Nästa gång tar jag bilen

Det här inlägget riktar sig till Flygbussarna, denna skam för Sveriges alla bussbolag.

Visste ni att servicenivån på era systerföretag i både Paris och Rom är högre? Visst, era bussar är lite flådigare och era chaufförer kör kanske lite mer trafiksäkert, men ert uppförande är under all kritik.

Jag hade gått upp tidigt på morgonen för att åka in till centralstationen och ta flygbussen till Skavsta som enligt tidtabellen skulle avgå klockan 09.00. Då skulle jag ha en viss strulmarginal och, om inget oförutsett inträffade, hinna äta frukost på flygplatsen. Dessutom kan ju köerna till bagageinlämningen och genom säkerhetskontrollen vara ruskigt långa.

08.43 står jag i kön till bussen. Jag står nästan längst fram, medan kön byggs på bakom mig. Vi ser en buss stå där utanför. Vi ser människor kliva på bussen. Vi ser bussen åka. Men jag är svensk och dessutom i Sverige, så jag oroar mig inte. Det där var ju en annan buss. Om inte annat så kommer det en till. Det där har de ju koll på.

Inte då. En liten stackare kikar in och mumlar till den som står först i kön att bussen är full, det var en förbokad grupp som skulle åka med så vi får vänta på nästa. Sedan försvinner han. Ingen ursäkt. Ingen information på engelska. Ingen information till alla dem som står längre bak i kön. Ljudlöst ändrar sig informationen på tv-skärmen ovanför oss. Stockholm - Skavsta: 09.20.

Hallå?

Och så i dag, när jag skulle åka tillbaka. Jag ställer mig vid skylten där det står Stockholm City Terminal, eftersom det är dit jag ska. En man ropar och ber oss att gå till bussen bredvid, lasta in våra väskor och kliva på. Jag gör som han säger, trots att den bussen står vid skylten som säger Gullmarsplan via Södertälje. Jag frågar busschauffören om han stannar vid centralen. Jodå, det gör han, men den här bussen tar ju lite längre tid. Den andra bussen går direkt till centralen. Jag går och hämtar min väska och frågar mannen som bad mig att gå till den här bussen om jag inte kunde åka med den andra istället.

- Du kan åka med vilken buss du vill (irriterad).
- Men jag ska ju bara till centralen, då går väl den andra snabbare?
- Den här bussen går NU, Gå på den om du ska med.
- Ja, men jag ska till centralen, vilken buss går snabbast?
- JAG vet inte. Gå på bussen om du ska med, jag har inte tid att stå här och tjafsa.

Nej nej. Självklart inte. Men jag har tid att åka genom halva Stockholm för att komma till centralen?

Kanske, kanske var det här sista gången jag åkte med Flygbussarna.

Flygbussarna
Ni kan hävda att ni är hur miljövänliga som helst, vad hjälper det när ni är så j*vl* otrevliga att man inte vågar gå i närheten av er, eller inte kan lita på att man får åka med den buss man planerat att ta?



Comments
Posted by: Annabanan

Härligt med lite klag i bloggform! Och jag menar det. Sist jag åkte med Flygbussarna stank det urin i hela bussen eftersom de "missat" att tömma toaletten över helgen och jag hade otur att åka på måndag.

2009-03-15 @ 12:54:04
URL: http://annabanan.blogg.se/

Comment here

Name:
Remember me

E-mail address:


URL/blog:


Comment:


Trackback