A photo a day – Something I made





Something I made.

Jag gjorde en förändring. Jag tog ett steg, bort från något som just då bara gjorde mig illa.

Eller tog jag verkligen steget? Möjligen var det så att steget tog sig själv, med mig hängandes och slängandes efter som en liten blöt och sorglig vante.

Det spelar egentligen ingen roll, det viktiga är att steget togs.


De första dagarna av min sjukskrivning famlade jag runt som i ett mörker. Jag försökte tala trots att jag inte hade någon tunga. Jag försökte se trots att mina ögon var grumlade av ångest. Jag försökte tänka klart trots att jag hade tappat alla mina ord och trots att det pågick ett myrornas krig innanför pannbenet.

Med hjälp av papper och penna gjorde jag mitt bästa för att reda ut virrvarret av tankar.



Ord som ville ut just den dagen, den 22 mars, fyra dagar efter att Steget togs.


Flipperspel. Utskrattad. Trött. Likgiltig. Jagad. Sten. Främmande. Torr. Uttråkad. Rampljus. Kämpar. Orkeslös. Dränerad. Apa. Död. Hånskratt. Utanförskap. Fasad. Ranglig. Glädjelös. Eksem. Trasig. Falsk. Förvirrad. Vilja. Annorlunda. Lismande. Hat. Svag. Dum. Utmattad. Klåda. Korkad. Försöker. Fattig. Liten. Självuppoffrande. Lögnare. Nött. Fiender. Stressad. Hård. Grå. Maskerad. Osäker. Utslagen. Hungrig. Alienerad. Otillräcklig. Prestationsångest. Ensam. Tunn. Skamsen. Utsliten. Stångas. Tärd. Desperat. Ångest. Människor. Sliter. Fjäderlätt. Ledsen. Fel. Slagen. Osynlig. Motstånd. Aska. Platt. Ovilja. Avskyvärd. Ping-pong. Slut. Överdriven. Sorg. Stum. Skrattretande. Matt. Självutplånande. Oaptitlig. Storhetsvansinne. Arg. Besviken. Teater. Sömnlös. Misslyckad. Tom. Ånger. Parallell. Otrygg. Svart.


Sedan försökte jag sätta ord på den jag ville vara, och rita en bild för att fånga känslan. Jag blev till en upptäcktsresande med grova kängor, khakidress och safarihatt, på väg mot solen.





Och orden som då ville ut, den 24 mars, var dessa:
Glad. Harmonisk. Påhittig. Upptäcktsresande. Självständig. Nyfiken. Tillfreds. Vetgirig. Stabil. Kreativ. Vilja. Lugn. Modig. Skapande. Stark. Energi. Trygg. Pigg. Fantasirik. Hälsosam.

Jag kämpar vidare.


Tidigare Photo a day-bidrag:
1. You, 2. Breakfast, 3. Something you adore, 4. Letterbox, 5. Something you wore, 6. Makes you smile, 7. Favourite, 8. Your sky, 9. Daily routine, 10. Childhood, 11. Where you sleep, 12. Close-up, 13. In your bag, 14. Something you're reading, 15. Happiness, 16. Morning, 17. Water, 18. Something you bought, 19. Sweet, 20. Someone you love, 21. Reflection, 22. Your shoes, 23. Something old, 24. Guilty pleasure, 25. Something you made, 26. Colour, 27. Lunch, 28. Light, 29. Inside your fridge, 30. Nature, 31. You - Again.

Zandra samlar andra deltagare i Photo a day-utmaningen.



Trackback