Hot Smoked Salmon Pie (Low Carb)

 
Best low carb pie shell so far! Thanks to Allt om LCHF.
 
 
I wanted to share the recipe for that salmon pie I made last week. Not that it was the best pie I’ve ever had, I won’t lie to you, but it was tasty. And easy to make. And with the best gluten free low carb pie shell I’ve made so far.
 
In case you’re not in to salmon, just try the shell, will you?
 
 
Pie Shell
1.3 cups almond flour
0.5 cups peeled sesame seeds
1 tbsp psyllium powder
1 tsp salt
4 g butter, at room temperature
1 egg
 
Combine almond flour and sesame seeds in a blender. Add the remaining ingredients and mix to a dough. Press it into a pie plate and put a few holes on the shell, using a fork. Let it rest in the refrigerator for about 30 minutes.
 
Preheat the oven to 350°F and bake the pie shell for about 8 minutes or until it has caught a little color. Take it out and put up the heat to 400°F.
 
 
Filling
250 g hot smoked salmon
1 leek
0.4 cups chopped dill
3 eggs
0.8 Philadelphia cheese
0.2 cups milk
A pinch of salt
 
Cut the salmon into smaller pieces. Rinse and cut the leek. Whisk eggs, cheese, milk and salt together. Distribute salmon, leek and dill evenly over the pie shell and pour over the egg-milk-and-cheese-mix.
 
Bake in the middle of the over for about 30 minutes.
 
 
This is where I convert. I convert from the metric system to US measures.
 
 
 
 
 
Jag tänkte att jag skulle dela med mig av receptet till laxpajen som jag gjorde förra veckan. Inte för att det var den absolut godaste pajen jag någonsin har ätit, jag ska inte ljuga, men den smakade bra. Och var lätt att göra. Och det var det bästa glutenfria lågkolhydrats-pajskalet jag ätit hittills.
 
Om du inte gillar lax så hoppas jag att jag åtminstone kan inspirera dig att testa pajskalet.
 
 
Pajskalet
3 dl mandelmjöl
0,5 dl skalade sesamfrön
1 msk fiberhusk/psylliummjöl
1 tsk salt
40 g smör
1 ägg
 
Blanda mandelmjöl och sesamfrön i en mixer. Tillsätt resterande ingredienser och kör till en deg. Tryck ut i en pajform och nagga botten med gaffel. Låt vila i kylskåp cirka 30 minuter. Värm ugnen till 175 grader och grädda pajskalet i ungefär 8 minuter eller tills det har fått lite färg. Ta sedan ut det och höj värmen till 200 grader.
 
 
Fyllningen
250 g varmrökt lax
1 purjolök
1 dl hackad dill
 
Äggstanning
3 ägg
2 dl naturell färskost
1⁄2 dl mjölk
En nypa salt
 
Dela laxen i bitar. Skölj och skär purjolöken i ca 1 centimeter breda ringar. Vispa samman ägg, ost, mjölk och salt. Fördela lax, purjolök och dill i pajskalet och häll över äggstanningen.
 
Grädda i mitten av ugnen i cirka 30 minuter.
 
 
Receptet på pajskalet har jag lånat från Allt om LCHF och fyllningen från Arla. Den uppmärksamme läsaren noterar kanske att jag tycks ha börjat äta fisk. Det stämmer. Efter 17 år som vegetarian tog jag det här steget i våras. Kanske berättar jag mer om vad som ligger bakom det beslutet en annan gång, om någon är nyfiken. Helt klart är att det var ett stort steg för mig.
 
 



Comments
Posted by: M

Glutenfritt pajskal! Ska definitivt testas.. =] Just det där med fisk har jag också funderat mycket på. Jag är ju som bekant också vegetarian och äter varken fisk eller kyckling. Men tyckte du om fisk innan du slutade att äta det eller är det någonting du "lärt" dig att tycka om nu? Anledningen till varför du startat igen får du avgöra själv om du vill dela, men det skulle vara intressant att höra om tankegången bakom. Speciellt när jag själv går i samma tankebanor vissa dagar..

Svar: Sanningen är att jag ÄLSKADE fisk. Jag blev vegetarian enbart av etiska skäl (och... ja... för att jag var kär i en vegan som absolut inte kunde tänka sig att vara tillsammans med någon som inte var vegetarian i alla fall).
Kan avslöja att jag fortfarande tycker att fisk är vansinnigt gott. Har även snöat in på skaldjur. De stackars räkorna är det en rykande åtgång på nu :-(

Det kommer ett inlägg om det här lite längre fram, men i korta drag så handlade det framförallt om hälsa.
Linn

2013-11-24 @ 20:39:06
URL: http://amadangel.blogg.se
Posted by: Sandra

Oj, så gott! Vi har ett recept med potatis i dock som är en stor favorit här hemma. Ang. den förra kommentaren så insåg jag att det lät lite bryskt, men det verkar ju som att du tog det på rätt sätt iallafall. Nu ska jag bara försöka anamma det där tankesättet själv också... Mycket snack, lite verkstad ibland! :)

Svar: Ärlligt - jag satt med ett stort leende när jag läst den kommentaren och kände hur det dåliga samvetet bara släppte. Fick lite perspektiv på mina "problem" :-)
Men visst är det svårt att leva som man lär ibland... Jag är rätt duktig på att predika och föreläsa, men det är inte alltid jag klarar att omsätta det i praktiken.
Linn

2013-11-25 @ 00:16:04
URL: http://blueberryroad.blogg.se
Posted by: Sonja {Dagmars Kitchen}

Åh, vilket trevligt pajskalsrecept - det ska jag absolut prova! Har gjort en del glutenfria pajskal, men aldrig med så stor andel mandelmjöl. Tack för tipset. Ha en fin dag! Kram

Svar: Blev lättad över att hitta något där smaken och lukten av fiberhusk inte slår igenom. Har möjligen en känslig nos, men jag tycker att det luktar gammal svamp. Usch och fy.
Kramar!
Linn

2013-11-25 @ 11:55:20
URL: http://www.dagmarskitchen.se
Posted by: Longevity - en blogg om hälsa

Ser fantastiskt god ut!

2013-11-25 @ 14:34:17
URL: http://madelein.se/
Posted by: Johanna

Mmm så gott! Och bra ingredienser!
Blir lite trött på mej själv, just nu är jag inte lika noga med att inte äta mjöl och socker som jag borde. Tenderar alltid att slinka in på fel spår såhär efter sommaren..
Tack för din aldrig sinande källa till inspiration!
Är också nyfiken på vad som fick dej att börja äta fisk igen :-)
Kramar!

Svar: Jag vet! Samma här. Förra veckan proppade jag i mig bröd så degen sprutade ur öronen, men i fredags fick jag sätta totalstopp. Hade sååå ont i magen. Försöker ta nya tag, men just nu sitter jag här med en tallrik risgrynsgröt framför mig, toppad med sirap och kanel. Mums! :-) Lagom är bäst.
Det får bli ett inlägg om mitt fiskbeslut.

Kram!
Linn

2013-11-25 @ 16:20:44
URL: http://www.johannasbilder.se/blogg
Posted by: CrimsonAnna-vegetarian of doom

Jag är nyfiken på din resa till att bli pescetarian (så heter det när du äter fisk men inte kött-sprid gärna ordet) för att jag själv är så långt därifrån. Är nyfiken på den resan, både praktiskt och själsligt.

2013-11-25 @ 20:45:32
URL: http://metalanna.blogspot.com
Posted by: Lissen

Lax tycker jag är jättegott och fisk över huvudtaget. Borde äta mer av det.

Har aldrig testat mandelmjöl, borde kanske testa ditt pajrecept.

2013-11-25 @ 21:58:55
URL: http://lissento.blogg.se
Posted by: Jenny Olofsson

Åh det låter gott! Jag har precis börjat med att vara vegentarian till vardags (kan unna mig kött på helgerna) just för att jag tycker att det är hälsosammare och för att det är bättre för miljön. Så jag letar efter goda bra recept, för jag är ju något utav en nybörjare... Har du några tips? ;)

Posted by: Longevity - en blogg om hälsa

Sant, inte mycket som förvånar numer :P
De där pralinerna hade jag inte tackat nej till :-)

2013-11-26 @ 23:09:54
URL: http://madelein.se/
Posted by: Maria Bromander

Jag uppskattar verkligen ditt glutenfria pajskal. Tack snälla och lax är ju aldrig fel. Det låter gott och kanske skulle passa någon dag i nyår. Gott Nytt År på dig förresten!Kram Maria

2013-12-27 @ 17:18:52
URL: http://dammsamlare.blogg.se/
Posted by: HemkäraHanna

Jag vill bara önska dig ett riktigt Gott Nytt År min fina bloggvän! Hoppas allt är väl med dig och att du haft det härligt under jul och nyår. Jag är glad att få ha dig som bloggvän, att få känna dug lite grann.
Kram
Hanna

2014-01-02 @ 18:59:07
URL: http://hemkarahanna.blogspot.com
Posted by: Linnea

Vad gott det där lät!

2014-01-19 @ 12:44:54
URL: http://thelinneajson.blogg.se/

Comment here

Name:
Remember me

E-mail address:


URL/blog:


Comment:


Trackback