Low Carb Cottage Cheese Bread

 
 
 
These two last days have felt like a short vacation and a well deserved break from work.
 
First, there was Walpurgis Night on Tuesday, which we celebrated with Anna and David (but no fire unfortunately, it was too windy), and then there was 1st of May, which is a public holiday in Sweden (equivalent to the North American labor day).
 
So this Thursday is sort of like a Monday, only it's Friday already tomorrow with a lovely weekend fast approaching…
 
Anyway, I made low carb bread yesterday and feel I have finally managed to fine tune the recipe enough to share it with you. Although it doesn't contain any "ordinary" flour it tastes almost like "real" bread - I promise!
 
 
Low Carb Cottage Cheese Bread
Yield: Makes 6 bread rolls
 
0.2 cup coconut flour
0.2 cup hazelnut flour
4 tbsp wheat bran
1 tbsp psyllium powder
1 tsp baking soda
A pinch of salt
Bread spice mix (anise and fennel, for example)
125 g/4.4 oz cottage cheese
3 eggs
2 tbsp butter, melted
 
Optional: 0.4 cup nuts and seeds.
 
 
Heat the oven to 200°C/392°F.
 
In a mixing bowl, combine the dry ingredients. Mix cottage cheese and eggs in a blender and add it to the dry ingredients. Stir down the melted butter. Let the batter rest for about 5 minutes.
 
Form six bread rolls and place them on a baking sheet with parchment paper. If you want to, you can sprinkle some poppy seeds on top of each roll. It looks good, but doesn’t contribute much to taste. Bake in the middle of the oven for 15-20 minutes.
 
They are even more tasty after a minute or two in the toaster!
 
 
 
 
 
 
 
De här två senaste dagarna har känts som en liten minisemester och en välbehövlig paus från de vanliga rutinerna.
 
Valborgsmässoafton firade vi tillsammans med Anna och David (utan eld tyvärr, det blåste på tok för mycket här på Östgötaslätten). Gårdagen var jag som många andra ledig, vilket betyder att den här torsdagen är lite som en måndag, förutom att det är fredag redan i morgon med ännu en skön helg för dörren…
 
I går hann jag förutom flitigt trädgårdsarbete också med att baka bröd, en lågkolhydratvariant utan "vanligt" mjöl som av mig får med beröm godkänt. Receptet kommer ursprungligen från bloggen 56kilo, men jag har finjusterat det och nu nått fram till ett resultat som jag är nöjd med - mindre bakpulver, smör istället för kokosolja, samt lagt till hasselnötsmjöl och brödkryddor.
 
 
Kesobröd
6 frallor
 
1/2 dl kokosmjöl
1/2 dl hasselnötsmjöl*
4 msk kruskakli
1 msk fiberhusk eller psylliummjöl
1 tsk bakpulver
En nya salt
Brödkryddor, jag använder kanske runt 10 gram, men mäter inte så himla noga
125 gram keso (det är en halv liten burk)
3 ägg
2 msk smält smör
 
Jag tillsätter gärna en deciliter nötter - allra helst valnötter - men det är frivilligt. Brödet blir gott även utan.
 
 
Blanda de torra ingredienserna i en bunke. Mixa sedan keso och ägg och blanda ihop med de torra ingredienserna. Rör ner smält smör. Låt smeten vila i ungefär fem minuter.
 
Forma sedan sex stycken frallor och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Om du vill kan du strö över lite vallmofrö, det ser snyggt ut men bidrar inte så väldans mycket till smaken.
 
Grädda mitt i ugnen i 15-20 minuter.
 
De blir ännu godare delade på mitten och rostade i brödrost! Jag äter dem med smör och min nuvarande favoritost, Boxholms Carolineost.
 
 
*Finns billigt och bra på Lidl, men om det är som med deras mandelmjöl så är det en säsongsvara. Skynda att fynda!
 



Comments
Posted by: Lotta

Ja det är ett bra alternativ om man blir sugen på bröd men ändå inte behöva äta vanligt mjöl!!
Jag brukar också alltid mixtra lite med recepten :)

Kram Lotta

Svar: Mixtrandet är del av det roliga! Det är skönt att känna den friheten i köket.
Kram!
Linn

Posted by: Karolina

Vilka fina bröd! Måste testa att baka snart! :)

Svar: Hembakat är lyx :-)
Linn

2013-05-02 @ 21:04:38
Posted by: Jenny Olofsson

Åh det ser helt fantastiskt ut! Önskar att jag kunde baka det på en gång =D

Posted by: Ann-Christin Lundström

Dessa lät goda! Jag har bakat en variant av thékakor tidigare som är jättegoda när de är nybakade men jag tycker att dom blev torra redan dagen efter. Hur blev dessa?

Svar: De håller sig länge! Andra gången jag bakade dem var de mjuka fortfarande efter 4-5 dagar (då var de dock gjorda enl. originalreceptet hos 56 kilo). Sedan dess har jag alltid ätit upp dem samma dag eller dagen efter, så jag vet inte exakt hur de här står sig, men gissar att det är samma.
Peter bakar ett bröd i form som ter sig precis lika färsk efter en vecka. Nästan lite oroväckande... :-)
Linn

2013-05-06 @ 15:59:36
URL: http://smallfinethings.blogg.se/

Comment here

Name:
Remember me

E-mail address:


URL/blog:


Comment:


Trackback