A Reason to Love

 
I fell in love with this coat from Bruuns Bazaar ages ago, and it's a love affair that refuses to come to an end.
Current favorites on the shoe rack: Stiletto bootie from Billi Bi (thrifted second hand from Miss Ragtime in Gothenburg) and D for Dasia boots from Scorett. The boots come in different calf sizes, so if you just like me find it hard to find boots that really fit, I recommend you to take a look at these. 
 
 
 
After a long and warm summer I’m pleased to welcome the fall. The air is easier to breathe and natures shift from green to yellow keeps me warm even though the temperature has dropped.
 
I have actually decided to appoint fall my favorite season, but for a reason far more shallow than the ones listed above. You see, never ever do I feel as pretty and as much as me as during the fall.
 
It’s all thanks to the clothes.
 
 
It’s more dressed, more elegant compared to summers abbreviated clothing. Coarse and heavy fabrics such as tweed, wool, jeans and leather set against delicate silks and lace. Layers keep me warm; a long, knitted scarf over a simple dress and a jacket. I put on my boots, the ones with high heels and a zip.
 
I’m never as happy with my wardrobe as when the temperature hovers between 5-15° C. Then comes winter with all its bulkiness, pastiness, static electricitiness and non-slip, ice proof shoes.
 
Until then you’ll find me in skirt, tights, and stilettos, wrapped in a cozy scarf.
 
 
Scarf in fall colors.
 
 
 
 
 
 
Efter en lång och varm sommar gläds jag åt hösten. Luften är lättare att andas och naturens skiftning från grönt till gult skänker värme trots att temperaturen sjunker.
 
Faktum är att jag har utnämnt hösten till min favoritårstid, men av en anledning betydligt mer ytlig än dem här ovan. Det är nämligen så att aldrig någonsin känner jag mig så fin och så mycket som jag som under hösten.
 
Det är tack vare kläderna.
 
 
Det är lite mera påklätt, lite mera dressat i jämförelse med sommarens kortkorta bara. Grova material som tweed, ull, jeans och skinn ställs mot skira sidentyger och spetsar. Med lager på lager håller jag mig varm, en lång sjal över en enkel klänning och så en kavaj. Stövlarna åker fram, de med höga klackar och dragkedja.
 
Jag är aldrig så nöjd med min garderob som när temperaturen pendlar mellan 5-15 grader. Sen kommer vintern med all sin bylsighet och glåmighet, sina elektriska hårtestar och halksäkra skor.
 
Till dess hittar ni mig i kjol, strumpbyxor och stilettklackar, inlindad i en stor och gosig sjal.
 
 
I never say no to animal prints.
 
 
My favorite skirt for the third fall in a row.
 
 
The pattern that I love soooo much!
 



Comments
Posted by: Johanna

Har just kommit till insikt att jag inte kan placera mej i något årstidsfack utan att det snararé handlar om vädret för mej. Blåser det för mycket och regnar för länge blir jag olycklig oavsett årstid.
Hösten so far har varit precis så stillsam och lugn som man kan önska med sina mustiga färger och härliga luft :-)
Härligt att du gläds och njuter av hösten, och förstår när jag ser på kläderna att du trivs nu :-)
Stor kram!

2013-10-14 @ 11:13:01
URL: http://www.johannasbilder.se/blogg
Posted by: Katarina

Kappan och bootsen, alltså stiletto, blev jag helt förälskad i. Och de var då inte från igår förstod jag. Attans då! ;)
Så snyggt!

Svar: Hade ett par nästan exakt likadana stövletter från Rizzo/Scorett som har hängt med i 2-3 år. När jag tog fram dem i år märkte jag att klacken var på väg att gå av. Blev riktigt ledsen, för det var mina absoluta favoritskor. Undrade hur jag skulle kunna hitta ett par liknande, men behövde inte vänta länge. De stod där och väntade på mig i en second hand-butik i helt rätt stil, helt rätt storlek och med helt rätt passform. Det kändes som ödet, så det var bara att slå till :-)
Linn

2013-10-14 @ 13:26:07
URL: http://katarinaratcliffe.se
Posted by: Sara - lifeinsingapore

Jomen jag är nästan beredd att hålla med. FÖr efter 2 måander av sommar har jag insett att jag känner mig väldigt odressad. Flipflops, shorts och en slapp silkestopp har svårt att ge mig "the lyx-feeling". Den som ett par stövlar med för hög klakck, blodröda naglar och en läcker scarves ger.

Svar: Blodröda naglar... Nu blev jag sugen på att sätta lite färg längst ut på fingrarna.
Jag känner mig konstant fel när det är riktigt varmt ute. Det är inte bara kläderna, jag känner mig svettig och rödmosig mest... Blir ju inte brun, bara rödflammig, och det skär sig på ett osnyggt sätt till mitt orange hår. Annars gillar jag ju värmen egentligen :-)
Linn

2013-10-14 @ 14:06:01
URL: http://lifeinsingapore.se
Posted by: Milina

Fin kjol :)

2013-10-14 @ 16:37:03
URL: http://milina.blogg.se
Posted by: Josefine Anerland

Älskar leopardmönster, så snyggt!

Svar: Samma här. Får aldrig nog :-)
Linn

2013-10-14 @ 18:45:24
URL: http://josefineanerland.blogg.se/
Posted by: Ebba Molin

sv: Galet snygg kappa! Ja verkligen... det gäller att stanna upp och andas! kram

2013-10-14 @ 19:21:31
URL: http://molinebbas.blogg.se/
Posted by: Turid

Vilka fina köp! Skorna gillar jag, men ser svåra ut att gå, säger jag som mest har låga och breda klackar:-)

Svar: Vanesak :-) Dock har jag fortfarande lite svårt att cykla i dem...
Linn

2013-10-14 @ 21:39:08
URL: http://www.travelandfashion.blogg.se
Posted by: Helena

Jag har faktiskt inte tänkt riktigt på det men helt klart är man mycket mer dressad när hösten kommer. Jättesnygg kjol du har på dig på bilden. den gillar jag:)
Ha en skön höstvecka! Kram

Svar: Tack! Ja, den köpte jag för tre år sedan som sagt, och den hänger med än. Hänger undan den till våren och blir så glad när hösten kommer och jag får ta fram den igen.
Önskar även dig en skön höstvecka. Själv försöker jag fortfarande kurera mig från min envisa förkylning...

Kram
Linn

2013-10-14 @ 22:00:21
URL: http://helenassota.se
Posted by: CrimsonAnna-vegetarian of doom

Oh ja. Strumpbyxor, sammetskjol och mina älskade "Splatter" Dr Martens =) Hösten är roligast och härligast klädmässigt

Svar: Word! Ett par coola kängor behöver jag också.
Linn

2013-10-14 @ 22:13:25
URL: http://metalanna.blogspot.com
Posted by: HemkäraHanna

Gillar din stil!

Svar: Tack! Det gör jag med, i alla fall på hösten ;-)
Linn

2013-10-14 @ 22:15:04
URL: http://hemkarahanna.blogspot.com
Posted by: Lissen

Vilken snygg stil du har. När jag ser bilden med dej i oranga kjolen och tröjan, så kom jag att tänka på Adrey Hepburn. Måste påminna mej om någon film jag sett.

Den där kappan, den är tidlöst vacker.
Stilettklackar, passerat stadium för min del.


Du har rätt, hösten är snällt tillåtande i klädväg.

Kram Lissen

Svar: Tänk att få leda tankarna till Audrey Hepburn, en finare komplimang kan jag knappast få.
Mina klackar sliter jag hårt. Det började med någon försiktiga centimeter, och sedan har jag klättrat uppåt. Nu börjar det nog få räcka i höjd, det finns en gräns när det går från att vara (i mitt tycke) elegant till enbart smaklöst.

Kramar
Linn

2013-10-15 @ 11:00:54
URL: http://lissento.blogg.se
Posted by: Ann-Christin Lundström

Jag nickar medhållande med vartenda ord, varje stavelse och undrar samtidigt om det vore konstigt om jag flyttade in i din garderob? Jag skulle passa in alldeles perfekt

Svar: Nej då, inte alls. Jag investerade i en riktig monstergarderob när jag flyttade, den är lagom för sisådär 3-4 personer, så du kan ta med dig hela familjen om du vill.
Linn

2013-10-15 @ 20:44:10
URL: http://smallfinethings.blogg.se/
Posted by: Sandra

Jag håller med dig till 110% alltså!!! Hösten är också min favorit och jag är så glad att vi har haft så fint väder här nere i Skåne. Älskar kappan och kjolen - you go girl!!! KRAM

2013-10-15 @ 23:29:31
URL: http://blueberryroad.blogg.se
Posted by: Ann-Christin Lundström

Absolut! Barnen är små och mannen är grymt duktig på att laga mat. Vi tar en helhelg i garderoben ;-)

Svar: Bra. Ni är välkomna ut ur garderoben då och då ;-)
Linn

2013-10-16 @ 11:35:37
URL: http://smallfinethings.blogg.se/
Posted by: Kristin Nygren

Åh vilken snygg kjol!!

2013-10-16 @ 12:21:06
URL: http://onlyfemale.se
Posted by: Snabbmakaroner

Jättefina kläder (kappan!) och vilka underbara färger. Och visst är det riktiga höstfärger som passar allra bäst nu.

2013-10-16 @ 17:14:43
URL: http://snabbmakaroner.wordpress.com/
Posted by: M

Jag gillar hösten under den där korta perioden innan det blivit halt. För då behöver jag inte fundera på vilka skor jag måste ha på mig. För de där fantastiska högklackade stövlarna som står i garderoben och bara ropar på att bli använda är det egentligen bara säsong för ca två veckor på hösten och två veckor på våren. Eller så är det bara jag som är alltför rädd för att ramla och slå mig så fort kylan kommer..

Svar: Kan bara hålla med. Halkan är ett aber... Kommer ihåg en vinter under studietiden. Jag hade stapplat ut i finstövlarna, på väg till bussen och högskolan. Ungefär 500 meter hemifrån ska jag passera en liten minisluttning, täckt av snö och där under... is. Jag druttar på ändan så klart. Reser mig upp, tar ett halvt steg, druttar omkull igen. Reser mig ännu en gång, gör ett nytt försök bara för att finna mig själv liggandes på marken igen.
Fick kravla mig upp för den lilla slänten och gå hem och byta till ett par förnuftigare (=tråkigare) skor. Total förnedring.
Linn

2013-10-16 @ 21:42:40
URL: http://amadangel.blogg.se
Posted by: Karolina

Jag förstår dig, kappan är fantastisk! Och nu hänger den 'bara' på en galge. Jag försöker föreställa mig den när någon bär den med en snygg halsduk osv till, och då blir det ännu bättre! :)

2013-10-16 @ 22:19:09
URL: http://joahi.blogg.se
Posted by: isabelle

Fullkomligt älskar kjolen! Verkligen underbar höstig färg!

2013-10-22 @ 20:30:21
URL: http://iiissasplace.blogg.se

Comment here

Name:
Remember me

E-mail address:


URL/blog:


Comment:


Trackback