Garden in Bloom

 
 
 
I'm amazed by the rapid progress of spring. It's just like the ketchup effect - first there is nothing, then there is nothing and then… there is everything!
 
I have observed the trees and their buds every day for at least a month, and still I'm surprised now when they have burst at last.
 
One fine day, probably when I'm retired, I'm going to place a chair under a tree and sit there and wait for the exact moment when the leaves finally unfold.
 
 
These images were shot in our garden, mostly during the weekend. The last four-five days have been really warm, and so much has happened only today and yesterday. I'll wait 'til Saturday, and then I'll sneak outside with the camera again to capture the progress.
 
Until then I will relish the beauty of it all with my own eyes. And hands. Definitely hands.
 
 
 
 
 
Jag tycker att det är svårt att riktigt ta in i vilket rasande tempo våren fortskrider nu, jag klarar inte av att hålla samma takt. Det är precis som ketchupeffekten - först händer ingenting, sen händer ingenting och sen… händer allt på en gång!
 
Jag har observerat träden och deras hårt slutna knoppar varje dag i minst en månads tid och ändå blir jag förvånad nu när de helt plötsligt har slagit ut.
 
En vacker dag, troligen när jag är pensionär, ska jag placera en stol under ett träd och sitta där och vänta på själva ögonblicket då knopparna äntligen öppnar sig och vecklar ut sina gröna, späda blad.
 
 
De här bilderna togs ute i trädgården framförallt under helgen som gick. De senaste fyra-fem dagarna har ju varit riktigt varma och så mycket har hänt bara i går och i dag. Jag ska hålla mig tills på lördag, sen smyger jag ut igen med kameran för att fånga vårens framfart.
 
Till dess njuter jag av allt det härliga med ögonen. Och händerna. Definitivt med händerna.
 
Hur långt har våren kommit där du bor?
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Comments
Posted by: Lissen

Underbara bilder och jag njuter lika mycket som dej. Igår när jag for hem, så såg jag plötsligt att björkarna började skifta i grönt. Blev så häpen, som ett trolleri.

Är det din trädgård, med alla fina gamla knotiga träd.

Kram Lissen

Svar: Ja, vi har förmånen att få bo i ett hus på en fantastiskt vacker gammal tomt. Vi hyr huset, och gården har funnit i våra hyresvärdars familjs ägo sedan förra sekelskiftet. Det är underbart att bara få njuta och i all enkelhet hålla efter det tidigare generationer har planterat med så mycket omsorg och möda.
Kram
Linn

2013-05-07 @ 16:59:08
URL: http://lissento.blogg.se
Posted by: Sabine-Välbefinnaren

Det hade ju faktiskt varit underbart att få sitta under ett träd som pensionär och beskåda förändringarna. DET kallar jag harmoni! Underbart! Inte för att jag skulle klara det, otålig tyvärr. ;-) Men jag hade gärna velat sett det! Kram kram på dig

Svar: Se det som meditation. Om vi sitter där tillsammans kan vi prata under tiden :-)
Kramar
Linn

2013-05-07 @ 20:35:07
URL: http://www.valbefinnaren.blogg.se
Posted by: Sandra

Exakt så har jag tänkt... När kommer bladen på träden???
Jag har funderat och spanat men inget händer men idag när jag kör hem så kan man ana att det börjar bli grönt men det hände väldigt fort... Typ under em!??

Kram Sandra

Svar: Ja, vips så är de där! I dag upptäckte jag blommor på plommonträdet. Det hände på ett ögonblick :-)
Kram
Linn

2013-05-07 @ 20:39:02
URL: http://vitasmultron.blogspot.se
Posted by: Ann-Christin Lundström

Idag var det till och med sommarvärme! Men våren ser ut att ha kommit liiiite lite längre hos dig. Den här tiden är magisk! När jag var liten (och fortfarande) satt jag som klistrad framför naturprogram och älskade klippen när dom visade hur blommorna slog ut. Jag brukade ligga på mage och stirra på vitsippsknoppar och vänta på det där ögonblicket. Du har absolut något att se fram emot på din stol under trädet i dina gyllene år.

Svar: Vi sa i dag att nästa år sätter vi en kamera på ett stativ som får ta ett kort kanske var 30:e minut. Då måste det gå att fånga utvecklingen, precis så som på teve.
Vårens framfart verkar vara ytterst lokal. Mina grannars tulpaner har blommat i en vecka nu, här hos oss har knopparna precis fått färg. Nu tror jag att de slår ut vilken dag (eller snarare minut) som helst. I dag såg jag att plommonträdet har fått sin första blomma. Det skedde i dag. Helt förundrad.
Linn

2013-05-07 @ 21:30:15
URL: http://smallfinethings.blogg.se/
Posted by: Liv

Underbara bilder.. själv har jag njutit körsbärsblom i Kungsan idag.. tack så oerhört mycket för dina kloka kommentarer hos mig.. jag läste de fina inläggen du länkade till och tänkte kring dem men kom i efterhand på att jag glömt att kommentera.. jag kommer åter för jag tycker verkligen om det jag funnit på din blogg.
Kramen från Liv

Svar: Tack snälla du! Det är ömsesidigt, jag trivdes bra hos dig och hittade direkt massa läsvärt, så det var visserligen den första men absolut inte sista gången jag kikade in hos dig.
Kram
Linn

2013-05-07 @ 22:32:40
URL: http://adventure-life-vida.blogspot.com/
Posted by: sara - lifeinshanghai

Åh vilken härlig tanke, att sitta och vänta under ett träd på att våren slår ut. Får ju lust att sitta där brevid dig. Två pensionerade bloggerskor, som väntar på våren :-)

I Shanghai har våren kommnit och gått, känns som att det redan är sommar.

KRAM

Svar: Ha ha, det gör vi! Vi stämmer träff om sisådär 40 år och tar med oss varsin pinnstol :-)
Läste på SMHI:s hemsida att sommaren har kommit till de södra delarna av Sverige nu, så kanske är den redan här... Ofattbart!

Kram, hoppas du får en underbar helg!
Linn

2013-05-08 @ 02:47:07
URL: http://lifeinshanghai.se
Posted by: CrimsonAnna-vegetarian of doom

Att döma av bilderna så har våren kommit ungefär lika långt hos er som hos mig =) Känns skönt, jag som icke-allergisk njuter av hyacintdoft och att det blir grönt.

2013-05-08 @ 10:05:51
URL: http://metalanna.blogspot.com
Posted by: Ting

Your photos are so gorgeous!x

2013-05-08 @ 14:26:22
URL: http://benlovesting.com
Posted by: Johanna

Men å. Så vackra bilder! Gillar speciellt den första, helt underbar med den lysande blå färgen!
Här kommer våren också med rasande fart, små små björkblad, stora körsbärsknoppar, gullviva, backsippa och maskros. Nyckelpigor, myror och en svala. Så vackert efter denna långa period av bara brunt i olika nyanser.
Ha en fin helg!
Kram

Svar: Det är nästan som en färgchock för ögonen! En härlig sådan :-) Gullvivan tror jag har kikat upp här också. Såg en gul fläck i ett hörn av trädgården där de brukar stå genom fönstret tidigare i dag, och så snart det slutat regna ska jag se efter om det stämmer. Gullvivor är otroligt söta tycker jag.
Njut av helg och (förhoppningsvis) ledigt!

Kram
Linn

2013-05-08 @ 16:59:07
URL: http://www.johannasbilder.se/blogg
Posted by: Katarina

Våren kom aldrig riktigt. Det blev sommar på en gång. I alla fall här :)

Svar: Å det är inte så dumt det heller :-) Välkommen sommaren!
Linn

2013-05-08 @ 22:24:46
URL: http://brakat.blogg.se/
Posted by: browneyedgirl

För någon dag sedan undrade jag när björkarna skulle knoppa, igår såg jag att dom slagit ut nästan =) Grönt och fint. Underbar tid, gäller att hitta tid till att njuta med. Kramen

Svar: Vad härligt! Ja, det är bara att passa på att njuta av allt det vackra. Kram
Linn

2013-05-09 @ 07:25:35
URL: http://browneyedgirltjejen.blogspot.com
Posted by: Queen of Kammebornia

Åh! Det är så fint nu och som du säger går det ju så fort. Jag vill liksom bromsa och hålla i dagarna lite! Vi hade utflykt i vitsippshagen idag :) Kram!

2013-05-09 @ 22:37:16
URL: http://queenofkammebornia.se
Posted by: Helena

Vilka underbara vårbilder du bjuder på! Det är som du skriver att man bara önskar man kunde sitta i en stol och titta på när det magiska händer när knoppen brister. Underbart att det är våååår!
Kram och en fin helg vännen!

2013-05-10 @ 17:46:33
URL: http://helenassota.se
Posted by: Camia

Visst är det underbart!! Jag bara går runt här hemma i trädgården och njuter, inte för att vår trädgård är något speciellt, men ändå. Jag kunde också konstatera att pilfinken hade börjat boa i holken bakom garaget igen.

Svar: Så härligt det låter! All den här grönskan och blommorna gör att nästan varje liten plätt känns speciell och vacker. Grattis till pilfinken! Jag är dålig på fåglar, men jag känner igen blåmesen som bor här i år igen, och så har vi ett par duvor som håller till på tomten. Dem tycker jag mycket om. De går här och spatserar och kuttrar.
Linn

2013-05-10 @ 21:03:58
URL: http://www.divyaspa.blogg.se
Posted by: Malin

Underbara foton! Önskar att vi hade en sån vacker trädgård!!

Ang. min lilla fotoassistent så är det precis så jag har gjort. Klippt itu en nalle och sytt en hårsnodd :-)

Svar: Här trodde jag att jag var finurlig och hade kommit på nåt helt nytt :-)
Linn

2013-05-10 @ 23:27:00
URL: http://pastill.nu
Posted by: Sabine-Välbefinnaren

hihi... jaaa hade man inte behövt sitta där själv och se knopparna blomma utan tillsammans med en mysig själ som din hade jag haft tålamod. =) kramis

2013-05-11 @ 12:37:26
URL: http://www.valbefinnaren.blogg.se
Posted by: Katarina

Jag klagar inte alls! Men undrar precis som du när allt slår ut. Igår var det bara knoppar på vårt träd, i dag är det grönt. Vad och framför allt NÄR hände detta???

2013-05-11 @ 17:12:38
URL: http://brakat.blogg.se/
Posted by: Anonym

Jag är så fascinerad av spindeltrådarna i kaprifolen.

Svar: Kul att du såg dem! Jag såg dem först när jag tittade på bilden i datorn, och då fascinerade de även mig.
Linn

2013-05-13 @ 15:48:27
Posted by: Frökenfilantrop II Your cup of tea

Håller med dig till fullo! När jag gick hem från jobbet på ledighet var allt kalt och tyst i naturen. Nu (bara fyra dagar senare) rasslade det till rejält. hHela världen är grön nu! Musöron och blomster överallt. Tänk! Äntligen säger jag bara.

2013-05-13 @ 22:31:09
URL: http://frokenfilantrop.blogg.se

Comment here

Name:
Remember me

E-mail address:


URL/blog:


Comment:


Trackback