Object of Delight #2

 
 
 
Det är massa saker på den här bilden, men den här gången är det den randiga lampan som står i fokus. Den ramlade jag över under förra veckans loppisrunda. När jag såg den kände jag att något hade hänt med mig. I vanliga fall hade jag tyckt att den var rätt ful och inte bekymrat mig mer om den, men nu såg jag den, verkligen såg den, och insåg att den skulle göra sig alldeles utmärkt bredvid porslinskatten i sin fina fängelsepyamas.
 
Och det är det som är tricket med att loppisfynda, att tänka bort de omedelbara associationerna och se saker på ett nytt sätt. Nu står min älskade lampa ovanpå den blanksvarta lilla byrån, som också den är ett loppisfynd.

Och svaret på frågan är: JA. Jag handlar nästan enbart begagnat. Vet ni (nä, hur skulle ni kunna veta det, men låt mig berätta) att det nu har gått snart fem månader sedan jag var inne i en vanlig affär med nya, oanvända saker, ja, förutom mataffären såklart och hobbybutiker som jag gör ett undantag för. Det är stort för mig som är en shopaholic på avvänjning.
 
 
 
 
 
There are many things in this picture, but this time it's the striped lamp that’s in focus. I stumbled over it during last week's second hand shopping spree. Seeing it made me realize that something has happened to me. Normally I would have thought it was pretty ugly and just strolled by it, searching for other treasures. But this time I saw it, I mean I actually saw it, and realized that it would be perfect next to my little cat in his prison pajama.
 
And I believe that this is one of the secrets behind successful thrifting; to wave away the immediate associations and see things in new ways. The lamp was brought home, and it’s happily placed on top of my shiny, black drawer, which is also a second hand find by the way.
 
And the answer is: YES. Almost everything I buy nowadays is second hand. Did you know (no, how could you know, but let me tell you) that it’s been almost five months since I was in a store with new, unused things (besides the grocery store of course, and hobby boutiques that I make an exception for)? I’m very proud of this, being a shopaholic at weaning.
 



Comments
Posted by: Jenny Olofsson

Åh så fint! Såg direkt kopplingen mellan katten och lampan. Men det gör sig också jättefint till det svartvita kortet.

Ja jag tror också att det är nyckeln när man handlar överlag. Att faktiskt tänk var den skulle passa in hemma eller vad den skulle passa ihop med. Vare sig det är kläder eller prylar så är det ett bra sätt att veta att man kommer få användning för det ^ ^

Posted by: Joanna

Thanks so much for watching my Vlogs on ModaMama. I'm so happy that I could make you laugh!

2012-08-07 @ 16:41:34
URL: http://www.modamamablog.com/
Posted by: Piccolacasa

Verkligen en härlig kombination, den känns genomtänkt men ändå lite spontant.

Avvänjning säger du. Öm punkt. Kan vi prata om något annat nu, så jag kan fortsätta med mina ohälsosamma vanor i fred? Shoppa,shoppa,sho-o-ppa. ;)

Svar: Ha ha, jag veeeeet hur kul det är att shoppa. Fast jag har också läst någonstans på din blogg att du längtar efter att köpa dyrare saker, med kvalitet (vilket ofta men inte alltid hänger ihop, och vilket ibland också kan tyda på att tillverkaren tar ansvar ). Det låter sunt tycker jag. Det som står mig upp i halsen är allt massproducerat skräp som är billigt, billigt, BILLIGT och som snart dränker oss. Ja, det finns en massa tankar som fått mig att komma till det här beslutet, men mitt mission är att bara köpa second hand resten av det här året. Får se om jag lyckas. Kan erkänna att jag inte saknar att slinka in på H&M och köpa nåt bara för skojs skull ett endaste dugg. Konstigt nog.
Linn

2012-08-07 @ 16:43:48
URL: http://www.piccolacasa.wordpress.com
Posted by: HemkäraHanna

Riktigt fin!
Jag kan ha svårt att se bort från allt runt omkring på en del loppisar, svårt att se det fina i den enskilda saken. F
Trots att jag inte ska ha med alla prylar på bordet hem.

2012-08-07 @ 17:03:39
URL: http://hemkarahanna.blogspot.com
Posted by: Mirjam

Jag med! Jag handlar också nästan bara begagnat. Idag hittade jag ett par suuperfina skor för en hundralapp som kommer användas i tid och otid!

Svar: Det är dessutom dubbelt så roligt att hitta snygga saker second hand, för det är liksom... slumpmässigt, på något sätt. Man vet aldrig innan vad man kommer att hitta.
Linn

2012-08-07 @ 22:01:38
URL: http://lagavego.blogg.se/
Posted by: Katarina

Åh ÄLSKAR!! Supersnyggt!

2012-08-08 @ 13:03:45
URL: http://brakatarina.se

Comment here

Name:
Remember me

E-mail address:


URL/blog:


Comment:


Trackback