Augustidagar i Paris

Den sista semesterveckan tillbringade jag på egen hand i Paris. Härliga dagar med god mat, vackra vyer, mycket böcker, promenader och skoskav. Har suttit här på eftermiddagen i novembermörkret och drömt mig tillbaka... Det är nog snart dags igen.

Staty i Luxembourg-trädgården
Staty i Luxembourg-trädgården

Invid Sacré Coeur
Sensommarhäng nedanför Sacré Coeur

Sacré Coeur
Sacré Coeur, som en fluffig gräddbakelse

Karusell
Karusell nedanför Sacré Coeur


Marknaden vid Porte de Clignancourt. Mycket igenbommat
under parisarnas semesterperiod


Fin grej i en av alla gränder på loppisen


Vykort finns i tusentals på marknaden. Jag vill ha dem alla!


Påskkort


Första april-kort :-)

Mitt rum på Hotel Bedford
Mitt rum på Hôtel Bedford. Här trivdes jag prima.


Utsikten från min balkong. I fjärran syns Sacré Coeur.

Frukostmatsalen på Hôtel Bedford
Matsalen på Hôtel Bedford. Här åt jag frukost en dag.
Dyrt och inte uppseendeväckande bra. Men det är en
upplevelse att bara vistas i lokalen.

Matsalen på Hôtel Bedford
Mer av matsalen på Hôtel Bedford.

Jag var himla nöjd med min vistelse på Hôtel Bedford. Hotellet ligger precis i närheten av Place de la Madeleine. Där finns massa härliga delikatessbutiker och fortsätter man neråt gatan hamnar man vid Place de la Concorde och hela Champs Elysees ligger för ens fötter. Återvänder gärna hit!

Stamhaket, Al Caratello
En pasta på stamhaket Al Caratello. Höll inte riktigt
samma klass som de brukar.


Fick sällskap av ett tiotal hungriga, minst sagt närgångna,
fåglar när jag käkade på min favvo-creperia i närheten av
Centre Pompidou.

Saint Merry
Saint Merry-kyrkan

Operan
Guldpläterad opera

Le Pain Quoditien
Frukost på Le Pain Quoditien. Caféet finns på flera ställen i Paris.

Tour Saint Jacques
Tour Saint Jacques

Fin bil
Fin bil

Notre Dame
Notre Dame


Om jag inte minns fel är den här bilden tagen vid en av
broarna över Seine, troligtvis Pont Alexandre III.


Grand Palais

Eiffeltornet
Mitt fina Eiffeltorn. Gör sig bäst på lite håll. Alldeles för
mycket folk när man kommer närmare.

Eiffeltornet.
Mera Eiffeltorn

Palais de Chaillot
Palais de Chaillot

Fontän vid Place de la Concorde
Fontän vid Place de la Concorde


I väntan på maten hos en favvo-italienare i Paris;
La Locanda.

Lunch vid Place de Thorigny
En dyr men trivsam lunch vid Place de Thorigny. Efter smörgåsen blev
det en fin crème brûlée... mmmm.

Elle
Gamla franska tidningar - ett inte helt billigt nöje. Men
vem kan motstå en Elle från 50-talet? Eller en Marie Claire
från 1932...?


Längtar tillbaka. Som alltid. Nästa gång ska jag äta frukost på Bob's Kitchen, lunch på Musée de la Vie Romantique och middag på Hotel du Nord. Däremellan kan det hända att jag besöker Musée Curie, och självklart bara strosar runt och ger mig själv mera skoskav.





Comments
Posted by: Anna

Nu känner jag att jag måste besöka Paris!

2011-11-07 @ 19:44:29
Posted by: Linn

Gör det! Det är värt varenda krona och minut. Kan inte slå fel :-)

2011-11-07 @ 23:40:03
URL: http://lyckoland.blogg.se/

Comment here

Name:
Remember me

E-mail address:


URL/blog:


Comment:


Trackback