Paris, mars 2009 - shoppingen

Att åka till Paris bara för att shoppa är slöseri med tid tycker jag. Till Paris åker man för att insupa atmosfär. Men, trots allt är väl loppisar och små mysiga butiker en del av atmosfären.

Bokstäver och siffror
Marché aux puces de Saint-Ouen. Ta metron till Porte de Clignancourt och
följ strömmen. Passera snabbt förbi klock- och tröjförsäljarna, så kommer
du sedan till en virrig, rörig och alldeles fantastisk loppmarknad. Öppet
lördag-måndag.

Får det lov att vara en hund?

Dockskåp
Här finns allt för dockskåpet, men inte nödvändigtvis billigt.

Trånga gränder och virvlande gator
Smala gränder och virvlande gator.

Allt
Här finns allt skrot man kan tänka sig...

Bara ett...
Bara ett av alla de undangömda, glömda hörn jag förälskade mig i.

Au nom de rose
Au nom de la rose - en butik helt dedikerad rosor. Finns på flera ställen.

Te i långa rader...
Teälskaren rekommenderas ett besök hos Mariage Frères. Här finns te
till höger och vänster, på längden och tvären, i långa rader... Jag besökte
butiken på 17 place de la Madeleine, men den finns på fler ställen, och i vissa
fall även med salon de thé.

Betalstation
Gör inte som jag och säg att du vill ha det finaste vita te de kan erbjuda -
bara det bästa är ju gott nog! Då kan du bli erbjuden att köpa 20 gram för
68 euro... Gulp.

Tekannor
Tekannor finns det gott om här.

Durance
Durance har doftljus, doftpåsar, tvålar, krämer, tvättmedel... Allt. Har flera
egna butiker runt om i Paris, jag besökte den på 24 rue Vignon, nära Louvren
och operan. Metro: Madeleine.

Durance

Durance

. . . . . . . . . .

Den som inte har hållit till på vänstra Seienestranden, mellan rue Saint-Jacques och rue des Saints-Pères, vet inget om människolivet!
- Honoré de Balzac, Pappa Goriot -

Sagt och gjort. Jag begav mig dit. Dock inte så förtjust i vänstra stranden. Det är lite för polerat för min smak. På Boulevard St Germain finns mycket heminredning i modern stil till högt pris, och en hel del märkeskläder. Området kring Jardin du Luxembourg och St Sulpice rymmer många bokhandlar.



Comments
Posted by: Lisa

Vad kul att du kikade in till mig :-) ...men såå härligt, jag vill också åka till Paris och gå på loppis.

Kram Lisa

2009-05-17 @ 11:52:12
URL: http://creationsbylisa.nu/wordpress

Comment here

Name:
Remember me

E-mail address:


URL/blog:


Comment:


Trackback