tandkräm tycker jag), men med fänkål som gör det lite pepprigt (?) och rosor som bidrar med sötma och blommighet.... ja, kanske
Jogmaya Wolf är bra, Det är blommigt och fruktigt, men inte som vissa svarta fruktteer kan vara, det är mycket mildare på nåt sätt... Och så gillar jag namnet, det ska jag inte sticka under stol med :-)
Linn

2013-03-13 @ 19:31:55
URL: http://berndtssonlundstrom.blogg.se/
Posted by: Helena

Jag håller med dig och upplever samma avkoppling genom att dricka te. Mitt favoritte för denna säsong är Kusmi Anastasia och vill dricka det minst en gång om dagen. Mina andra testunder dricker jag andra sorter och en god är Söders gröna.

Sv: Tack! Det är lika avkopplande att komma ut i skogen som att dricka te..hihi:) Vi hade det väldigt trevligt den dagen vi var ute och lekte och grillade.

Svar: Vad roligt att du också dricker Anastasia. Det är så gott. Jag gillar även Kusmis Troika och St Petersburg, klassiska svarta teer.
Linn

2013-03-13 @ 22:06:30
URL: http://helenassota.se
Posted by: HemkäraHanna

Vad fint du skriver! Te är en bra början och ett bra slut på dagen i min mening. Däremellan vill jag ha kaffe.

Svar: Tack snälla. För mig blir det te både i början, slutet och mittemellan. Det där med kaffe förstår jag mig inte på :-)
Linn

2013-03-13 @ 22:09:22
URL: http://hemkarahanna.blogspot.com
Posted by: Jess

I love this! I am just getting into tea and the variety is overwhelming. I can't wait to search out some of your favorites mentioned :-)

2013-03-14 @ 04:22:32
URL: http://www.bellsbowlsbobbins.blogspot.com
Posted by: Sonja {Dagmars Kitchen}

Åh, vilka vackra bilder! Särskilt den på kamomillblommorna/théet.

Mitt absoluta favoritthé är också Earl Grey - finns inget bättre! Men annars dricker jag nästan bara örtthéer i påsform från Pukka eller Yogi.

Blir faktiskt lite sugen på en kopp nu... Kram

Svar: Tack! Extra pepp att få positiv respons på bilder från just dig :-)
Earl Grey är ju en sådan klassiker. Verkar vara många som håller just den sorten hög(s)t. Helt förståeligt.

Och jag blir faktiskt också lite sugen på en kopp nu :-)

Kram
Linn

2013-03-14 @ 08:22:32
URL: http://www.dagmarskitchen.se
Posted by: Sabine-Välbefinnaren

Har du provat lapsang souchong? En av mina favoriter. Många gillar det inte pga dess starka doft av.... tjära säger vissa... rök säger andra. Blev introducerad till det när jag bodde i England. Mums mums!

Svar: Ja, jag tycker det är jättegott. Vädigt speciellt, men gott. Fast det var längesedan jag drack det nu. Blir lite sugen :-)
Linn

2013-03-14 @ 11:36:39
URL: http://www.valbefinnaren.blogg.se
Posted by: Johanna

När jag gick rundan innan tänkte jag att jag måste kika in hos Linn när jag kommer hem, tänk om hon svarat på min tefråga..
och det hade du!
Helt uppfylld av ditt vackra inlägg, vilka bilder och vilken kärleksförklaring till te, wow! Som vanligt gör du inget halvhjärtat och det är samma känsla att läsa ditt inlägg som att sprätta upp ett handskrivet brev från en kär brevvän :-)
Blev lite förvånad över att inte hitta nåt grönt te bland dina favoriter, och själv får jag ju ge de svarta en chans ser jag!
Blev också väldigt nyfiken på det vita.
Underbart Linn!
Kram Johanna

Svar: Åh, som ett riktigt brev - det är ett gott betyg! Jag inspirerades av uppgiften, och då tar jag mig an den med största omsorg :-)
Jag vet inte riktigt varför, men jag har aldrig fastnat för de gröna teerna. Samma sak med roiibos (fast det finns ett undantag: honeybush). Däremot har jag druckit en del vita teer. Man kan köpa naturella, riktigt fina där bladen ser ut som ljusa, håriga spindelben. Smaken är subtil, men mild, rund och god.

Kramar till dig denna vackra vinterdag!
Linn

2013-03-14 @ 12:06:24
URL: http://www.johannasbilder.se/blogg
Posted by: Sabine-Välbefinnaren

Jag hittade det faktiskt i lösvikt i en vanlig supermarket... trodde att det skulle vara jätte svårt att hitta.

Men... du har inte skrivit Masala Chai på din te favorit! ;-) Kanske inte är en favorit i och för sig... men sen är det ju inte direkt en tesort utan en blandning av kryddor. Brukar du göra masala chai hemma? Jag gör det i alla fall en gång i veckan. Viktor älskar det, mamma älskar det och till och med min lille-bror. =)

Svar: Jag gillar verkligen masala chai, men jag kan nog inte kalla det för en favorit ändå. Jag dricker det alldeles för sällan. Framförallt blir jag sugen på det när jag är i Indien, eller kring jul. Visst smakar det lite juligt...
Linn

2013-03-14 @ 20:25:28
URL: http://www.valbefinnaren.blogg.se
Posted by: Sandra

Åh, jag har så många favoriter - var ska man börja? Just nu är en stor favorit ett grönt masala chai, det blir en kopp varje kväll. Annars är ett svart te med äpple & ingefära (finns på indiska) superpoppis här hemma. Har även ett persiskt ros-te som jag älskar! En annan gammal favorit är ett vitt oolong-te (tror det heter så) med exotiska frukter. Ja, listan kan bli lång. Kul att du delade med dig av dina! Kram S

Svar: Te är verkligen gott! masala chai gillar jag också, fast det ska helst vara i små portioner och bara lite då och då för min del. Det svarta med äpple och ingefära låter jättegott, ska försöka lägga det på minnet till det är dags att köpa te igen.
Kram
Linn

2013-03-14 @ 22:21:43
URL: http://blueberryroad.blogg.se
Posted by: frk.Frida Fortissima

De känslor du beskriver kring te är också mina, även om jag inte dricker te så ofta som du...Jag använder även te som en av mina inramningar när jag skriver. Som en slags startmotor, som gör mitt sinne och min hjärna mer skärpt, känner jag.

Det händer att jag dricker örtte på kvällen, om jag tror att jag kommer att få svårt att somna. Annars För min del är det Earl grey utan något tillsatt som gäller... jag tycker inte om blommiga teer så mycket, smakar parfym i munnen...jaa, vad fint att få tänka lite extra på te innan jag somnar. Det är rogivande.

Stor kram,
Frida

Svar: Förstår vad du menar med te som en inramning. Att ta fram koppen och sätta på tekokaren försätter mig direkt i en särskild stämning. En bra sådan. En kopp te hör till i vissa situationer och sammanhang, helt enkelt.
Blommiga teer dricker jag om jag är lite sötsugen, det funkar bra som substitut tycker jag, men annars föredrar jag också de klassiska teerna, med Earlen i topp såklart. Kul att du också är en Earl Grey-drickare. Vi verkar vara i gott sällskap, de flesta som har kommenterat här är just det.

Med önskan om en underbar helg!

Kram
Linn

2013-03-15 @ 00:25:53
URL: http://frkfridafortissima.blogspot.com
Posted by: Ella

Jag är verkligen ingen teemänniska men efter ditt inlägg blir jag ju smått sugen! Riktig härliga fräscha bilder också! Kram

2013-03-15 @ 19:28:57
URL: http://sottochsalt.com
Posted by: browneyedgirl

Vilken fin blogg du har =)
Jag jobbar i en te och kaffe butik och visst är det intressant med allt te som finns, dofter, smaker och historia. Kram och ha en mysig kväll!

Svar: Tack! Och lyckliga du säger jag bara. Så mysigt att jobba i en tebutik och få omge sig med alla dofter och smaker hela dagarna.
Kram
Linn

2013-03-15 @ 19:29:05
URL: http://browneyedgirltjejen.blogspot.com
Posted by: Erica

Oh, I LOVE tea! One of my Christmas gifts this year was a bunch of different teas. This post makes me want to get up and make a pot. That Jogmaya Wolf tea sounds really good to me. One of my favorites is Jasmine Dragon Phoenix Pearls with Rooibos Tropica (crazy name, right??). It's from Teavana.

Svar: Jasmine Dragon Phoenix Pearls... wow! That name is enough for me to know I would love it :-)
Linn

2013-03-16 @ 04:11:19
URL: http://www.caughtonawhim.com/
Posted by: Ann-Christin

Jag har letat land och rike runt (läs Mariefred). Men inget Jogmaya Wolf. Vart hittar jag det måntro?

Trodde inte heller att jag gillade pepparmintteer, och det har visat sig att jag inte gör det heller, förutom just pukkas!!

Svar: Jag försökte googla lite, men det verkar vara ett exklusivt te (ja, jag är ju lite sån... ;-)) för jag hittar den bara på Teboden här i Linköping samt i Lidköping och Alingsås. Efter ytterligare googlande har jag lärt mig var dessa båda orter ligger och kan konstatera att det inte är i närheten av Mariefred.
Linn

2013-03-16 @ 17:29:27
URL: http://berndtssonlundstrom.blogg.se/
Posted by: Turid

Earl Grey är även min favorit:-) Älskar Lapsang med. Har du provat det?

Svar: Ja, fast det var längesedan jag drack det nu. Just Earl Grey och Lapsang verkar stå högt i kurs hos många här. Jag som trodde att jag var tråkig som föredrog Earl Grey :-)
Linn

2013-03-17 @ 09:59:23
URL: http://www.travelandfashion.blogg.se

Comment here

Name:
Remember me

E-mail address:


URL/blog:


Comment:


Trackback