Ett efterlängat möte

När sågs vi senast?

I mitten av september, tror jag.

Jag vet att det fortfarande kändes som sommar, trots rekommenderad dygnsmedeltemperatur, och trots att längtan efter raggsockor och myskvällar framför brasan kommit smygande. Det spelar ingen roll vad vi tror oss veta eller hoppas. Vädergudarna gör som de vill.

Sommaren hade därför lättjefullt sträckt ut sin varma kropp, likt en nyvaken katt, och var längre än vanligt. Luften var fortfarande ljummen och jorden hade ännu inte lagt sig att vila när vi skildes åt. Det gjorde vår tid tillsammans ljus och hoppfull, ändå var det med blandade känslor jag lämnade dig. Visste inte säkert att vi skulle ses igen. Framför dig väntade ett äventyr, en kamp för livet.

Vintern kändes oändlig. Var tvungen att ta igen den förlorade tiden som sommaren tagit, och dröjde sig kvar långt in i april. Det gjorde mig frustrerad. Mörkret, kylan och snålblåsten höll dig tillbaka, hindrade dig från att komma till mig.

Varje dag tittade jag efter dig. På morgonen när jag vaknade. På eftermiddagen när jag kom hem från jobbet. På kvällen innan jag skulle sova. Spanade ut i mörkret och hoppades, bad till övernaturliga och underjordiska krafter att ge dig tillbaka till mig.

Alla de gånger jag blev besviken, så små och obetydliga i jämförelse med lyckan jag kände när ditt gröna lilla huvud tittade fram ur jorden. Du var yrvaken, blek och trött, och jag talade till dig, viskade ”håll ut”. Bad dig att stå emot de första tuffa veckorna av nyckfullt aprilväder.

Nu står du här. Så stolt och ståtlig. Kraftfull. Klorofyllstinn. Levande och efterlängtad.

Det som göms i snö...


Dagens utmaning från Skrivpuff: ett efterlängtat möte
Läs vad andra skriver om , , och .



Comments
Posted by: razaha

Gullig. Verkar som om den skrivs ur ett barns synvinkel...Är det så?

2010-04-24 @ 16:33:47
URL: http://novellbloggen-razaha.blogspot.com
Posted by: Linn

Det är nog bara jag som är barnslig :-)

2010-04-24 @ 17:17:24
URL: http://lyckoland.blogg.se/
Posted by: marmoria

Gillar texten men stör mig litet på liknandet av den utsträckta sommaren vid en NYVAKEN katt. Petitess, jag vet.

2010-04-24 @ 17:53:42
URL: http://marmoria.blogspot.com/
Posted by: discon

bra och gullig:) jag tyckte jätte mycket om den.

2010-04-24 @ 21:25:02
URL: http://kugghjulsprins.blogspot.com/
Posted by: Linn

Marmoria: Du bara bekräftar det jag själv tänkte. Om den överhuvudtaget ska vara en katt ska den kanske vara sömnig? Eller så är sommaren bara sommar och en årstid helt enkelt, inget djur.

2010-04-24 @ 21:33:02
URL: http://lyckoland.blogg.se/

Comment here

Name:
Remember me

E-mail address:


URL/blog:


Comment:


Trackback