Me and Munro

 
Alice Munro. Pictures from The Guardian and The Canadian Encyclopedia.
 
 
It feels almost surreal. A writer that I’ve actually read and whose books are available in paperback is the winner of this year’s Nobel Prize in literature.
 
I love Munro. I love how she combines words.
 
And collection of short stories… I have to say it’s appetizing. A little like eating until you’re full from a well-composed table of canapés. It is, of course, a very pleasant experience.
 
Here’s a short story, The Bear Came Over the Mountain, that was published in The New Yorker in 1999. It’s well worth reading.
 
 
 
 
 
Det känns nästan overkligt att hon får Nobelpriset i litteratur. En författare som jag faktiskt har läst. Någon som översatts till svenska och vars böcker redan finns i pocket, lätt tillgängliga för alla och envar.
 
Jag älskar Munro. Älskar hennes språk.
 
Och novellsamlingar... Det är apititligt. Som att äta sig mätt vid ett välkomponerat bord med kanapéer. Och det är, förstås, något mycket behagligt.
 
Här är en novell, The Bear Came Over the Mountain, som publicerats i The New Yorker. Den är verkligen läsvärd.
 
Jag recenserade hennes novellsamling För mycket lycka förra året.
 



Comments
Posted by: Liv

Å jag har inte läst henne, men ser fram emot att göra det.. roligt att upptäcka nåt nytt..
Kramar

2013-10-10 @ 20:31:49
URL: http://adventure-life-vida.blogspot.com/
Posted by: Lissen

Måste kännas alldeles speciellt om den författare du redan läst och njutit av orden. Får nog ta mej an detta bord fylld av kanapéer. Oläst författare för mej.

Snart helg hoppas din blir toppen bra.
Kram Lissen

Svar: Helgen tillbringades i sjuksängen, men åtminstone med rena lakan, ett rent natlinne och en bra film. Då känns det ok ändå!
Pröva henne, det är riktigt bra läsning.

Kram
Linn

2013-10-10 @ 21:28:48
URL: http://lissento.blogg.se
Posted by: HemkäraHanna

Jag blev också väldigt glad av denna nyhet! Nu blir det mer Munro för mig.

2013-10-10 @ 21:30:28
URL: http://hemkarahanna.blogspot.com
Posted by: Josefine Anerland

Älskar stilen på din blogg, så himla fint!

Svar: Tack snälla, så glad jag blir!
Linn

2013-10-11 @ 10:33:16
URL: http://josefineanerland.blogg.se/
Posted by: Ebba Molin

Har aldrig läst något av henne, men är sugen på det!
kram

Svar: Rekommenderar verkligen! Kram
Linn

2013-10-11 @ 21:34:55
URL: http://molinebbas.blogg.se/
Posted by: Snabbmakaroner

Visst är det kul när man redan har läst nåt av pristagaren, det är det faktiskt. Kanapéer lät ju underbart, har överhuvudtaget blivit mer förtjust i novellsamlingar (bra att kombinera med barn nämligen).

Svar: Superkul, men jag tror aldrig att det har hänt mig förut faktiskt. Oftast står jag som ett stort frågetecken och undrar var 17 de har grävt fram den där författaren. Jag har i och för sig ingenting emot att smalare litteratur lyfts fram så att fler kan upptäcka den.
Novellen är ett bra format!
Linn

2013-10-12 @ 18:17:17
URL: http://snabbmakaroner.wordpress.com/
Posted by: Maria

Nu börjar böckerna lägga sig på hög vid mitt nattduksbord igen men tror Munro får gå före i kön. Bra att du recenserat en av hennes böcker. Hoppas allt är bra med dig. Det var ju ett tag sedan jag var inne hos dig.

Svar: Tack för din trevliga hälsning. Jag kan verkligen rekommendera Munro, det är värt att låta henne smita före i kön.
Förutom en envis förkylning som vägrar ge med sig (har varit hemma från jobbet en vecka nu) så är det bra. Hoppas att det är fint även med dig!
Linn

2013-10-13 @ 11:45:00
URL: http://dammsamlare.blogg.se/

Comment here

Name:
Remember me

E-mail address:


URL/blog:


Comment:


Trackback